Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Hur många pållar kan man ta ur en 2.0i?

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869

    Hur många pållar kan man ta ur en 2.0i?

    Tjötade med en gubbe som jag köpte lite begagnade delar av. Han påstod sig ha en 9000 2.0i som han skrämt upp till ca 250 hk.
    Jag tyckte det lät lite väl häftigt, men å andra sidan kan jag inte mycket om hur mycket effekt man kan få ur en sugmotor.

    När han åkte därifrån lät det som att det enda "trimmet" han gjort var att slå hål på ljuddämparna..

    Så, hur många pållar kan man hämta i en 2.0i?


    Mvh
    Fredrik

    EDIT: Stavfel och att jag missade "edit:"'a det
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    kan direkt säga att det ska mkt till för att få 250 hästar.
    lät vältigt saftigt
    Subaru Legacy

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869
    Det var så jag reagerade också.. Men vad är då rimligt?

    Kan tillägga att han påstod sig ha provat ett sånt där mirakelmedel typ RVS.
    Han hade hällt det i en motor som hade rejäla lagerknack, den blev knäpptyst och höll väldigt länge efter det.

    Det påverkar kanske hans trovärdighet, vad vet jag.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    <lustigkurre>
    Jag har för mig att PA bygge sitt vrålåk på suraste 2.0i-motorn från -94.
    Det betyder alltså att man kan få ur en bra bit över 700hk ur en 2.0i.
    </lustigkurre>

    Allvarligt dock, 250hk på kemiskt lättat avgassystem och soppan spetsad med spridarrent?
    Har han ett par extra demoner i den också då som kan skrämma upp hästarna lite eller?

    Summarum: Det låter osannolikt tills vi vet vad han verkligen gjort med den. Men utan turbo känns det VÄLDIGT svåruppnått. Den borde knappt ha nån tomgång då heller, antar att kammarna får vara hyggligt vassa..

    Men jag är ju ingen motorkille egentligen, kan säkert ha fel om detta.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  5. #5
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 760
    Medlem#
    1765
    Klart det går men det är inget man fixar på en eftermiddag och kostar pengar gör det garanterat också. Karaktären på en sugmotor brukar också bli allt mer svårbemästrad ju mer effekten stiger.

    Men ett litet recept borde väl vara, rejält portad topp, snuskigt vassa kammar, separata spjäll, insugsrör i rätt längd för att funka med portning, kamaxlar och var man planerar att ha toppeffekt. Sen får man nog lätta och balansera rörliga delar så långt det går också. Effekten får man hämta med varvtalet. Mao, inget som finns att köpa färdigt.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Hm, satt häromkvällen och läste i en några år gammal Bilsport där en sån 2,0i stod utställd på en Saabfestival, den var byggd för nån tävlingsserie och hade just 250 hk. Om den gick att köra på gata framgick dock ej.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 669
    finns väl nån på forumet här som har 250hk med en sugmotor... står så i hans signatur iaf..

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg/olofstorp
    Inlägg
    2 143
    Citat Ursprungligen postat av tact
    finns väl nån på forumet här som har 250hk med en sugmotor... står så i hans signatur iaf..
    Skulle gissa på att det är en fd. 9000i med en turbomaskin? Annars är det ju hyffsat grymt!

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Det går att plocka ur 250 hk ur en 2,0i men det är väldigt mycket jobb med det.
    Man kan ju få ur över 300 hk ur en 2,0l motor utan turbo i tävlings utförande.
    Det är inte lätt att få det men det går.
    Körbarheten är inte den bästa men på en tävlings bil så kvittar det ju.
    Ska man ha över 200 hk ur en 2,0 så är turbo att föredra för körbarhetens skull. Kvittar det så är det ju bara att trimma på.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    P-A använde blocket ifrån en 900 2.0i M/94 där det användes av B206 blocken utan balansaxlar..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    P-A använde blocket ifrån en 900 2.0i M/94 där det användes av B206 blocken utan balansaxlar..

    /Marcus
    Och detta är relevant här på vilket vis? Frågade nån vilket block P-A har i sin bil? Eller vilken årsmodell B206 fanns?

    Själv hade jag tänkt steka lite strimalt griskött, wokgrönsaker och äta detta tilsammans med ris till middag. Denna info är ungefär lika relevant för frågeställaren.

    znorc>> Som du säkert redan fattat så skämtade killen med all sannolikhet med dig, annars har han plöjt ner en heeeeel massa pengar i maskinen och fått en motor som behöver renoveras med nya lager och sådant säkert var 1000mil, då vi andra byter olja
    "Utan tvivel är man inte klok"

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    P-A använde blocket ifrån en 900 2.0i M/94 där det användes av B206 blocken utan balansaxlar..

    /Marcus
    Och detta är relevant här på vilket vis? Frågade nån vilket block P-A har i sin bil? Eller vilken årsmodell B206 fanns?

    Själv hade jag tänkt steka lite strimalt griskött, wokgrönsaker och äta detta tilsammans med ris till middag. Denna info är ungefär lika relevant för frågeställaren.

    znorc>> Som du säkert redan fattat så skämtade killen med all sannolikhet med dig, annars har han plöjt ner en heeeeel massa pengar i maskinen och fått en motor som behöver renoveras med nya lager och sådant säkert var 1000mil, då vi andra byter olja
    Mjo, Någon längre upp skrev att det var ett visst block P-A byggt på.. Så jag tänkte lägga till det ifall det nu var nnå som undra va de va för nåt om de skulla trimma sugisar..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    P-A använde blocket ifrån en 900 2.0i M/94 där det användes av B206 blocken utan balansaxlar..

    /Marcus
    Och detta är relevant här på vilket vis? Frågade nån vilket block P-A har i sin bil? Eller vilken årsmodell B206 fanns?

    Själv hade jag tänkt steka lite strimalt griskött, wokgrönsaker och äta detta tilsammans med ris till middag. Denna info är ungefär lika relevant för frågeställaren.

    znorc>> Som du säkert redan fattat så skämtade killen med all sannolikhet med dig, annars har han plöjt ner en heeeeel massa pengar i maskinen och fått en motor som behöver renoveras med nya lager och sådant säkert var 1000mil, då vi andra byter olja
    Ken-1, Du är nog den otrevligaste här på forumet!!!
    Dags för charmkurs!!
    900tic fever

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av 900tic
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    P-A använde blocket ifrån en 900 2.0i M/94 där det användes av B206 blocken utan balansaxlar..

    /Marcus
    Och detta är relevant här på vilket vis? Frågade nån vilket block P-A har i sin bil? Eller vilken årsmodell B206 fanns?

    Själv hade jag tänkt steka lite strimalt griskött, wokgrönsaker och äta detta tilsammans med ris till middag. Denna info är ungefär lika relevant för frågeställaren.

    znorc>> Som du säkert redan fattat så skämtade killen med all sannolikhet med dig, annars har han plöjt ner en heeeeel massa pengar i maskinen och fått en motor som behöver renoveras med nya lager och sådant säkert var 1000mil, då vi andra byter olja
    Ken-1, Du är nog den otrevligaste här på forumet!!!
    Dags för charmkurs!!
    Hahaha, kram på dig "900tic" med, du verkar ju jättetrevlig
    "Utan tvivel är man inte klok"

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    helsingborg
    Inlägg
    378
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    P-A använde blocket ifrån en 900 2.0i M/94 där det användes av B206 blocken utan balansaxlar..

    /Marcus
    Och detta är relevant här på vilket vis? Frågade nån vilket block P-A har i sin bil? Eller vilken årsmodell B206 fanns?

    Själv hade jag tänkt steka lite strimalt griskött, wokgrönsaker och äta detta tilsammans med ris till middag. Denna info är ungefär lika relevant för frågeställaren.
    RIS ?? hur fan kan du äta det ? det luktar ju fotsvett

    Detta måste väl vara relevant för frågeställaren

    mvh Mats S.
    Saab 9-5 griffin vector sport 1,9 tid aut -10
    Saab 9-7x 5,3 -07
    Hobby 650 kmfe prestige -11

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    P-A använde blocket ifrån en 900 2.0i M/94 där det användes av B206 blocken utan balansaxlar..

    /Marcus
    Och detta är relevant här på vilket vis? Frågade nån vilket block P-A har i sin bil? Eller vilken årsmodell B206 fanns?
    Jag nämnde den, men var inte säker på vilken det var. Så det var säkert i all välmening för att förtydliga för stackars mig.

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Själv hade jag tänkt steka lite strimalt griskött, wokgrönsaker och äta detta tilsammans med ris till middag. Denna info är ungefär lika relevant för frågeställaren.
    Varför den otrevliga tonen och sågningen vid fotknölarna? Det är knappast det snyggaste sättet att framföra din åsikt på?
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    [quote=frazor]
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    P-A använde blocket ifrån en 900 2.0i M/94 där det användes av B206 blocken utan balansaxlar..
    /Marcus
    Och detta är relevant här på vilket vis? Frågade nån vilket block P-A har i sin bil? Eller vilken årsmodell B206 fanns?
    Jag nämnde den, men var inte säker på vilken det var. Så det var säkert i all välmening för att förtydliga för stackars mig.

    Citat Ursprungligen postat av "Ken-1":2jugoh2g
    Själv hade jag tänkt steka lite strimalt griskött, wokgrönsaker och äta detta tilsammans med ris till middag. Denna info är ungefär lika relevant för frågeställaren.
    Varför den otrevliga tonen och sågningen vid fotknölarna? Det är knappast det snyggaste sättet att framföra din åsikt på?[/quote:2jugoh2g]

    Hmm, måste tydligen börja trycka mera flitigt på dessa små leende gubbar som finns här till vänster. Var inte menat som någon sågning vid fotknölarna utan mera som en gliring med glimten i ögat. Posthuntning är inget som jag begett mig ut på något korståg mot men vissa dagar blir man lite störd av alla till synes onödiga och irrelevanta inlägg (detta hör ju givetvis oxå till den kategorin) .
    Fanns väl ingen orsak att förtydliga vad du , Frazor, sade i ditt inlägg? Jag såg iallafall inga oklarheter

    Förstås, sett i retroperspektiv så kunde jag mycket väl ha uttryckt min åsikt på ett snyggare sätt, inte för att jag är någon mästare i skrivandets ädla konst men säkerligen skulle det ha gått på ett smidigare sätt. T.ex. genom att lämna bort delen angående min kommande diet, men ibland kan man bara inte hålla sig
    Om du, Weggen, tog illa upp så ber jag om ursäkt.


    Hejsvejs, å ta det inte så allvarligt. Alla har vi våra bättre och sämre dagar, möjligen hade jag en lite sämre i förrgår.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    863
    Medlem#
    3519
    Jag håller med dig, låt oss inte bli långrandiga.
    Jag önskar er alla en fortsatt trevlig dag.

    Slut på OT-postningen.
    //frazor - 3519
    9000 CS 2.3 Turbo S á la -92 | Soligt i Malibu.
    Ubi dubium ibi libertas.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Om ni kan sluta tjafsa nu och återgå till topic

    Kanske moderatorn kan rensa bort lite skit ur tråden, så även detta inlägg
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Om man vill plocka ur över 200 hk ur en 2,0i så får man lägga ner väldigt mycket pengar.
    Det är billigare då att turbo konvertera och trimma upp den över 200 hk än att få ur det ur en 2,0i.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Hur många nm pallar kopplingen?
    Av hammarslag i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 11:42
  2. Hur många mil pallar en Turbo
    Av Tzacko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 16:59
  3. Hur många pållar pallar originalkopplingen? (9000 2,0T -88)
    Av -Konrad- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 19:39
  4. Viggen IC pallar hur många hk?
    Av Noobe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 16:43
  5. Hur många hk pallar en 93 aero ic?
    Av Noobe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2005-03-02, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •