Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem GLT 9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    316

    Problem GLT 9-3

    Har problem med mitt GLT på min og9-3 B204R (200hk t5).
    Det ligger stabilt på 0,5 upp till 3500-4000varv, därefter ökar det med varvtalet upp till 1,3. Bilen är helt original förutom 3" från turbo m sportkat.
    Har kollat slangarna till/från mv och de är kanonfina. MV har mätts upp till 3,2 Ohm. Har även provat med att koppla slang från kompressordel direkt till wg-klocka men problemet kvarstår.
    Har smort upp wg-arm och den känns tight men går att röra på utan problem. Kan det vara att wg-fjädern är för slapp vilket gör att trycket skenar iväg? Eller att wg-armen kärvar vid högre temperaturer?
    Saab 9-5 2.0t

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    316
    Ingen som har någon idé?
    Saab 9-5 2.0t

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 046
    Medlem#
    5389
    Hur beter sig bilen ifall du hakar av stången helt då och kör med öppen klaff? Skenar det då oxå?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    316
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Hur beter sig bilen ifall du hakar av stången helt då och kör med öppen klaff? Skenar det då oxå?
    Har faktiskt missat att prova det
    Ska kolla om ett par timmar så återkommer jag med svar.
    Saab 9-5 2.0t

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    316
    Har nu provkört med avhakad wg-stång.
    Laddtrycket gick upp till 0,1-0,2 för att vid 6000rpm ökat till 0,4bar.
    Saab 9-5 2.0t

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    656
    Medlem#
    7641
    GLT är det tryck då WG skall börja att öppna och skall ligga stabilt på c:a 0,45. Ändras sig detta har du säkerligen en kärvande WG-klaff. Kan vara en spricka i avgashuset och brukar visa sig när aggregatet är varmt.
    På mitt aggregat var det för litet spel i lagringen WG-arm -- klaff. Hålet filades upp ngt.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    316
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    GLT är det tryck då WG skall börja att öppna och skall ligga stabilt på c:a 0,45. Ändras sig detta har du säkerligen en kärvande WG-klaff. Kan vara en spricka i avgashuset och brukar visa sig när aggregatet är varmt.
    På mitt aggregat var det för litet spel i lagringen WG-arm -- klaff. Hålet filades upp ngt.
    Är inte detta fenomen mest vanligt på 15T? Eller är det någon som haft detta problem på en T25?
    Saab 9-5 2.0t

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Det har ju talats om att det ibland kan bli "boost creep" på T25 när man hänger på 3". Portning av WG brukar hjälpa vad jag förstår. Det här verkar dock lite väl extremt för det, det brukar stiga 0,1-0,2 kanske lite mer.
    Ett enkelt test är att koppla förbi magnetventilen och göra den till en LTT. Alltså, dra en slang från trycksidan direkt till WG-klockan. Hitta slangen W på magnetventilen, lossa. Hitta slang C och följ den till trycksidan, lossa där. Sätt fast W-slangen där C-slangen satt och vips har du en LTT och kolla nu trycket. Nu skall det ligga stabilt på 0,4-0,45. Gör det inte det har du problem med klockan/wg. Ligger det stabilt har du läckage i magnetventilen, något som jag hade.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    316
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det har ju talats om att det ibland kan bli "boost creep" på T25 när man hänger på 3". Portning av WG brukar hjälpa vad jag förstår. Det här verkar dock lite väl extremt för det, det brukar stiga 0,1-0,2 kanske lite mer.
    Ett enkelt test är att koppla förbi magnetventilen och göra den till en LTT. Alltså, dra en slang från trycksidan direkt till WG-klockan. Hitta slangen W på magnetventilen, lossa. Hitta slang C och följ den till trycksidan, lossa där. Sätt fast W-slangen där C-slangen satt och vips har du en LTT och kolla nu trycket. Nu skall det ligga stabilt på 0,4-0,45. Gör det inte det har du problem med klockan/wg. Ligger det stabilt har du läckage i magnetventilen, något som jag hade.
    Precis det jag har gjort. Gjorde att laddtrycket ändå skenade iväg till 1,3bar vilket då borde innebära en dåligt wg.
    Kanske i så fall borde köpa en bättre wg, typ Forge. Inga problem att köra med en sådan så länge GLT är samma som org? Ska uppgradera till roligare programvara men känner att jag inte har råd riktigt nu.
    Saab 9-5 2.0t

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •