Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Tempen går upp o ner...

  1. #1

    Tempen går upp o ner...

    Hejsan!
    Köpte mig en 9000 Turbo (2.3-16v) igår. Jag har lite problem med att tempen går upp o ner när jag kör. Kör ja inne i stan så kan de stå typ på "kl 10" och när jag kör på motorvägen så går den ner till "kl 8" Det är min första 9000 som jag har och undrar lite vad de kan vara för fel.

    En kille som jag köpte min A50 skinnintredning av idag sa att det var toppapackningen som höll på att gå ? Stämmer det ?

    Tacksam för svar!

    Mvh BamZe
    Brr, att folk orkar!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    527
    Kan vara toppackningen, min ng900 var så när den tacka för sig....men du kanske ska ta och testa med en ny termostat först billigt och enkelt som en första åtgärd.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Kan ju även bero på att landsvägskörning resulterar i bättre kylning? ^^

    Kl 10 låter inte som nån hög temp, när min 9000 packning började ge med sig (höll i 3mån med 1.2-1.5bar ändå) så ville den gärna stiga in på det röda fältet lite då o då och snabbt ner..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    459
    Pröva termostaten... Annars så är det tyvär instrumenteringen som är pajko.. Det är ganska vanligt fel på 9000, det som händer är att lödningar släpper, samt att skruvarna som håller i instrumenteringen för "temp" lossar... Det resulterar i dålig kontakt mellan de olika ledningar.

    Sök lite på forumet så skall du se att du finner en guide i hur man demonterar hela hastighets intrumentet, samt åtgärdar felet!

    Mvh
    SAAB 9-3 Aero -01

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 078
    Hej,

    Hur mycket vatten fyller du på(/mil)?
    Vandrande temperaturmätare tyder oftast på otätt system.
    Kolla alla anslutningar att de är täta.
    Byt termostat.
    Om topplockspackningen är dålig, kan ibland synas att det är vitrök ifrån avgasröret.
    Om bilen kokar måste toppen planas eller i sämsta fall bytas.
    Om topplockspackningen byts ska toppenplanas.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Hejsan!
    Tack för alla svar!

    Det var någon som skrev att "otätt" system. När jag bytte min inredning idag så märkte jag att de var fuktigt på golvet på båda sidorna fram. Och att bilen gärna immar igen på rutorna. Vet inte om de kan ha med att tempen går upp och ner. Men de kan vara "otätt" som någon skrev här.

    tänkte åka till skroten imorron och plocka lite små detaljer. Kan man ta en gammal givare och testa eller är de ny som gäller ? Såfall hur och var sitter den, jag stod och letade nu när jag motortvättade men kunde inte hitta den.

    Tacksam för svar.

    mvh bamze
    Brr, att folk orkar!

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 489
    Du har ett läckande värmepaket,dom läcker oftast in i bilen.

    /M
    Akta skinnet!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Norrland, nu i Stockholm
    Inlägg
    14
    Jag hade samma symtom på en 9000. Då var det termostaten till kylfläkten som hade gett upp. Då fungerar kylningen i fart, men när det står stilla, går sakta så går det sämre. Stanna till när bilen går lite varm och kolla om kylfläkten går. Det bör den göra. Köpte ny termostat på biltema och bytte den utan att tömma systemet på vatten. Går bra om man är lite snabb och inte gör det när bilen är varm Gör det gärna där du kan spola av efter dig sen bara.
    Bruksbil Saab 9-5 Aero -02
    Busbil Ascona 2.0S -77
    Prova-på att köra racebil. Bla. Formel Ford och Radical. www.empole.se

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av NickeB
    Jag hade samma symtom på en 9000. Då var det termostaten till kylfläkten som hade gett upp. Då fungerar kylningen i fart, men när det står stilla, går sakta så går det sämre. Stanna till när bilen går lite varm och kolla om kylfläkten går. Det bör den göra. Köpte ny termostat på biltema och bytte den utan att tömma systemet på vatten. Går bra om man är lite snabb och inte gör det när bilen är varm Gör det gärna där du kan spola av efter dig sen bara.
    Tjenare! Jag ska åka och köpa en sån på biltema nu, kostade 89kr så de var inte hela världen. tänkte höra var sitter den lille rackaren ? är de mycket jobb att byta den ?

    mvh bamze
    Brr, att folk orkar!

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Du har ett läckande värmepaket,dom läcker oftast in i bilen.

    /M
    Japp de tror jag också. Vad gör man åt de då ?
    Brr, att folk orkar!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Norrland, nu i Stockholm
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av BamZe84
    Citat Ursprungligen postat av NickeB
    Jag hade samma symtom på en 9000. Då var det termostaten till kylfläkten som hade gett upp. Då fungerar kylningen i fart, men när det står stilla, går sakta så går det sämre. Stanna till när bilen går lite varm och kolla om kylfläkten går. Det bör den göra. Köpte ny termostat på biltema och bytte den utan att tömma systemet på vatten. Går bra om man är lite snabb och inte gör det när bilen är varm Gör det gärna där du kan spola av efter dig sen bara.
    Tjenare! Jag ska åka och köpa en sån på biltema nu, kostade 89kr så de var inte hela världen. tänkte höra var sitter den lille rackaren ? är de mycket jobb att byta den ?

    mvh bamze
    Om jag minns rätt så sitter den på kylaren mot motorn. Den var lätt att se. Min var en -88, vet inte hur det skiljer sig på olika årsmodeller. Och den var lätt att byta också. Gör det när motorn är kall. Då är det bara att skruva ut den gamla och vara beredd med den nya i andra handen när man skruvar ut sista biten på den gamla. Den var inte svår att komma åt heller.

    Minns inte om den bryter eller leder när den blir nog varm. Men jag testade att det inte var fel på fläkten innan jag bytte den.

    Sätt inga fingrar i fläkten!
    Bruksbil Saab 9-5 Aero -02
    Busbil Ascona 2.0S -77
    Prova-på att köra racebil. Bla. Formel Ford och Radical. www.empole.se

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 078
    Citat Ursprungligen postat av BamZe84
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Du har ett läckande värmepaket,dom läcker oftast in i bilen.

    /M
    Japp de tror jag också. Vad gör man åt de då ?
    Hej,

    Lagar det?

    1. Lämna in bilen till en verkstad som byter värmepaketet(om du nu hade blött i kupén, om du smakar på vätskan så känner du säker igen glykolsmaken)
    2. Köp ett nytt värmepaket och haynes/eller saab verkstadshandbok som behandlar detta.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av NickeB
    Citat Ursprungligen postat av BamZe84
    Citat Ursprungligen postat av NickeB
    Jag hade samma symtom på en 9000. Då var det termostaten till kylfläkten som hade gett upp. Då fungerar kylningen i fart, men när det står stilla, går sakta så går det sämre. Stanna till när bilen går lite varm och kolla om kylfläkten går. Det bör den göra. Köpte ny termostat på biltema och bytte den utan att tömma systemet på vatten. Går bra om man är lite snabb och inte gör det när bilen är varm Gör det gärna där du kan spola av efter dig sen bara.
    Tjenare! Jag ska åka och köpa en sån på biltema nu, kostade 89kr så de var inte hela världen. tänkte höra var sitter den lille rackaren ? är de mycket jobb att byta den ?

    mvh bamze
    Om jag minns rätt så sitter den på kylaren mot motorn. Den var lätt att se. Min var en -88, vet inte hur det skiljer sig på olika årsmodeller. Och den var lätt att byta också. Gör det när motorn är kall. Då är det bara att skruva ut den gamla och vara beredd med den nya i andra handen när man skruvar ut sista biten på den gamla. Den var inte svår att komma åt heller.

    Minns inte om den bryter eller leder när den blir nog varm. Men jag testade att det inte var fel på fläkten innan jag bytte den.

    Sätt inga fingrar i fläkten!

    Tack för hjälpen! jag ska kolla det ikväll. Ska lackera om fälgarna nu när det är soligt och härligt
    Brr, att folk orkar!

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 078
    Hej,

    Givaren till fläkten kontrolleras enklast genom att du kortsluter givarkontakten på kylaren, tex med en mejsel, då går fläkten igång.

    Om du har AC på bilen så triggar även den att starta kylfläkten vid behov.

    Om temperaturen sjunker till "kl 8" så är det termostaten som är felaktig, för den ska stanna vid "kl 9". Termostaten kan kollas om du tar en termometer och en kastrullvatten, stoppa ned termostaten som hänger i ett snöre i kastrullen och därefter värm vattet så ser du vid vilken temperatur den öppnar.

    Om du har imma på rutorna vid ej fuktig väderlek så tyder det på att det är något som kondenseras på värmepaketet, om det är kylarvätska så doftar det sött och kan du smaka på vätskan som du beskrev så ska du erhålla en söt smak om det är kylarvätska. Då har du ett läckade kylarsystem.

    Var aktsam på att inte bilen kokar=byte/planing av toppen.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 579
    När jag satt på originalsaker på min bil nu så upplever jag att tempen går upp till kl 10-11 på mätaren. Tidigare (med gamla / trim HW) har den legat på 8 max 9. Dock går den som ni säger ner till normalt igen vid motorvägskörning.

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Hur mycket vatten fyller du på(/mil)?
    Vandrande temperaturmätare tyder oftast på otätt system.
    Kolla alla anslutningar att de är täta.

    Mvh
    Johan
    Aha, kanske kan ha nått att göra med det här på min då. Ska kolla allt sådant och återkomma.

    Citat Ursprungligen postat av NickeB
    Jag hade samma symtom på en 9000. Då var det termostaten till kylfläkten som hade gett upp. Då fungerar kylningen i fart, men när det står stilla, går sakta så går det sämre. Stanna till när bilen går lite varm och kolla om kylfläkten går. Det bör den göra.
    ....... och därför har man en manuell fläkt som man kan sätta på och stänga av när man vill
    Mvh Timmy

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Norrland, nu i Stockholm
    Inlägg
    14
    Kan även vara själva termostaten till kylaren som strular. Det hade jag på min 9-5a. Den kunde gå lite varmare när man körde sakta för att kyla bra när man var uppe i fart. Öppnade inte nog mycket för att klara av att kyla när man körde sakta. Sen la den av nästan helt och då var det bara att sätta kupévärmen på max för att få kylning på motorn. Då klarade den att hålla mätaren kl9. Men då var det varmt som med 25 i skuggan och sol. Var bara att åka och köpa en ny termostat på en gång!
    Bruksbil Saab 9-5 Aero -02
    Busbil Ascona 2.0S -77
    Prova-på att köra racebil. Bla. Formel Ford och Radical. www.empole.se

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Givaren till fläkten kontrolleras enklast genom att du kortsluter givarkontakten på kylaren, tex med en mejsel, då går fläkten igång.

    Om du har AC på bilen så triggar även den att starta kylfläkten vid behov.

    Om temperaturen sjunker till "kl 8" så är det termostaten som är felaktig, för den ska stanna vid "kl 9". Termostaten kan kollas om du tar en termometer och en kastrullvatten, stoppa ned termostaten som hänger i ett snöre i kastrullen och därefter värm vattet så ser du vid vilken temperatur den öppnar.

    Om du har imma på rutorna vid ej fuktig väderlek så tyder det på att det är något som kondenseras på värmepaketet, om det är kylarvätska så doftar det sött och kan du smaka på vätskan som du beskrev så ska du erhålla en söt smak om det är kylarvätska. Då har du ett läckade kylarsystem.

    Var aktsam på att inte bilen kokar=byte/planing av toppen.

    Mvh
    Johan
    tjenare!
    Strålande tack för all hjälp ska börja felsöka i helgen på vad de kan vara för fel. återkommer med svar senare

    mvh bamze
    Brr, att folk orkar!

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    När jag satt på originalsaker på min bil nu så upplever jag att tempen går upp till kl 10-11 på mätaren. Tidigare (med gamla / trim HW) har den legat på 8 max 9. Dock går den som ni säger ner till normalt igen vid motorvägskörning.

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Hur mycket vatten fyller du på(/mil)?
    Vandrande temperaturmätare tyder oftast på otätt system.
    Kolla alla anslutningar att de är täta.

    Mvh
    Johan
    Aha, kanske kan ha nått att göra med det här på min då. Ska kolla allt sådant och återkomma.

    Citat Ursprungligen postat av NickeB
    Jag hade samma symtom på en 9000. Då var det termostaten till kylfläkten som hade gett upp. Då fungerar kylningen i fart, men när det står stilla, går sakta så går det sämre. Stanna till när bilen går lite varm och kolla om kylfläkten går. Det bör den göra.
    ....... och därför har man en manuell fläkt som man kan sätta på och stänga av när man vill

    Får kanske sätta dit en "manuell fläkt" kanske får se vad som händer i helgne om jag kommer fram till felet

    ha de fint tack för hjälpen
    Brr, att folk orkar!

Liknande ämnen

  1. tempen sjunker...
    Av Jonas_b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-12-23, 14:10
  2. Motor tempen sjunker
    Av Slipknot i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 13:06
  3. check engine och tempen på rött!
    Av saabistan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-07, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •