Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: stabilisera 9000??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31

    stabilisera 9000??

    nån som vet hur man lätt kan stabilisera en 9000 cse 2.3t -97?? om man slipper att byta dämparna
    är fjäderbenstag ett alternativ?
    vill att den ska va "stelare" o stadigare i kurvor..
    9000 cse 2.3t (170) Jub. [Från början ja!]
    9000 cse 2.3t (~250) Jub. +mod. [Så ja!]
    *Brumm Brumm*

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Varför vill du slippa att byta stötdämpare? Enbart prisfråga eller?
    Jag & många med mig anser att mest valuta för pengarna är det sksportchassit. Detta kan du köpa för under 4000:- på antingen SAAB eller Speedparts, samma grejor & likvärdigt pris.

    Att montera fjäderbensstag på en bil med taskiga stötdämpare anser jag vara att slänga pengarna i sjön.

    (Hm, nu blir det ingen montering av sportchassit för mig kommande helg heller pga arbete, återkommer med rapport så snart jag fått möjlighet att få dit grejorna.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Bussningar i bärarmar, styvare fjädrar och dämpare och lite grövre krängningshämmare och fjäderbesstag.
    Då har man en "annan" bil!
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Hur långt har bilen gått? Har den original stötdämpare i dagsläget?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31
    bilen har gått lite drygt 14000.. har precis satt dit nya H&R fjädrar
    9000 cse 2.3t (170) Jub. [Från början ja!]
    9000 cse 2.3t (~250) Jub. +mod. [Så ja!]
    *Brumm Brumm*

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av linqan
    bilen har gått lite drygt 14000.. har precis satt dit nya H&R fjädrar
    OK, och bilen känns fortfarande "svampig" eller?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    ett stag mellan hjulhusen bak i bagaget är en god idé...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    ett stag mellan hjulhusen bak i bagaget är en god idé...
    Jo, det är en jättebra idé, men det är väl minst sagt överkurs om man kör med originaldämpare @ 14000 mil?

    Det finns bra mycket mer saker att göra med en 9000 CS innan det är aktuellt med dämparstag bak. Tycker jag i alla fall...

    Från den nivå den här bilen är nu skulle jag nog prioritera:

    - stötdämpare (Koni el. Bilstein)
    - bussningar länkarm fram
    - krängningshämmarbussningar bak
    - fjäderbensstag fram

    Ovanpå det givetvis fälgar och inte minst däck.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    KK--> sant, så sant...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Har inte KK lärt sig 1A ?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Har inte KK lärt sig 1A ?
    Som är?
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Har inte KK lärt sig 1A ?
    Som är?
    bussningar länkarm fram
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Nu får ni gärna rätta mig ni som VET men i min värld så är troligen stötdämparna slut efter 14' mil medan fjädrarna har mycket mer att ge. Därför känns det för mig som att börja i fel ände med att dels byta fjädrar & INTE stötdämpare, dels att styva upp karossen med fortsatt svampiga dämpare kvar.

    Dessutom har ju flera tidigare vittnat om att begagnade stötdämpare ofta tar slut fort om de får börja jobba inom ett nytt område pga kortare fjädrar.

    Men som sagt det är mina egna teorier & jag lär haft fel tidigare.

    linqan>> Varför vill du inte byta stötdämpare? Är dom redan bytta eller är det en prisfråga?

    Edit: Äsch såg nu att KK mfl redan hunnit fylla på i tråden medan jag värmde O'boy:en till kvällsmackan. Nåja det var ju det jag också menade.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    bussningar länkarm fram
    Misstänkte att det var det du menade. Dock kan man ju säga att för "icke-vråltrimmade" bilar kan det vara vettigare med investeringar i fjädrar och dämpare först.

    En Aero har ju en annan chassisättning från fabrik och där är det inte lika "akut" med fjädrar och dämpare medan däremot ett steg 3-trim ganska fort går över gränsen för vad originalbussningarna i länkarmen klarar av.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    888
    Orginaldämpare tar slut, om dom redan inte är det, vi montering av kortare och hårdare fjädrar... nya orginaldämpare och ex H&R fjädrar är heller ingen bra lösning då dämparen i sig är gjord för "orginal" fjädrar och allt vad det innebär.

    Byte av bussningar tyckte jag gjorde mycket skillnad... även om du "bara" köper nya orginal så kan du säkert få en mer stabilare körning, men länkarmsbussningar fram samt bussningarna till krängstagen i Polyrutan (eller hur det nu stavas?) är klockrent.

    Om man kollar in i skuffen på en CC så är det juh rätt mycket plats, ett stort tomrum, dvs inte så mycket som hjälper chassiet att hålla sig styft, liknande är det juh på CS modellen fastän dom inte är lite mjuka överlag som ex CC karossen, så har jag förstått det. Dvs stag bak som redan nämts är nog "viktigare" än stag fram... dock högre *bling* faktor på stag fram.

    Sen byter väl många till ex bilstein/eibach kan jag tänka mig för dom vill få väghållning, och sedan sitter dom o svär när dom upptäcker att detta i kombination med bl.a. dom snygga lågprofilsdäcken gör att man åker fan så mycket stötigare utanför motorvägen, iaf om man bor lite längre norrut... med det menar jag att man bör titta på vad man skall använda bilen till, och kanske göra några kompromisser, hårdast är juh inte alltid bäst... eller skönast att köra.

    Oj, blev långt... bara några tankar från mig!
    http://www.garaget.org/backhead
    Saab 9000 Talladega, Saab 9-3 SS Aero

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    ett stag mellan hjulhusen bak i bagaget är en god idé...
    Det är enligt mig helt bortkstade pengar på 9000.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    det är bara att testa, men att en 9000 5d skulle va styv äver hjulhusen är väl inte att vara helt ärlig...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    det är bara att testa, men att en 9000 5d skulle va styv äver hjulhusen är väl inte att vara helt ärlig...
    En 9000cc stämmer nog det ganska bra på att det INTE är så styv.
    Tar vi en cd så är den betydligt bättre än cc. Cs är bättre än cc men är inte bättre än cd då den inte har en så stor baklucka men kan ju säga direkt att ett stag mellan stötdämparna gör inte så mycket om man inte har bra stötdämpare, bussningar och fjädrar från början.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    888
    Smiskar man mycket på bana så kan väl stag hjälpa. Vid vanlig inspirerad körning på allmäna vägar så är det nog rätt bortkastat.
    http://www.garaget.org/backhead
    Saab 9000 Talladega, Saab 9-3 SS Aero

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Det jag har hört är iaf att stag bak ska göra mycket mera skillnad är stag fram!
    Varför skulle det inte löna sig att styva upp den mest veka delen av bilen????
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Kan dump stabilisera laddtrycksproblem??
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •