Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Lufta slavcylinder på sensonic?

  1. #1

    Lufta slavcylinder på sensonic?

    Hej, har bytt min slavcylinder på min 900 sensonic och undrar hur man bär sig åt för att lufta detta system egentligen. Va nere i garaget o testade igår, genom att lufta på luftningsnippeln och bara vrida nyckeln mellan off och on, men det verkar inte komma nånting..

    nån som har någon idé???

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    http://www.saabcentral.com/~munki/te...d_sensonic.htm

    http://www.saabcentral.com/~munki/te...slip_point.htm

    Lycka till!


    Edit: Ja, tråden flyttas sent omsider till "Chassi, bromsar och transmission"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    ok, men problemet är att jag inte kan starta bilen med backen i, då drar bilen bakåt, förmodligen pga att jag måste lufta kopplingen??
    (eftersom jag bytt slavcylinder)

    tack för svar!!!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    sätt en luftman på bromsvätsketanken och anslut den till insuget och låt motorn stå på tomgång så suger den ur luften, fyll ordentligt med vätska i behållaren också.

  5. #5
    vad är en luftman?? vart finns dem att få tag i?? vart på insuget kopplas den??

  6. #6
    ok, vad är en luftman? vart får man tag på en sådan?? vart på insuget kopplar man den??

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    426
    Artikelnummer 42-71340 hos Mekonomen

  8. #8
    ok, fungerar en sådan luftman även när man inte har igång bilen?? går det koppla den till något annat?? roblemet är att min back är i och vill helst inte starta den innan nåt e luftat o klart. verkar nämligen inte gå lägga ur växlarna heller just nu, kanske kan bero på för mycket luft i systemet?

    hur länge brukar man lufta med en luftman och hur fungerar den? ska åka till mekonomen så fort tid finns över

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    151
    Normalt sett ansluts ena änden av luftman till bromsvätskebehållaren och den andra änden till ett bildäck (OBS! man bör inte ha mer än ca 1 bars tryck i däcket), motorn behöver alltså inte vara igång.
    När man ska lufta en koppling kan man istället behöva vacuum suga ut luften, vilket innenbär att bilen måste vara igång. Man ansluter då ena änden till insuget istället för till bildäcket.
    OBS! Se till att ha en i stort sett full bromsvätskebehållare innan du börjar lufta. Nivån får ej understiga min nivån för då får du in luft i systemet igen.

    En luftman köper du på t.ex Micro, Mekonomen eller en OKQ8 mack

    Så här ser den ut
    http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=83966

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    35
    Glöm inte att adaptera dragläget när du tagit dig igenom luftningsproceduren!

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Min Sensonc-slav hade ett "riktigt" luftningsrör/nippel. Därför var det inga som helst problem att lufta mha tryck (och inte med vacuum) när bilen var avstängd. Använde luftman precis som rekommenderas här.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    ok, tack för bra svar! men kan det inte vara svårt att lufta med insuget?? hur kopplas detta isåfall??, finns det ingen risk om det vill sig illa att det hamnar olja där det absolut inte ska hamna olja, typ i insuget??

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    koppla den till nippeln som dumpslangen går till, du får inte in olja i insuget såvida du nu inte fyllar på vätska så det rinnar över i behållaren....

    ang "riktiga" luftningsrör så finns det väl på alla, dock om man har bytt slav utan att först fylla den med vätska går det inte lufta den vägen.

    att lufta med insuget är det enda sättet, såvida du inte vill ta ner lådan igen och fylla slaven med vätska.

  14. #14
    ok, går det att koppla luftmannen till ett vanligt bildäck och ta tryck den vägen om man inte vill använda insuget?? eller e insuget enda vägen?? nåt som skiljer mellan dem bägge??

  15. #15
    ok, funkar det inte att lufta med ett reservdäck eller nåt istället? eller är det nån skillnad om jag kopplar luftmannen till ett däck eller till insuget?? använder nog mig hellre av ett däck än av insuget om det nu skulle funka på samma sätt. Hur många bar brukar man ha när man gör sånt här?? inte mycket tryck alls eller???

  16. #16

    Re: Lufta slavcylinder på sensonic?

    Hur länge ska man låta luftman vara påkopplad mellan bromsvätskebehållaren och insuget? Handlar det om 5min eller 25min innan luften sugits ur? Ska man se att de händer något?

    Jag har problem med sensonic kopplingen nu och testat metoden med undertryck, en jag tycker inte det händer nått.

    //Wenner

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    172

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av jonsson_844
    ok, funkar det inte att lufta med ett reservdäck eller nåt istället? eller är det nån skillnad om jag kopplar luftmannen till ett däck eller till insuget?? använder nog mig hellre av ett däck än av insuget om det nu skulle funka på samma sätt. Hur många bar brukar man ha när man gör sånt här?? inte mycket tryck alls eller???
    Funkar bra om du nu har vaccum i reserven..normala människor har några bar's övertryck i sina hjul

Liknande ämnen

  1. problem med att lufta kopplingen ng900 med sensonic
    Av frankieboy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-14, 15:47
  2. lufta koppling på sensonic med luftman o med vaccum?
    Av jonsson_844 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 15:10
  3. Slavcylinder på saab 900 sensonic?
    Av jonsson_844 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 09:37
  4. [LÖST] Måste man avlufta slavcylinder innan montering av lådan? NG900
    Av sjobas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •