Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: glödande turbo

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67

    glödande turbo

    Nu är det såhär att jag tycker min turbo blir konstigt varm.
    Har en Saab 9000 2,3FTT -92.

    Har JT 3" hela vägen från turbon
    Maptun programvara från aero för 290hk med aerospridarna.
    Aerospridare 346cc
    Sportfilter
    Garret T28

    Efter jag monterade Garret T28 Turbon så tycker jag turbon går riktigt varm. Kör man hårt en stund så glöder det upp tilll grenrören.
    Kör man ganska lugnt med lite gaspådrag då och då så glöder halva avgashuset ungefär, tycker det känns som att turbon går alldeless förvarm.
    Det ryker inte svart från avgasröret vilket säger att den inte kan få förmycket soppa?
    Någon som vart med om detta fenomen tidigare och vet vad som kan vara problemet eller om det helt enkelt ska vara så?

    /R
    Saab 9000 2,3 FTT

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Är de inte fel turbo du har?

    De ska nog inte vara nån fara att de glöder.
    De gör de om man kör lite hårt så de är fullt normalt.
    Men de kan ha att göra med om du har fel turbo till den programvaran du har.
    En aero från -92 stämmer inte direkt heller för då fanns bara turbo sport.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Är de inte fel turbo du har?

    De ska nog inte vara nån fara att de glöder.
    De gör de om man kör lite hårt så de är fullt normalt.
    Men de kan ha att göra med om du har fel turbo till den programvaran du har.
    En aero från -92 stämmer inte direkt heller för då fanns bara turbo sport.

    MVH

    F

    Möjligtvis. Programvaran är mappad efter dom spridarna iaf. Men enligt killen på speedparts ska det inte spela någon roll vilken turbo man har bara mappningen är gjord för spridarna man har.
    Saab 9000 2,3 FTT

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Att turbon och grenrör glöder behöver inte betyda att det är något fel!

    När jag på 70-talet monterade en turbo på min SAAB 99 så ringde jag oroligt till turboleverantören när jag upptäckte att den, grenröret och en bit av avgasröret blev ljust körsbärsröda efter två accelerationer från stillastående till 150.

    Han skrattade, kallade mig fegis och berättade att jag inte behövde lätta på gasen förrän turbon gnistrade vitt!

    Per L

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 484
    Citat Ursprungligen postat av r06ban
    Möjligtvis. Programvaran är mappad efter dom spridarna iaf. Men enligt killen på speedparts ska det inte spela någon roll vilken turbo man har bara mappningen är gjord för spridarna man har.
    Har du Trim hos Maptun och frågar Speedparts vad som e fel..??
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    447

    trim

    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    Citat Ursprungligen postat av r06ban
    Möjligtvis. Programvaran är mappad efter dom spridarna iaf. Men enligt killen på speedparts ska det inte spela någon roll vilken turbo man har bara mappningen är gjord för spridarna man har.
    Har du Trim hos Maptun och frågar Speedparts vad som e fel..??
    Skulle precis skriva lika dant. Vore det inte enklare/bättre att slå Maptun en signal och fråga dom? Menar bara att det är ju där den är mappad första gången?

    mvh
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066
    Är det så att den är mappad för den nya turbon och inte den gamla?

    Lättast att ringa maptun!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67
    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    Citat Ursprungligen postat av r06ban
    Möjligtvis. Programvaran är mappad efter dom spridarna iaf. Men enligt killen på speedparts ska det inte spela någon roll vilken turbo man har bara mappningen är gjord för spridarna man har.
    Har du Trim hos Maptun och frågar Speedparts vad som e fel..??

    aa för att turbon är köpt på speedparts .
    och programvaran är inte mappad för t28 turbon.
    Saab 9000 2,3 FTT

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    Vid fullgas följer LH styrsystem en fullgasmapp som utgår från varvtal endast! sen använder den lambda för att göra små korrigeringar. Eftersom lambdan mäter efter förbränning och är långsam tillsammans med att LMM på LH "bottnar" så är sanningen inte så enkel att man mappar motorn efter spridarna.

    Varför speedparts svarade som de gjorde var att de förmodligen ville sälja en turbo och visste att två fel ibland blir ett rätt på gamla bilar.

    Men glödande grenrör, turbo och downpipe är ett tecken på varma avgaser och varma avgaser är ett tecken på att bilen går snålt. Kika på tändstiften om vilken färg de har.

    Mvh Lotus
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973
    Lite funderingar:

    Aero-spridarna, är det de sk blårandsspridarna som satt på T5.2 -93? Eller är det röda -431or vi pratar om här?

    Är något skeptisk till att Maptun levererat ett LH-program, trodde Speedparts var mer eller mindre ensamma om detta. Men bilen kanske är konverterad till T5.2?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    Ja det framgår inte riktigt vilket styrsystem det är så det kan mycket möjligt vara en trionic 5.2.. Då blir det ännu jobbigare eftersom den inte mäter luftmängd alls utan helt förlitar sig till ett absoluttryck via MAP sensor. Sen korrigerar den värden så gott den kan med lambda.

    Någon har säkert tänk på att 1 bar är alltid ett bar oavsett om man trycker det med en cykelpump eller med en jetmotor... Men eftersom du ändrar hela flödet i motor genom att ändra turbo så stämmer det ju inte riktigt.. För att inte benämna knepigheter som Surge och Choke ens...
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Lambdasonden är helt bortanför spelplanen vid fullast då den enbart är användbar för korigering runt lambda 1.

    Så vid fullast används den inte alls.
    Man lär så länge man lever.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67
    det är LH system med DI.
    Jetronic heter den.
    Fick nyligen veta att maptun aldrig sysslat med mappning av Lh system utan köpt programvara från andra sällen. Och nuförtiden så sysslar dom enbart med Titronic.
    Saab 9000 2,3 FTT

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    Citat Ursprungligen postat av r06ban
    det är LH system med DI.
    Jetronic heter den.
    Fick nyligen veta att maptun aldrig sysslat med mappning av Lh system utan köpt programvara från andra sällen. Och nuförtiden så sysslar dom enbart med Titronic.
    Därav blev det kanske inte så dumt att fråga Speedparts, som fortfarande säljer till LH. De borde iaf kunna ta reda på ett och annat från den som leverar mjukvaran.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Trollspeed har även dom mjukvaror för gamla LH system.
    Man lär så länge man lever.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Att turbon och grenrör glöder behöver inte betyda att det är något fel!

    När jag på 70-talet monterade en turbo på min SAAB 99 så ringde jag oroligt till turboleverantören när jag upptäckte att den, grenröret och en bit av avgasröret blev ljust körsbärsröda efter två accelerationer från stillastående till 150.

    Han skrattade, kallade mig fegis och berättade att jag inte behövde lätta på gasen förrän turbon gnistrade vitt!

    Per L

    Haha har läst detta många ggr nu och det är lika roligt var enda gång hehe

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240

    Re: glödande turbo



    varmt blit det i alla turbo bilar. avgaserna blir upp mot 900 grader och dåå e de t varmt:P

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    151

    Re: glödande turbo

    På min bil som är helt original 250 hk undrar jag just om allt verkligen står helt rätt till med kylning av turbon.

    Efter någon/några fullgasrepor upp till 150 eller så (på privat avlyst område naturligtvis) blir det som väntat glödande varmt på turbo och grenrör men det konstiga är följande:

    1) Det blir bara glödande på själva turbon, när man kommer till främre rör (downpipe) ser den inte alls ut att bli varm.

    2) Det tar för j-a lång tid att kyla ned sig! Senast när jag gasade på ordentligt hade jag en halvtimmes lugn körning för att kyla turbon. Det var FORTFARANDE aningen rött vid turbon!!!

    Jag misstänker att jag kanske är överdrivet orolig men jag söker ändå era erfarenheter med liknande bilar? Bilen går för övrigt riktigt bra och har en nybytt turbo sen några hundra mil.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  19. #19
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: glödande turbo

    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg
    På min bil som är helt original 250 hk undrar jag just om allt verkligen står helt rätt till med kylning av turbon.

    Efter någon/några fullgasrepor upp till 150 eller så (på privat avlyst område naturligtvis) blir det som väntat glödande varmt på turbo och grenrör men det konstiga är följande:

    1) Det blir bara glödande på själva turbon, när man kommer till främre rör (downpipe) ser den inte alls ut att bli varm.

    2) Det tar för j-a lång tid att kyla ned sig! Senast när jag gasade på ordentligt hade jag en halvtimmes lugn körning för att kyla turbon. Det var FORTFARANDE aningen rött vid turbon!!!

    Jag misstänker att jag kanske är överdrivet orolig men jag söker ändå era erfarenheter med liknande bilar? Bilen går för övrigt riktigt bra och har en nybytt turbo sen några hundra mil.

    Du behöver inte oroa dig för något det är helt normalt att snurran börjar glöda när man gasar lite, downpipen den börjar nog glöda lite den med men med tanke på att den är mkt tunnare i godset en vad avgashuset på turbon är så kyls ju DP'n ner bra mkt fortare. När snurran börja gnistra vitt och bilen går lite knas så ska man börja oroa sig

    Tittar du på bilden ovan det är helt normal att det kan se ut så.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Glödande turbo och grenrör
    Av tigertuffing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 10:09
  2. Glödande turbo, normalt?
    Av ShaddeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 13:43
  3. Glödande Turbo
    Av swepit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 12:27
  4. Glödande turbo 9000 2,3tt
    Av lampann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 11:59
  5. glödande turbo
    Av DarkAngel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-02-12, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •