Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Urgängad grenrörsgänga 9000 CSE-95 2.3t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191

    Urgängad grenrörsgänga 9000 CSE-95 2.3t

    En vecka sedan började bilen låta litegrann.. ungefär som om man har en stenkula i en mortel och skakar den. Jag dök ner under huven (när den var kall såklart) och kollade bultar/muttrar och hittade att två muttrar satt lite lös (mellan turbo och grenrör) (bilen har en TD04) och skruvade åt dem så gott jag kunde. Det funkade bra i 10 mil ungefär. Tog en tur för att kolla om allt var bra. Dagen efter startar jag och efter en bit (100-500m?) började det låta litelitegrann igen och mer och mer ju längre jag körde. Ställde bilen igen och lät den kallna och provade dra åt de bultarna igen. Kunde dra litelitegrann men knappt...

    Så idag lyfte jag huven igen och började kolla på andra ställen och hittade då att ena bulten som håller fast grenröret till blocket gick att rotera så jag skruvade ur den och bulten i sig är helt ok men i spåret hittade jag metall, som om gängan ( i blocket ) börjat bli urgängad. Tog bort metallspånen och provade dra åt men inte, den greppar inte ..

    Så frågan är - hur göra? Kan man gänga om? VAR vänder jag mig? Jag kan göra en del jobb själv men det här känns för tungt för mina kunskaper.

    Så om någon känner till något ställe som är BRA och inte för dyra, hojta gärna till.

    "bild" för att visualisera vilken bult det är frågan om. Det är den med pilen ( ^ ) som är problemet. Det är alltså som man ser när man öppnar huven. Med andra ord samma sida som batteriet sitter på.

    Kod:
    | MOTORBLOCK |
    +------------+
      |   |    |
               ^
    Så, någon som kan tipsa mig?
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Jag har råkat ut för ett likannde problem tidigare... en pinnbult till grenrör på en tidigare bil jag haft tog inte gäng och då hade jag precis dragit fast toppen med moment och ville inte lossa... Gängade om skruvhålet i toppen från M8-M9 (tacka fan för alutopp) och tillverkade en M9-skruv i svarven sen satt det som berget igen.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 453
    Hjälpen heter Heli Coil!
    Du borrar upp hålet med en specialborr, drar i en speciell gängtapp för att därefter skruva i en lös gänga och du kan fortfarande använda M8 pinnskruven.

    Du kan hitta mindre satser för "GDS'are" hos välsorterade järn och maskinaffärer.
    Samma ide' finns även under andra namn, men säg Heli Coil i affären så fattar dom vad du ska ha.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Tack för svaren.

    Heli Coil fick jag tipsat av en annan också. Är det ett borr man sätter i en vanlig borrmaskin? Något man kan göra själv? Eller är det lika bra att lämna iväg?

    Och ca pris ?

    Och ang M8-M9 - det är en idé men frågan är om jag då inte måste borra i grenröret också och helst vill man ju slippa det så mycket som möjligt. Toppen i sig är illa nog.

    // Stefan
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Fick tag på ett företag som säljer dem men inte exakt Heli Coil utan ett annat märke. Tappen går på 25kr + moms men ett paket med "allt jag behöver" är 1000kr. Vet ej om det var med eller utan moms också. (Wurth var företaget).

    EDIT: Sitter och läser på skillnaden mellan Heli Coil (TM) och Time-Sert (som Wurth säljer). Verkar som om något av systemen kan göras utan specialverktyg bara man borrar korrekt.

    EDIT2: En stor skillnad är att man i Time-Sert (om jag fattat korrekt) måste använda specialborr men behöver inte göra gänga själv medans Heli Coil kan man använda vilket passande borr som helst men måste göra ny gänga. Time-Sert måste man dra med specialverktyg efteråt medans man inte behöver det i Heli-Coil.

    // Stefan
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594
    Det skall finnas kit man köper för några hundringar, med kanske 5-10st insatsgängor, gängtapp och borr i något fall. Borrar i specialdimensioner kan vilken ordentlig järnaffär som helst fixa fram till lagom kostnad. Jag läste ett test av såna satser i Allt om MC för nåt år sen. Samma grejer fins för tändstiftsgängor också.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Jag har ringt runt för att försöka hitta någon som säljer Heli Coil (TM) och inte hittat någon ÅF. Jag läste på ett annat forum att det (precis som du säger) ska finnas ett sånt kit för några hundra men kan inte hitta något ... Fortsätter leta ..

    Någon sa att Järnia definitivt har men ringde tre butiker i Stockholm och en hade aldrig hört talas om varken Heli Coil (TM) eller metoden över huvud taget och en annan butik kände inte till märket Heli Coil. Den tredje kände till Heli Coil men sålde dem fortfarande inte.

    // Stefan
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    i värsta fall så får du säga till så får du låna gängtapp av mig så kan du gänga upp till M9. Borde få igenom en sån bult genom hålet på grenröret.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    i värsta fall så får du säga till så får du låna gängtapp av mig så kan du gänga upp till M9. Borde få igenom en sån bult genom hålet på grenröret.
    Tack! Återkommer om det blir aktuellt.
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  10. #10
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    606
    Medlem#
    6833
    Har exakt samma problem fast på en og900. Hur löste det sig för trådskaparen? Större gänga eller Heli-Coil?
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Trådskaparen håller på och funderar på hur han ska göra. Är mer fel på trådskaparens bil och antingen lämnar han in den eller så plockar han isär den i småbitar själv och fixar alla problem som finns. Men beslut kommer först efter han har fixat ett akut elfel som uppkommit i dennes fordon.
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  12. #12
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    606
    Medlem#
    6833
    Aj då.
    Axelsson kommer nog sova ruset av sig och istället för att gänga nån deltagare av det täckta könet så blir det nog att gänga toppen på ett eller annat sätt. Inte så illa det heller.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Det enklaste är att göra om gängan från M8X1.25 till M9X1. Då borrar du ur hålet med ett 8mm borr och drar i en M9X1 gängtapp. Det styr sig självt om du inte är för jävla klantig...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  14. #14
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    606
    Medlem#
    6833
    Köpte M10x1.25, 8.5mm. Borde la funka det med?
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Sverige
    Inlägg
    191
    Säg till om du tvingades borra grenröret också eller inte är du schysst eftersom den är ännu grövre.
    SAAB 9000 CSE 2.0i -95 (Ska säljas)
    SAAB 9000 CSE 2.3t -95 Min projekttråd

  16. #16
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    606
    Medlem#
    6833
    Nån modifikation blir det. M10 går ej igenom grenrörspackningen.
    Återkommer förhoppningsvis imorgon när allt är monterat
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Köpte M10x1.25, 8.5mm. Borde la funka det med?
    Klart att det borde göra det. Men ju mindre man behöver borra ur desto bättre följer ju borren det befintliga hålet, tycker i alla fall jag. Sedan kan det ju vara så att grenrör och packning har så pass stort hål att dom inte behöver modifieras för att det ska fungera med M9...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  18. #18
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    606
    Medlem#
    6833
    Måttade lite med borrmaskinen och det var för trångt för att komma åt. Men köpte igår nån slags vinkelväxel till borrmaskinen så nu borde det gå.
    Operation borra & gänga sker på tors.
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Måttade lite med borrmaskinen och det var för trångt för att komma åt. Men köpte igår nån slags vinkelväxel till borrmaskinen så nu borde det gå.
    Operation borra & gänga sker på tors.
    Gängar du upp till M9 så behövs ingen förborrning alls. Bara att vrida i gängtappen å se glad ut. Då styr den dessutom in på dom gängor som faktiskt finns kvar (även om dom inte är så många). Har testat detta och det fungerade utmärkt, dock inte i en saab-topp men det är ju same shit..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  20. #20
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    606
    Medlem#
    6833
    Hmm, hade ju tänkt köpa M9 men slarvade ihop siffrorna och det blev M10 hela vägen, pinnbult, borr och gängtapp. Har väl kvar kvitton och sånt men tar ungefär lika lång tid att modifiera packning/grenrör som det tar att åka 3km i en av Sveriges segaste trafikstäder (Linköping)....
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •