Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Helt plötsligt utan komp i cylindrarna. 9000 2.3t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013

    Helt plötsligt utan komp i cylindrarna. 9000 2.3t

    Hej..

    Jag for en sväng runt stan häromdan i hopp om att få hitta mig en parkeringsplats för att sedan avnjuta lite mjukglass i solen..

    Svängde in på en parkering och stod på tomgång en liten stund (styvt 1min) och skulle just lägga in ettan för att smita in över en ruta då motorn plötsligt dör!
    Mycket underligt tyckte jag och försökte starta den igen, men i detta nu så lät det ungefär som att tändstiften skulle vara utplockade, dvs ingen komp alls i motorn.. Hur kan detta komma sig? Vad kan ha hänt?

    Efter bogsering till garaget så lyftes ventilkåpan för att konstatera att kammarna verkar vara hela och fina. Och ett komptest på cylindrarna visar ca 3kg på ettans cylinder och knappt något alls i de andra..??
    Drar man runt motorn så hörs inget skrammel eller missljud..
    Rätt mängd olja och ser väldigt fin ut.

    *Nybytta stift av rätt modell
    *Ny DI kassett
    *Nybytt olja och filter
    *Nybytt vevaxelgivare

    Bil = 9000 2.3T från 92.

    Någon eller några som haft samma incident?
    Mvh Henrik Ekbäck
    9000 Turbo Sport 1992

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    220

    tryckare

    Hej!

    Med stor sannolikhet så har du pumpat upp tryckarna så att ventilerna står lite på glänt. Boven i dramat är oftast reducerventilen till oljepumpen.
    På grund av smuts eller repor så har denna fastnat och gjort att ditt oljetryck har skjutit i höjden, varvid tryckarna överfylls.

    Kolla över att kammarna och vevaxel står rätt mot alla märkningar. Om så är fallet så ar det oftast bara att rycka ur säkringen till soppapumpen och sedan veva på starten så brukar oftast kompressionen komma tillbaka efter en stund. Tänk på att inte köra startmotorn längre en ca 20 sekunder i stöten med lite vila emellan.

    Om det inte löser sig så får man plocka ut reducerventilen till oljepumpen och inspektera efter repor eller smuts på kolv och lopp. Rengör eller byt ut.

    Mvh
    Phalanx.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Kan väl knappast vara packningen runt toppen? Då brukar väl oljan bli utsatt?
    9000 Turbo Sport 1992

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Den där reducerventilen lät som en trolig liten illbatting som jag ska se över! Tackar så hemskt för tippset!
    9000 Turbo Sport 1992

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452
    Har motorn stått avstängd ett tag så bör ju det trycket som bildats försvunnit och tryckarna återgått till sitt forna jag... Gör du sen ett komptest så är dom varven som motorn snurrar runt inte tillräckligt för att bygga upp ett så högt oljetryck att samma fenomen ska kunna uppstå på en gång igen.

    Enligt mig så ska du iaf ha "rätt" komp om du gör ett komptest efter att du låtit motorn stå ett tag efter att den vart igång om det är som ni säger att det blivit för högt tryck så lyftarna skjutit i taket.Trycket bör börja falla direkt när pumpen slutar gå och inom iaf ett par timmar så bör dom vara mer eller mindre back to normal.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Hmm.. Ja, logiskt sett.. Jag testade ju även att försöka starta den dagen efter utan resultat. Dvs att den betedde sig på samma vis, utan komp.

    Men det är helt klart den hetaste ledtråden hitintills!
    9000 Turbo Sport 1992

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452
    Du hade ju ventilkåpan av... om du drar runt kammarna, ser du om tryckarna följer med kammarna eller om dom är stumt i bottenläget? Följer dom kammarna så bör inte felet ligga i att ventilerna är öppna pga tryckarna..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Följer dom kammarna så bör inte felet ligga i att ventilerna är öppna pga tryckarna..
    Ska inspektera det då jag far till garaget! Alltid bra att ha litegrand att gå på när man väl far dit!

    Edit, vars sitter annars denna reducerventil?
    9000 Turbo Sport 1992

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67
    Hände för tidigare ägaren av min bil att han tappade kompen på två cylindrar. detta berodde på att det blivit små sprickor i cylinderhuvudet.
    Eftersom det går vattenkanaler så är gjutgodset ganska tunt på vissa ställen.
    Saab 9000 2,3 FTT

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    220

    tryckare

    Hej!

    Är tryckarna någorlunda friska så kommer dom inte sjunka av sig själva, med undantag för dom som är nedtryckta av kammen.

    Problemet är inte att det är för högt tryck i tryckarna utan att det för höga oljetrycket har fyllt på för mycket olja i dom. För att få ur överskottet så måste motorn snurra och "pumpa" ut oljan.

    Tryckarna ligger alltid mot kammen oavsett om ventiler är öppna eller inte. Så att se någon skillnad där går inte.

    Startmotorvarvtalet räcker till för att få rätt bra med oljetryck om reducerventilen inte funkar och fastnar i stängt läge.

    Nu var det ett par år sedan men jag är rätt säker på att den sitter i underkant på gavelkåpan, sitter en sexkantsplugg och innanför den så skall det finnas en fjäder och en liten kolv (plunge)

    Mvh
    Phalanx

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Jätte bra! Det lutar ju starkt åt att iaf kika om det kan vara den!

    Jag hade isär den tidigare då jag bytte remskiva och kil så det känns lurt!
    Är ju iofs lite klurigt att detta inte hände så fort bilen startades? Jag har ju säkert kört 20 mil utan problem?

    Mvh Henrik
    9000 Turbo Sport 1992

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Suck.. Ja efter att jag gjorde en snabb visit i garaget igår så insåg jag att kammarna inte rörde sig alls när man vred runt motorn..
    Det visar dig att kamkedjan har hoppat av de nedre drevet eller något.
    (tur i oturen att den inte gjorde det under en fullgasrepa.)
    Då är det rätt logiskt att det inte finns byggs upp kompression i motorn!

    Frågan som jag ställer mig då är, hur tusan kan kedjan hoppa av drevet?


    Jag noterade även att det begagnade sprickfria remhjulet som jag satte dit, även det har spruckit.

    Ska bli intressant att se kostnaderna som komma skall..!

    / Henrik
    9000 Turbo Sport 1992

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452
    Citat Ursprungligen postat av Ekbäck
    Suck.. Ja efter att jag gjorde en snabb visit i garaget igår så insåg jag att kammarna inte rörde sig alls när man vred runt motorn..
    Det visar dig att kamkedjan har hoppat av de nedre drevet eller något.
    (tur i oturen att den inte gjorde det under en fullgasrepa.)
    Då är det rätt logiskt att det inte finns byggs upp kompression i motorn!

    Frågan som jag ställer mig då är, hur tusan kan kedjan hoppa av drevet?


    Jag noterade även att det begagnade sprickfria remhjulet som jag satte dit, även det har spruckit.

    Ska bli intressant att se kostnaderna som komma skall..!

    / Henrik
    Tur i otruren vet jag inte riktigt... Nu när du försökt starta motorn ett par gånger och kollat komp etc så har förmodligen kolvarna sopat till en och annan ventil. Lyft ur toppen och du har med största sannorlikhet minst en ventil som är krökt..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    954
    hej
    ja då har det väl hänt något ( obehagligt )med kilen lr nedre kedjehjulet.
    brukar väl kosta minst 4 ventiler...
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 502
    precis det där.. fenomenet hände med min i16 motor.. 1 gång i tiden.. fan va illa den gick när den väl gick igång.. o den motorn gick aldrig som den skulle efter det att den startat igen..

    tur man hinka i en T16 ..

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 877
    Är det bara centrumbulten som håller ihop hela paketet med remskiva och kedjehjul så kanske du inte drog det tillräckligt? Ett kilförband eller motsvarande smäller på tid och längd av om det inte sitter stumt med moment från remskivan och bult.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Tur i otruren vet jag inte riktigt... Nu när du försökt starta motorn ett par gånger och kollat komp etc så har förmodligen kolvarna sopat till en och annan ventil. Lyft ur toppen och du har med största sannorlikhet minst en ventil som är krökt..
    Hade det hänt under en fullgasrepa så lär det inte ha varit helt smärtfritt heller.

    Tycker ändå att jag drog åt remhjulet riktigt ordentligt, typ 170nm eller vad det nu var.
    Nu kan det ju iofs vara så att Mr.newton inte är fullt fungerande.. vilket i sin tur kan förklara varför bulten till remskivan inte satt fast så hårt alls nu när jag tog bort den!

    Aja, kostar det några ventiler så är väl inte det hela världen.. Då vet man ju i alla fall att man har bytt dessa. Får väl sattsa på att lyfta toppen ändå.

    Återkommer säkert med fler dumma frågor vid nästa problem jag stöter på.

    Får tacka för gehöret så länge!
    Mvh, en otursförföljd Henrik
    9000 Turbo Sport 1992

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 196
    Vad tråkigt! Men var inte dummsnål sen...
    Köp raka ventiler de som behövs och lämna in det för inslipning med maskin på en motorrenoveringsfirma. Brukar kosta 75-100:- per säte. Och låt de göra en täthetskontroll av toppen.
    Byt sen allt i kammtransmissionen, köp en kamkedjesats.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •