Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Sprängskiss framvagn 9-3 03' Vad är vad?

  1. #1
    Guest

    Sprängskiss framvagn 9-3 03' Vad är vad?

    Som frågan lyder. Har i mitt sökande efter förvärrat klonkande i speciellt vänster fram idag plockat ned fjäderbenet och kommit fram till att lagren ovan fjädern sitter helt fast.
    På skissen

    Nr5?
    Nr6?
    Nr8=Stödlager
    Nr9=Axiallager
    Nr 10? Ja vad är detta för något?

    Är både 8 och 9 lager och varför 2 lager där?

    Tack
    Mvh Magnus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252
    Nr 6 är troligen slangen som är påträdd på fjädern. Den satt inte där på dom första bilarna -03, men har ofta monterats i efterhand då kunden klagat på oljud.
    Nr 8 är såvitt jag vet inte något lager. Jag skulle kalla den för övre fjädertallrik.
    Nr 9 är lagret (det som oftast behöver bytas).
    Nr 10 är genomslagsgummit.
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  3. #3
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Ronnie S
    Nr 6 är troligen slangen som är påträdd på fjädern. Den satt inte där på dom första bilarna -03, men har ofta monterats i efterhand då kunden klagat på oljud.
    Nr 8 är såvitt jag vet inte något lager. Jag skulle kalla den för övre fjädertallrik.
    Nr 9 är lagret (det som oftast behöver bytas).
    Nr 10 är genomslagsgummit.
    Tack för ditt svar.
    Man blir lite fundersam bara ang Nr8, kostar 490:- hos speedparts. Och Nr 9 kostar 149:-.
    Om nu Nr 8 bara är en fjädertallrik utan något lager varför såpass skillnad i pris på de 2 delarna? Priset brukar vanligtvis indikera lite på hur avancerade delarna är

    Mvh Magnus

  4. #4
    Guest
    Nu har jag bytt Axiallagren på båda sidorna+ trätt på en bit trädgårdsslang på nedre delen av båda fjädrarna.
    Allt klonk och jäkla oljud är borta. Det blev helt tyst.

    Mvh Magnus

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Nu har jag bytt Axiallagren på båda sidorna+ trätt på en bit trädgårdsslang på nedre delen av båda fjädrarna.
    Allt klonk och jäkla oljud är borta. Det blev helt tyst.

    Mvh Magnus
    Gött

    Mvh Håkan

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Hur lång tid tog det att byta? Hur mekvan är du?
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  7. #7
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av stelu
    Hur lång tid tog det att byta? Hur mekvan är du?
    Hej!



    Tog mig max 2 timmar. Gjorde det i lite fel ordning på första benet .
    Jag är ganska mekvan men det är inte värst avancerat att göra detta.

    Lite beskrivning om du vill ha följer. En UTFÖRLIG beskrivning

    1. Öppna huven och sprätt loss plastlocken som sitter ovan fjädertallriken

    2. Lossa muttern som sitter mitt i fjädertallriken men OBS lossa den ej helt, (lossade inte denna före jag plockade ur fjäderbenet första gången men då får man problem med att lossa denna mutter då den sitter rätt ordentligt. Om den bara snurrar kan du använda en hylsa typ tändstiftshylsa och med grepp för fast nyckel, sätt i en insexnyckel så att du kan låsa den del mutter sitt fast i.

    3. Hissa upp hela framvagnen på bockar så att du får bort spänningen från krängningshämmarstaget.

    4. Ta bort hjulen.

    5. Dra loss klipset som håller fast bromsslangen i fjäderbenet, sitter även en lite bult där som ska loss.

    6. Lossa det krängningsstaget, pos 4 på bilden ovan, lossa den mutter som sitter i stötdämparen. Lirka in en fast nyckel (minns ej storlek) mellan staget och gummit för att låsa det när du lossar muttern. Låt staget hänga kvar.

    7. Lossa de 2 muttrar som sitter i botten av fjäderbenet, knacka försiktigt ut de 2 bultarna. Försök ej skruva ur bultarna då dom sitter i spår.

    8. In under huven och lossa de 3 små bultarna som hela fjäder benet sitter fästat i karrossen med.

    9. Nu kan du plocka loss hlea fjäderbenet. Använda de klammer som finns att köpa för att trycka/skruva ihop fjädrarna. Tillverkade egna då jag är svetsare.
    Skruva ihop dom såpass mycket att du känner att fjäder sitter helt löst.
    VIKTIGT så att det inte ligger spänning på fjädern när du lossar centerbulten.

    10: Nu kan du lossa på centermutter i toppen av fjäderbenet helt och hållet. Och när du lossat på den så tar du bort tallriken längst upp och där under sitter lagret du behöver byta. Bara att plocka loss och sätta dit det nya, ev rengöra lite innan.

    11. Medans du har fjädern helt lös så passa på att sätta dit slangbitar ca 10cm långa på nedre delen av fjädern. Lyckades hitta trädgårdsslang som med lite tvång gick att trycka på fjädern.

    Monterar tillbaks gör du i omvänd ordning.

    Fråga gärna om det är något kanske något jag missat men tror inte det.

    Lycka till!

    Mvh Magnus

  8. #8
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av daree
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Nu har jag bytt Axiallagren på båda sidorna+ trätt på en bit trädgårdsslang på nedre delen av båda fjädrarna.
    Allt klonk och jäkla oljud är borta. Det blev helt tyst.

    Mvh Magnus
    Gött

    Mvh Håkan
    Det är inte bara GÖTT det är underbart :P . Var så jäkla less på allt klonkande i framvagnen.

    Mvh Magnus

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Kan du beskriva ljudet mer samt vid vilka tillfällen du hade det


    Har själv drabbats av något, ibland när man kör sakta över något ojämt, tex. liten trottoar kant så kommer det ett metalliskt ljud som ett klonk fast inte så dovt.

    Låter som om man skulle ta en hammare o slå till på bromsskölden fast med ett mer snärtande ljud

  10. #10
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Kan du beskriva ljudet mer samt vid vilka tillfällen du hade det


    Har själv drabbats av något, ibland när man kör sakta över något ojämt, tex. liten trottoar kant så kommer det ett metalliskt ljud som ett klonk fast inte så dovt.

    Låter som om man skulle ta en hammare o slå till på bromsskölden fast med ett mer snärtande ljud
    hmmmm mitt var ett ganska dovt klonkande ljud som verkligen lät som det kom ifrån fjädern.
    Ljudet kom ibland när jag körde över farthinder men väldigt ofta när jag svängde och när bilen höjdes eller sänktes samtidigt som jag svängde, hmm som när man tar en skarp sväng och det plötsligt blir upp eller nedförsbacke.

    Men nu är det som sagt helt tysy.

    Mvh Magnus

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    [quote=TurboBear^]
    Citat Ursprungligen postat av "-Rickard-":2ze3u462
    Kan du beskriva ljudet mer samt vid vilka tillfällen du hade det


    Har själv drabbats av något, ibland när man kör sakta över något ojämt, tex. liten trottoar kant så kommer det ett metalliskt ljud som ett klonk fast inte så dovt.

    Låter som om man skulle ta en hammare o slå till på bromsskölden fast med ett mer snärtande ljud
    hmmmm mitt var ett ganska dovt klonkande ljud som verkligen lät som det kom ifrån fjädern.
    Ljudet kom ibland när jag körde över farthinder men väldigt ofta när jag svängde och när bilen höjdes eller sänktes samtidigt som jag svängde, hmm som när man tar en skarp sväng och det plötsligt blir upp eller nedförsbacke.

    Men nu är det som sagt helt tysy.

    Mvh Magnus[/quote:2ze3u462]

    Hmm, då har jag kanske inte samma fel, om det är bra eller dåligt, hm det är frågan.

    Mer snärtande ljud i min, jaja. löser sig kanske när jag sänkt bilen
    (Kan ju alltid hoppas)

  12. #12
    Guest
    [quote=-Rickard-][quote="TurboBear^":kfct8x9x]
    Citat Ursprungligen postat av "-Rickard-":kfct8x9x
    Kan du beskriva ljudet mer samt vid vilka tillfällen du hade det


    Har själv drabbats av något, ibland när man kör sakta över något ojämt, tex. liten trottoar kant så kommer det ett metalliskt ljud som ett klonk fast inte så dovt.

    Låter som om man skulle ta en hammare o slå till på bromsskölden fast med ett mer snärtande ljud
    hmmmm mitt var ett ganska dovt klonkande ljud som verkligen lät som det kom ifrån fjädern.
    Ljudet kom ibland när jag körde över farthinder men väldigt ofta när jag svängde och när bilen höjdes eller sänktes samtidigt som jag svängde, hmm som när man tar en skarp sväng och det plötsligt blir upp eller nedförsbacke.

    Men nu är det som sagt helt tysy.

    Mvh Magnus[/quote:kfct8x9x]

    Hmm, då har jag kanske inte samma fel, om det är bra eller dåligt, hm det är frågan.

    Mer snärtande ljud i min, jaja. löser sig kanske när jag sänkt bilen
    (Kan ju alltid hoppas)[/quote:kfct8x9x]

    Ja då vet jag inte. Inte en fjäder som gått av då? Bara att plocka hjulen och rycka lite i grejorna .

    Mvh Magnus

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^


    Ja då vet jag inte. Inte en fjäder som gått av då? Bara att plocka hjulen och rycka lite i grejorna .

    Mvh Magnus
    Inte vad jag sett, ytterligare ett fall för skumma fel på SS

Liknande ämnen

  1. Sprängskiss, framvagn Saab 900 1979-93
    Av kj13 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-07-12, 11:35
  2. Någon som har sprängskiss till framvagn saab 9-3 03
    Av greed i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-24, 14:00
  3. Sprängskiss
    Av Saab_svensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 10:27
  4. Sprängskiss??
    Av SAAB_POWER i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 18:50
  5. sprängskiss
    Av saab 9000 t16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 12:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •