Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Flytta över farthållare

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574

    Flytta över farthållare

    Jag kunde inte riktigt avgöra i vilken kategori som denna fråga skulle ligga, men jag hoppas att det funkar i denna??

    Men men, jag har 2st Og900:or (vinter o sommarbil) o jag har farthållare i vinterbilen men inte i sommarbilen.
    O min fråga lyder som följer, kan jag flytta över farthållaren från min 900i 8v -88:a till min 900 T8 -89:a??
    Stämmer kontakter osv. o kan man ta från sugmotor till turbo??

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Det blev nog fel kategori, men det flyttar ngn moderator får vi hoppas

    Men det går fint att byta till den andra bilen, men från en sugis till en turbo krävs det lite saker..Kommer dock inte ihåg allt, men det kan nog nån fylla på med info!

    MVH Peter..

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368
    När det gäller farthållare så är det inte samma till -88 som -89.
    Hade det varit en -88b så hade det passat rakt av.
    Det blev skilnad när katten kom.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Nånstans här på STCS cirkulerar en guide för att konvertera en -92:as eller -93:as farthållare till en innan -91, eftersom styrboxen till -92 och -93 pajar efter ett tag. Den guiden kan lätt användas för att dra nödvändiga kablar om det nu inte finns fördraget. Kontakter för vacuumpumpen ska finnas dragna. Kolla under instrumentpanelen om det finns en färdig sockerbit för styboxen, annars är en bra idé att t ex fixa en sån kontakt på skroten så slipper du klippa kablar i din vinterbil. Det kan vara smart att köpa alla delar som behövs på skroten så har du kvar farthållaren på din gamla bil. Men det är lite grejer som behövs:

    Vacuumpump
    Vacuumdosa (?), som drar i gasvajern. Sitter bakom instrumentpanelen
    Styrbox med tillhörande kontakt
    Pedalkontakter
    Kontakt till hastighetsmätare
    Vacuumslangar

    Bara att fråga igen om det är nåt mer du undrar över
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574
    Vinterbilen är en 88b alltså med katalysator.
    Men vad e det som skiljer mellan turbo o sugmotor då??

    Så det är alltså bättre att ta en annan farthållare istället för att plocka den jag har i vinterbilen??
    Är det någon som har gjort detta o vet på ett ungefär hur svårt det kan vara o hur lång tid det rör sej om??

    Tack för svaren btw

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Kan inte tänka mig att det skulle vara olika beroende på om man har sugmotor eller turbo, men jag ska göra samma sak själv när det blir lite varmare. Ska flytta över från en 88b till en 92. Från en sugmotor till en lättryckare. Som jag har förstått så ska det inte vara några större problem, förutom att jag inte hittade någon kontakt till styrboxen i 92:an. Men det finns en utmäkt guide (som jag nämnde ovan) som förklarar vart alla kablar ska. Glömde nog säga att man behöver en blinkersspak också, men det hade du nog redan listat ut. Skippa den och sätt en knapp på instrumentbrädan i stället. Det tänkte jag. Det är ganska svårt att få tag på en begagnad blinkersspak som inte är sliten. Egentligen behövs ju bara SET-knappen, kanske även RES om man orkar. Kom gärna med tips själv om du kommer på nåt under färden eftersom jag ska göra samma sak själv snart.
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av -StronG-
    Så det är alltså bättre att ta en annan farthållare istället för att plocka den jag har i vinterbilen??
    Är det någon som har gjort detta o vet på ett ungefär hur svårt det kan vara o hur lång tid det rör sej om??
    Kanske borde svara på frågan också. Eftersom man bör klippa av kontakten till styrboxen så skulle jag föredra att göra det på en bil som inte ska köras mer. Men jag klippte av massor av kablar i min gamla -88:a innan den kördes till skroten, så bevisligen så går det.

    Det är ganska mycket jobb att ta bort underdelen till instrumentbrädan, men det går nog att göra på under 30 min skulle jag tippa på. Det är nog det värsta. Sen måste ju vacuumslangar dras från pumpen till "dosan". Kablar måste dras och strömbrytare eller blinkersspak samt pedalkontakter monteras. Tror inte att detta är några större problem. Kablar dras på 30 min skulle jag tippa på, samma sak med vacuumpump/slangar/dosa. Sen 30 min till för att montera ihop. Det borde gå att fixa allt på 2 timmar, men jag kanske är lite optimistisk.
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574
    Hehe optimistisk ska man va
    Men kan det jävlas så kommer det att jävlas....tyvärr.

    Men men det verkar ju inte jättesvårt att göra det om man har lite kunskap, o det får jag väl säga att jag gar ändå...så det ska nog gå detta oxå
    Återkommer när projekt farthållare har börjat, det är inte direkt prioritet 1 just nu....

    Tack för hjälpen

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  9. #9
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122
    Det enda som skiljer på en turbobils och en insprutares farthållare är en liten ventil som bryter signalen till magnetventilen så bilen går på grundladd.
    Denna behövs inte användas.

    Ibland kan man få något ryckig gång på farthållaren utan denna inkopplad. Detta va dock inget jag led av på min 900 som jag monterat farthållare på i efterhand.

    Elsystemen är helt fristående från varandra vad gäller övrig elektronik.
    Styrdonet till farthållaren använder bara en plus in och en jord.

    Lycka till.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Upphärad
    Inlägg
    569
    Gjort samma byte från en -88b i8 till en -89 i16 och det gick väldigt smidigt. All el ska vara fördraget om jag inte minns helt fel. Vakuum-slangarna får du dra själv från pumpen via kontakterna vid pedalerna till tryckdosan på gaspedalen. Sen så är kontakterna annorlunda på -88 och -89, så du får även byta konsolen som dem ska sitta i. Sen är det bara att plugga i pumpen, boxen och spaken. Sen så är det som rickard säger att på turbobilar så finns den funktionen att den går på grundladd när farthållaren är inkopplad.
    /Mikael #3277

  11. #11
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 502
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av 900aero84
    Gjort samma byte från en -88b i8 till en -89 i16 och det gick väldigt smidigt. All el ska vara fördraget om jag inte minns helt fel. Vakuum-slangarna får du dra själv från pumpen via kontakterna vid pedalerna till tryckdosan på gaspedalen. Sen så är kontakterna annorlunda på -88 och -89, så du får även byta konsolen som dem ska sitta i. Sen är det bara att plugga i pumpen, boxen och spaken. Sen så är det som rickard säger att på turbobilar så finns den funktionen att den går på grundladd när farthållaren är inkopplad.
    När du säger konsollen så menar du hela insatsen med varvräknare/hastighet/etc ? Jag skulle nämligen flytta över farthållaren ifrån min T8 88b -> T8 89 och såg att det inte alls var lika bakom hastighetsmätaren...

    Vad gör man åt det? Det var ju tyvärr inte samma hastighetvajer anslutning så gick ju inte byta hela kittet snabbt.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  12. #12
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 502
    Medlem#
    5622
    Ser här ser dom ut:

    Vad är kontakten till bredvid hastighetsmätarvajern på min T8 special.. Är det där signalen till farthållarensstyrbox skall in ?

    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122
    Ja intill hastighetsmätaren till höger på bilden sitter signalgivaren till farthållaren.
    den med 6st stift på. Men endast 2st skall användas

  14. #14
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 502
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ja intill hastighetsmätaren till höger på bilden sitter signalgivaren till farthållaren.
    den med 6st stift på. Men endast 2st skall användas
    Hmm, vart ser du någon anslutning med 6 stift? På min T8 88:a sitter t.ex. ett "kretskort" med flertal lödpunkter, men inga kontakter. På T8 special ser jag ju en anslutning med 3 stift...

    Eller är jag blind?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #15
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122
    Ojdå, jag läste bara T8 och förutsatte att det va den som va specialen.

    Ja farthållarkontakten är den till vä på den nedre bilden.

  16. #16
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 502
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ojdå, jag läste bara T8 och förutsatte att det va den som va specialen.

    Ja farthållarkontakten är den till vä på den nedre bilden.
    Oki. super. Frågan är då bara hur jag kopplar in det. Jag har som sagt elkablaget ifrån en T8 88b. Ska jag försöka leta efter elkablarna till nyare og900 ?

    Alt. så slänger jag in den andra konsollen i min T8 special..
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  17. #17
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122
    Jag vet faktiskt inte om man bara kan flytta över kontakterna å få det att funka, men det skadar ju inte att prova.

Liknande ämnen

  1. Flytta AUX ingång 9-3SC
    Av gbg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 08:29
  2. Flytta solsensorn på en 9-3, -98
    Av LjudTomten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 00:36
  3. Flytta lmm ?
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 09:21
  4. Flytta LMM
    Av T8__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 07:51
  5. Flytta farthållare og900 -88 till en -92
    Av The Duke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-13, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •