Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Samtliga orsaker till högre förbrukning i ett visst exemplar

  1. #1

    Samtliga orsaker till högre förbrukning i ett visst exemplar

    Jag har en 9000 2,0ltt -97. Den drar klart mer soppa i år än förra året när jag köpte den. Jag har jämfört ett teststräcka med 2 st 2,3T lugn körning (50/70-vägar) och hamnat på runt 0,55 med båda dessa. Min gamla 9000T 86 jag hade en gång i tiden gick på ca 0,51 på samma sträcka. Min 2,0ltt låg tidigare på runt 0,57, men ligger nu på drygt 0,7 på samma referenssträcka.

    Jag har nyligen bytt luftfilter, stiften (NGK) är inte purnya, men ca 1.000 mil. Bränslefilter hag jag inte bytt.

    Kan en spridare vara dålig?
    Kan DI-kassetten vara dålig, fast den går bra i övrigt?
    Någon tempgivare?
    Lambda sond?
    Igensatt avgassystem?
    Lista gärna allt man kan byta, för jag har tillgång till bilar jag kan låna prylar av.



    En annan sak. Jag har spänt WG stången max utan att få högre laddtryck mer än kort stund initialt på låga varv. Verkar nästan som att fjäderkraften i klockan är anpassad för mottrycket i avgasröret så den inte klarar hålla mot mer än 0,4 bar, vilket den ligger stabilt på när man varvar ur den. Frågan är då, när man kör på lätten. Kan klaffen vara för stängd då att den ger för högt tryck i grenröret och påverkar förbränning och verkningsgrad? Flickvännen tyckte den började dra mer efter att jag bonnmeckad WG-stången.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  2. #2
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    487
    0.51 och 0.57 på dina tidigare 9000? hur mättes detta och vart ligger den nerförsbacken?

    Många av sakerna på din lista kan säkert göra inverkan på förbrukningen annars, igensatt avgas gjorde att min drog en hel del mer.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    0.51 och 0.57 på dina tidigare 9000? hur mättes detta och vart ligger den nerförsbacken?

    Många av sakerna på din lista kan säkert göra inverkan på förbrukningen annars, igensatt avgas gjorde att min drog en hel del mer.
    Inte så svårt att nå de siffrorna med en frisk bil. Observera att jag kört en sträcka med omväxlande 50 och 70 vägar. Enbart 5:an i hela tiden och inga stopp. Jag kör en sträcka på ca 3 mil där jag nollställer i 50 km/h vid en viss punkt i början av sträckan. Sedan noterar jag vid 70 km/h strax innan där jag vänder. Vänder och åker upp i 70 km/h och nollställer precis där jag läste av slutresultatet åt första hållet. Sedan kör jag tillbaka och ser till att läsa av i samma punkt som jag startade vid och håller då 50 km/h igen. Så någon nedförsbacke behövs ej. Detta är ju dock inga siffror jag kan köra normal landsvägskörning på. 0,51 gäller gamla T16 utan kat, som är tveklöst snålaste motorn som lämnat Trollhättan/södertälje, det känner jag många fler än mig som kan intyga.

    Jo, avgasröret ska jag snart byta (till ferrita). Den ska trimmas sedan, men vill inte börja trimma en bil som plötsligt börjat dra klart mer soppa, innan det är fixat. För övrigt går den som en sådan motor går. 0-100 på 8,5 s, visserligen på mätaren, men visar ju att den inte är helt orkeslös. Den har gått 16.000 mil.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    0.51 och 0.57 på dina tidigare 9000? hur mättes detta och vart ligger den nerförsbacken?

    Många av sakerna på din lista kan säkert göra inverkan på förbrukningen annars, igensatt avgas gjorde att min drog en hel del mer.
    pratar man om att nolla färddatorn med varm motor och ligga och fisköra i 50 på 5an så är de ju klart att de kan visa dessa små summor, dock så är de ju tveksamt om man på nått vis kan använda detta som någon form av referensvärde.
    Är ju bättre att jämföra snittförbrukningen över sådär 500-1000 mil för att få ett mer rättvist värde, troligen kommer bilarna ligga mer lika då.

    Men det är alltid lika spännande när folk ska snacka om sina bensinrekord, man undrar ju hur en del lyckas, hörde i en annan tråd om en som körde sin V6a på 0,4/lit mil med släp...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    jag skulle börja med att skruva wg:n till rätt värde
    Går ju inte o trimma de nya saabarna som man gjorde på -80talet
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    0.51 och 0.57 på dina tidigare 9000? hur mättes detta och vart ligger den nerförsbacken?

    Många av sakerna på din lista kan säkert göra inverkan på förbrukningen annars, igensatt avgas gjorde att min drog en hel del mer.
    pratar man om att nolla färddatorn med varm motor och ligga och fisköra i 50 på 5an så är de ju klart att de kan visa dessa små summor, dock så är de ju tveksamt om man på nått vis kan använda detta som någon form av referensvärde.
    Är ju bättre att jämföra snittförbrukningen över sådär 500-1000 mil för att få ett mer rättvist värde, troligen kommer bilarna ligga mer lika då.

    Men det är alltid lika spännande när folk ska snacka om sina bensinrekord, man undrar ju hur en del lyckas, hörde i en annan tråd om en som körde sin V6a på 0,4/lit mil med släp...
    Det är snarare vetenskapligt sämre att jämföra 1.000 mils körning mellan bilar. När man kör 6 mil på precis samma sträcka, samma körsätt får man en exaktare jämförelse än det du föreslår. Jag förstår ändå inte anledningen till att hänga upp sig på det . Oavsett, måste väl ändå en ändring på +30% helt plötsligt indikera på att något hänt med bilen, felkällor i all ära. Jag har kört min referenssträcka många gånger genom åren och med samma bil brukar det inte skilja mer än enstaka centilitrar, vilket, då kan härröras till yttertemperatur, väglag och däck.

    Men för alla som inte tror att man på 5:an kan köra under 0,6 i hastigheter mellan 50 och 70 på 5:an (där man undviker fotbroms och motorbrom, utan låter vinden bromsa), så skit i själva nivån på förbrukningen eller låtsas som det är kraftig nedförsbacke åt båda hållen på samma väg, och fokusera på att den plötsligt drar 30% mer.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av 99t16blå
    jag skulle börja med att skruva wg:n till rätt värde
    Går ju inte o trimma de nya saabarna som man gjorde på -80talet

    Jag ska prova att ställa WG normalt igen. Anledning från början var att jag ville höja bara 0,1 bar, vilket Trionicen borde klara hantera inom felmarginalen utan spikningar så länge det var kallt ute. När inget hände så skruvade jag mer. Till slut maxskruvade jag den utan resultat. Förstår fortfarande inte varför trycket inte stiger, men det är en annan fråga. Bilen ska i alla fall snart få MV och nytt program.
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

Liknande ämnen

  1. hur mycket räcker ett visst cellpaket till?
    Av Tomsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 01:18
  2. Är det samma belägg till samtliga 9-5:or?
    Av KK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-02, 21:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •