Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tacksam för lite råd vid Saabköp

  1. #1

    Tacksam för lite råd vid Saabköp

    Precis sålt min V40 och vågar därför mig in på denna sida
    Jag har spanat lite på en 9-3 aero -01 men blev lite skrämd av motorproblemen (bl.a) Saab har haft med bilar från -00 till -02. Vet att de förlängt garantin till 8 år och att man ofta får vad man betalar för.
    Törs man köpa en aero -01 som gått 17000 mil? Vad bör jag tänka på och vara extra uppmärksam på, typ typiska "9-3 fel" ?

    Tacksam för alla synpunkter

    Mvh Per

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Hej, det finns väl inte särskilt många 9-3 fel igentligen Men kolla att SID (infodisplayen ovanför radion) inte tappat pixlar. Sen ska lådan inte kärva att få i backen eller någon annan växel. Motorn ska låta "bra". Jag skulle göra ett komptest tror jag, det gjorde jag på min 9-5.

    Andra får hjälpa till att fylla på med tips Det är i alla fall en mycket trevlig bil!
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Hej, det finns väl inte särskilt många 9-3 fel igentligen Men kolla att SID (infodisplayen ovanför radion) inte tappat pixlar. Sen ska lådan inte kärva att få i backen eller någon annan växel. Motorn ska låta "bra". Jag skulle göra ett komptest tror jag, det gjorde jag på min 9-5.

    Andra får hjälpa till att fylla på med tips Det är i alla fall en mycket trevlig bil!
    ja gör ett komptest, och se till att service boken är korrekt ifylld så det inte blir några problem OM motorn skulle ge sig....

  4. #4
    Låter som att man nästan inte kan misslyckas med ett Saabköp

    Tackar á de allra ödmjukaste och hoppas på fler inlägg

    Dagens tips: Om bilen är billig . . då behöver man ha råd

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Hässelby-Olofström
    Inlägg
    97
    kolla upp spännrullarna............när motorn är igång,så ser du om dessa snurrar rakt,annars är det ju byte på G om de snurrar ojämt.samtidigt man kollar flatremmen.

    lyssna oxå efter ljud från vattenpumpen,det hörs gnisslande läte när den börjar bli dålig.
    De största stjärnorna kommer från avlägsna platser

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Tacksam för lite råd vid Saabköp

    Citat Ursprungligen postat av fd Volvo
    Precis sålt min V40 och vågar därför mig in på denna sida
    Jag har spanat lite på en 9-3 aero -01 men blev lite skrämd av motorproblemen (bl.a) Saab har haft med bilar från -00 till -02. Vet att de förlängt garantin till 8 år och att man ofta får vad man betalar för.
    Törs man köpa en aero -01 som gått 17000 mil? Vad bör jag tänka på och vara extra uppmärksam på, typ typiska "9-3 fel" ?

    Tacksam för alla synpunkter

    Mvh Per

    Liten rättelse. Saab har problem med alla Trionic 7 motorer. Inte bara från -00 till -02. Det största problemet (väl?) är att vevhusventilationen är lite klen på de nya lågfriktionsmotorerna. Tror det har kommit nån uppgradering men helt åtgärdat är det väl inte ändå.

    Vi ska komma ihåg att det inte är särskillt många bilar som får problem. Det är bara det att det är fler än "normalt" som har problem.

    Enklaste lösningen att slippa problem är, vad jag har förstått, att byta olja oftare än serviceboken tycker (Var 1000,de mil kan va lämpligt), alltid använda bra olja, samt att köra lungt tills motorn har nått normal arbetstemperatur. (Ska man väl alltid göra förvisso).

    Det är säkert ingen stor fara att köpa en 9-3a, bara man sköter om bilen.

    Är du ändå orolig för saken kan du ju slänga ett öga på de 9-3 or som har den gamla beprövade Trionic 5 motorn istället (98 - 00) (??). Den har inte de problemen.


    Att köpa en bil som gått 17000 mil är i sig inget problem. Det viktiga är hur de är skött. En motor som är skött och gått 30000 mil kan vara i bättre skick än en motor som är misskött och gått 10000 mil, så kolla att alla servicar är gjorda osv.

    Annat... jaa. Som nån sa. Kolla att Siden (färddatorn) har alla pixlar kvar. Är ett vanligt fel. Det kanske går att laga själv, men annars så går en ny lös på 2500:- som man kan ha roligare för. Om inte annat kanske du kan pruta ner de pengarna.


    Men, för övrigt. Bara att slå till om den är omskött...

    Klart du ska skaffa dig en Saab...

    Så, Välkommen!!
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    920
    Medlem#
    8839
    Mitt enda problem som jag har märkt med min egen 93 aero modell 01, förutom rena slitagesaker är barnsjukdomen med bakluckan..
    En kabel som går i handtagsinfästningen skavs sönder och kortsluts. Kännetecknas av att bilen käkar säkringar på löpande band. Kommer ej ihåg vilken dock. Tog ungefär en halvtimme att fixa själva och kostade 10 spänn i säkringar...

    Pixlarna på SID:en som är välkänt..

    Har inte märkt ngt av problemen med vevhusventilationen på min, men sen å andra sidan så har jag bytat olja och stift var 1000:e mil + ett par ggr till vid enstaka tillfällen.

    Det är de enda problemen som jag har haft som är relaterade till just den modellen. Sen har jag haft mer problem men de är ju självförvållade


    Klart som sjutton att grabben ska ha en Aero
    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

  8. #8
    Härligt!!! Å jag som gått å trott att aero skulle utalas ajrå?

    Jag bockar å bugar för er generositet och för er vishet att att dela med er av den. Känner mig faktiskt mycket lugnare nu.

    Då är det bara att slå till . . Jaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!! . . som sagt . . mycket lugnare nu

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Jag har haft en del problem med min bil. Givetvis har jag bytt SID (goodwill). Tyvärr kan kanske de andra felen vara svåra att kolla. DI-kassetten lär vara en förbrukningsvara. Gasspjället på min har kärvat, liksom reglerdonet till ACC:n. Vet inte om de kan kallas typfel men av forumet att döma så är de inte helt ovanliga. Inte jättedyrt att byta var för sig men när felen kommer under samma år blir man lite trött
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    246
    Hej!

    Kan bara instämma med kongo mfl, mycket bra skrivet

    Lyck till med ditt bilköp, e övertygad om att du kommer att bli nöjd.

    Varmt välkommen till oss här i klubben!!!!

    MVH Anders
    -Member 3847-
    Saab 900 T16 (1992)

  11. #11
    Tackar tackar! Ni är allt för vänliga.

    Hur är det med chip-trimning. Nåt att avråda ifrån eller är det bara att "stega upp", s a s ? Någon firma att rekomendera?

    Snart Saab

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    741
    Citat Ursprungligen postat av fd Volvo
    Tackar tackar! Ni är allt för vänliga.

    Hur är det med chip-trimning. Nåt att avråda ifrån eller är det bara att "stega upp", s a s ? Någon firma att rekomendera?

    Snart Saab
    Det finns nog inte så många här som avråder från trimning;-)
    beträffande firma så tror jag att det inte spelar så stor roll vilken leverantör man väljer, jag kör med maptun och är nöjd både med trimmet och servicen, när jag valde Maptun så lät jag helt enkelt geografin bestämma åt mig.
    // Conny L

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    som sagt så finns det nog inte många som avråder dig från att trimma. dom flesta (läs alla) större företag har bra service och bryr sig om kunden...

    det är bara att stega på... fast man bör uppgradera koppling och växellåda allt eftersom... annars så är det väl inga konstigheter...

  14. #14
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    920
    Medlem#
    8839
    Att säga att en trimfirma är bäst härinne brukar resultera i smärre världskrig så jag säger som såhär:

    Bsr
    NordicUhr
    Speedparts
    MapTun
    Sqr

    (för forumfridens skull har jag listat dom i den ordningen jag kom på dom.. inte efter eget tycke. Då hade det sett lite annorlunda ut. )

    Om jag glömt några ber jag ödmjukast om ursäkt..
    Tag kontakt med firmorna, skapa dej en egen uppfattning om vad dom har att erbjuda dej när det gäller service och utbud.
    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

Liknande ämnen

  1. Bästa saabköp för 100-110k?
    Av Bowman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2014-07-17, 09:50
  2. Handpenningsförfarande vid Saabköp?
    Av G-man i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 12:34
  3. og900 T8 -89 Startar ej. Ytterst tacksam för lite tips!
    Av JontaK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 16:40
  4. [LÖST] Konstigt problem med min turbo? NG900
    Av who_carres i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-03, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •