Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vad är det för fäste ? Fast drag vs Löstagbart ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Vad är det för fäste ? Fast drag vs Löstagbart ?

    Besiktade bilen idag och besiktningsmannen såg att jag inte hade draget på som bilen är besiktad med. Det satt en gång i tiden ett fast monterat drag där och nu är ju frågan (frågorna):


    1) Med racekoppling ala på/av så kanske det över huvudtaget inte är speciellt smart att dra kärra, så man kanske ska kosta på 380kr för regbesiktning ?
    2) Kan man i förbindelse med dom andra 2orna (blinkers och lyse) besikta om den utan drag (och betala 380kr) eller är regbesiktning en helt annan besiktning dvs jag måste in 2 gånger ?! (ringde kundtjänst OCH stationen, ingen viste)

    Om svaret är JA på första frågan, behöver jag ju inte fråga detta:

    Ser inga kablar eller kontakter till draget, möjligt att allt är borttaget för en stund sedan.
    3) Bökigt att dra nytt ?

    Det satt ett fast drag på den förut.
    4) Är det samma fästen (se bild) på alla fasta drag och kan man på samma fästen montera ett avtagbart ?
    Mvh Timmy

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122
    Hej!

    Ja, det är samma fästen till alla drag jag har sett i alla fall. Du kan alltså montera dit ett fast drag utan att behöva göra någon åverkan på bilen. Inte särskilt svårt heller. Ingen skillnad emllan fasta och avtagbara, däremot har man till vissa avtagbara drag behövt ta upp ganska stort hål i plasten under stötfångaren. De fästen som hänger ner under din bil kan man skruva bort, då de troligen inte passar ett annat drag än det som satt där, men hålen i stötfångarbalken är samma, så detta orsakar inget problem.

    Du måste boka tid för en regbesiktning, men man kan ringa tidsbokningen och boka regbes. för dragborttagning samt boka tid för efterkontrollen. Alltså inte använda den vanliga efterkontrollen utan tidsbeställning. Du måste inte in två gånger, men måste boka tid för det du vill göra hos bilprovningen.

    El till drag är enkelt, det finns en snabbkontakt innanför klädseln under vänster bakljus (i alla fall om du har en relativt ny 9000). Man kan köpa en färdig elsats som passar i den, eller så kan man klämma på kablar från en universalelsats i närheten av denna multikontakt. Inget av detta är särskilt besvärligt.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Tack för svar... det verkar ju inte vara allt för mycket jobb. Då återstår bara frågan om det är _smart_ att dra släp med mycket hk och med den kopplingen ?

    Om inte, så regbesiktar jag bort kulan bara.
    Mvh Timmy

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt
    Om du inte drar något speciellt ofta och är tveksam med kopplingen så är nog 380kr mitt tips. Fast det tipset är egentligen inte orsaken till detta meddelande. Ville egentligen bara berömma valet av figur på luckan. Snyggt!
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Om du inte drar något speciellt ofta och är tveksam med kopplingen så är nog 380kr mitt tips. Fast det tipset är egentligen inte orsaken till detta meddelande. Ville egentligen bara berömma valet av figur på luckan. Snyggt!
    Hehe... jag får ju kärringstopp utan drag när jag kör nu så lär ju inte bli bättre med ett släp

    Tackar får man väl säga, även om det inte är jag som valt eller lackat det (förra ägaren).
    Tyvärr börjar det krypa en liten saab-9000-reflexramp-spricka mot motivlacken.
    Mvh Timmy

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Btw.... hittar drag för 200kr på blocket och så.. fast drag. Man kan ju inte vara 100% på att detta passar men OM man hittar nått som passar, måste man ha elen då när man besiktar, eller räcker det med kulan ?
    Mvh Timmy

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Fråga 2: Spelar det någon roll om man sätter på ett vanligt drag eller demonterbart drag ? Står väl inte olika i besiktningspappret ?
    Mvh Timmy

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085
    svar på dina frågor

    självklart så måste elen funka,.
    svar ang draget är det avtagbart så är det inte en fastkoppling

    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

Liknande ämnen

  1. Löstagbart drag på og9-3, hur ser det ut?
    Av ahlis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-23, 12:13
  2. Demontera fast drag
    Av oceaN666 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-25, 17:19
  3. Dragkroksskydd löstagbart drag 9000!
    Av Mr J i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-28, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •