Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Sportbromskit

  1. #1

    Sportbromskit

    Hallå!
    Nu när jag Saaben har fått börja gå på banan så tycker jag att bromsarna tar läskigt dåligt på slutan av rakan på Anderstorp Raceway och tänkte därför att uppgradera mina bromsar lite.
    Har kollat lite på Speedparts Sportbromskit med Slitsade EBC skivor och greenstuff belägg fram och bak. (ng900 -97)

    Någon som har lite erfarenhet av dessa?
    Fungerar dom bra? Kommer antagligen att bli en hel del bankörning.
    Stor skillnad jämfört med orginal?
    Ska man satsa på 9-5 aero ok å skivor fram istället?
    // Schill
    Saab 900 2.0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=69997

  2. #2
    kan inte så mkt om skivor och dyl. Men ett tips är att köra på Redstuff belägg ist, mkt längre livslängd, de funkar mkt bättre på högre temperaturer än greenstuff. Mindre bromsdamm.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Jag skulle hellre ta en titt på Ferodo ds2500. Det är belägg som ska vara fungera bra på bana och på gatan. Redstuff skulle jag inte köra med på gatan då dessa kräver lite mer temperatur för att fungera ordentligt.

    Fräscha skivor, lite vassare belägg och ny bromsvätska är en bra uppgradering för en bil som går på gatan 99% av tiden och gör besök på bana lite då och då.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    okej tack för tipsen! Jag har hört att många av dom som köper redstuff belägg har blivit besvikna.
    Och eftersom det är ett kitpris så blir det nog greenstuff till en början! men då vet jag vad jag ska köpa när dom grenstuff beläggen tar slut!
    // Schill
    Saab 900 2.0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=69997

  5. #5
    kan säga dig att personligen tycker jag att EBC är ren skit! kan man lika bra köra med original grejor. ska man uppgradera så ring o snacka med per på PEAN sweden och prata med honom. han har hur mkt BRA grejor som helst som inte behöver vara dyrare än EBC. jag har slitsade EBC skivor med greenstuff belägg på min därför kommenterar jag i denna tråd, det var inte värt pengarna!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    959
    Du måste gå upp i skivstorlek! Det är meningslöst att köpa bättre belägg o skivor i orginalstorlek.

    Det högre moment och energi en större skiva kan uppta ger betydligt större skilnad än lite bättre belägg till orginalen.

    jag körde 9-5 aero runt om med stålslang och först redstuff sedan ngt recebelägg från ATE. Funkade helt okej men inte bra nog för hård bankörning! Orginalbeläggen är förvånansvärt bra i jämförelse

    Diametern och tjockleken på skivan är avgörande! ju större desto bättre i stort sett!
    Ett orginalok orkar oftast nypa hårt nog sålänge de inte går i 150 - 200 o däröver. Dock kommer det gå varmt för att anläggningsytan mot skivan är för lite. Därför är tex ett fyrkolvs ok att föredra!

    Det störsat som går att få in i en 17" fälg brukar räcka till!

Liknande ämnen

  1. sportbromskit på Speedparst.se
    Av Kallegogo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 11:33
  2. GE Motorsport Sportbromskit?
    Av Pebben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 00:37
  3. Sportbromskit..
    Av PG_9000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 23:03
  4. Speedparts sportbromskit?
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •