Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Prestandaångest

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89

    Prestandaångest

    Nu är 9-5 aero för slö, ska man trimma på den eller ska man byta bil, vill upp runt 350 hk och det finns ju många orginal som ligger däromkring, t ex M3 eller kanske C32 amg, mercedesen har ju dessutom kompressor vilket kanske möjliggör lite smidigt trim på den sen.

    Eller kostar dessa bilar för mycket, kanske det är bättre att trimma på saaben, men då börjar man ju kompromissa på driftsäkerheten.

    Kom med förslag och ideér på vad man ska göra.
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    Att äga är dessa bilarna MYCKET dyrare än din 9-5 Aero.
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89
    Det är jag medveten om, men frågan är ju hur mycket, vad kostar det att trimma saaben till mellan 350-400 hk och hur är tillförlitligheten då, kommer vxl lådan att hålla, har aut, hur blir det med drivaxlar, måste man uppgradera bromsar, chassi osv.
    Eller köper man en M3, M5, RS4 eller en C32 amg istället. Och isåfall vilken av dessa bilar ska man då ha?
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    Hur mycket kan du tänka dig lägga på bilen?

    Av de du nämner är mina personliga favoriter M5 och RS4, om vi nu pratar E60 och B7. Om vi pratar äldre bilar så hade jag lätt tagit en C32 före en E39 M5 och E46 M3.

    Är du villig att prioritera bilen så välj något annat än Saab är mitt personliga råd, om inte trimma Aeron. Vad det får kosta är ju högst personligt och även vad man värderar hos en bil, prestandamässigt kanske du kan nå bra prestanda med Saaben men övriga punkter kan inte bilen jämföra sig mot de övriga.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  5. #5
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Det tråkiga med motorstarka M, AMG eller RS är försäkringen.
    Runt 20 000:-/år får du räkna med, om du inte klämmer till på en som fortfarande har vagnskadegaranti dvs.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89
    Mellan 250-300 är jag villig att lägga och M5 och RS4 är ju prestandamässigt dom bästa men också dom dyraste, c32 är ju lite av en sleeper och lite billigare också, har hört att det finns något kleeman trim som ger runt 400 hk för runt 30k till mercan. Har heller aldrig ägt någon mercedes men däremot ett antal audi däribland några s4.
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    Citat Ursprungligen postat av alex79
    Det är jag medveten om, men frågan är ju hur mycket, vad kostar det att trimma saaben till mellan 350-400 hk och hur är tillförlitligheten då, kommer vxl lådan att hålla, har aut, hur blir det med drivaxlar, måste man uppgradera bromsar, chassi osv.
    Eller köper man en M3, M5, RS4 eller en C32 amg istället. Och isåfall vilken av dessa bilar ska man då ha?
    Jag är ju inte speciellt insatt i din ekonomi, men eftersom du frågar så känns det som du inte har råd....
    M3an finns ju flera att välja på. E36:an med 321 hk är ju ganska billig i inköpspris. En begagnad sådan kostar ju mindre än hälften av en E46:a med 343 hk. Även M5an finns ju en del att välja på, men jag gissar på att köpa en för gammal så är verkstadsbesöken inte långt borta...

    Har du drygt 250.000:- så tycker jag M3 E46 är snyggast. (Kanske roligast?)
    Oljebyte för en M3 E46 kostar ca 2500 kr.
    4 st sommardäck (19") kostar ca 12000 kr.
    Är du född 1979? Helförsäkring hamnar nog på 20-30.000 kr/år.
    Någon som vet vad M3ans "inspektioner" (stor & liten service) kostar?
    Jag GISSAR på över 10-20.000 kr.
    Och vad kostar bromsklotsar och skivor? Jag vet inte d heller, men det kostar säkert skjortan....
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Denna vore säkert trevlig, men vart till salu länge med annan bild...
    http://www.blocket.se/vi/14588036.htm?ca=8_s
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Mitt tips är byt kolvar, td04 18T 6# turbo, 3" med race katt, andra spridare, annan koppling och en bättre IC.
    Då bör du få upp den i 350 hk stabila utan några som helst problem med drift säkerheten.
    Tänk bara hur du kör så är de ingen fara med lådan heller.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Mitt tips är byt kolvar, td04 18T 6# turbo, 3" med race katt, andra spridare, annan koppling och en bättre IC.
    Då bör du få upp den i 350 hk stabila utan några som helst problem med drift säkerheten.
    Tänk bara hur du kör så är de ingen fara med lådan heller.

    MVH

    F
    Och vad skulle det gå på ungefär, är ju faktiskt nöjd med bilen som helhet bara att den är för slö. Är det ett steg 5-6 ungefär hos en firma eller?
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    Det jag betalade för min RS4:a för drygt 1½ år sedan ligger den fortfarande på idag, ett ganska stabilt marknadsvärde mao.

    Att jag dessutom åker ifrån både trimmade M5 e39:or, M3 e46:or och Saabar med min relativt enkla trimmningsgrad (chip + halvsats avgas) är ett ett faktum som jag har lätt att leva med...

    Detta är min absoluta drömbil, som efter 1½ år fortfarande ger magpirr innan det börjar bli dags för en åktur......!

    Jag tror, som svar på din fråga, att man skall välja rätt bil från början för minsta möjliga bekymmer om man är intresserad av skaplig prestanda. (Och då menar jag INTE att den enda rätta bilen är en Audi RS4...) Annars tror jag det är ganska lätt att både tid, pengar och energi tenderar att rinna iväg i onödan.

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av alex79
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Mitt tips är byt kolvar, td04 18T 6# turbo, 3" med race katt, andra spridare, annan koppling och en bättre IC.
    Då bör du få upp den i 350 hk stabila utan några som helst problem med drift säkerheten.
    Tänk bara hur du kör så är de ingen fara med lådan heller.

    MVH

    F
    Och vad skulle det gå på ungefär, är ju faktiskt nöjd med bilen som helhet bara att den är för slö. Är det ett steg 5-6 ungefär hos en firma eller?
    Är de utan montering så ca 58 000:- och om man vill ta den enkla vägen.
    Men de va ju lite mer än de jag skrev som tillkommer.
    Annars har vi ju denna satsen från Maptun som ligger nära och då ser du ju exakt vad de är som dom tycker är lämpigt för de.
    http://www.maptun.com/webshop/produc...&listorder=160

    hoppas du blir klokare på detta nu.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    71
    Svärfar hade 9-3 aero 04 som jag köpte av han. Nu har en Mazda 6 mps. Det är 260 hästar orginal men alla tester som gjorts så har det visats sig att den har 300hästar orginal. Plus att den e 4 hjulsdriven vilket jag anser gör ganska mycket jämfört med min saab nu som bara spinner. Den roliga med mazdan är att den får fäste direkt och bara drar iväg. Måste vara det värsta jag kört än så länge Men det är väl ingen mercedes kanske eller annan mohammed bil vilket kanske gör att det är roliga att äga en sån. Plus att det finns säkert massa trim till den.
    Och det finns att köpa 07:er utav den för strax över 200k kr.

    Lycka till.
    Saab 9-3 Aero -04 Garaget

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    399
    Citat Ursprungligen postat av phr34k
    Svärfar hade 9-3 aero 04 som jag köpte av han. Nu har en Mazda 6 mps. Det är 260 hästar orginal men alla tester som gjorts så har det visats sig att den har 300hästar orginal. Plus att den e 4 hjulsdriven vilket jag anser gör ganska mycket jämfört med min saab nu som bara spinner. Den roliga med mazdan är att den får fäste direkt och bara drar iväg. Måste vara det värsta jag kört än så länge Men det är väl ingen mercedes kanske eller annan mohammed bil vilket kanske gör att det är roliga att äga en sån. Plus att det finns säkert massa trim till den.
    Och det finns att köpa 07:er utav den för strax över 200k kr.

    Lycka till.
    Vaddå alla tester som gjorts??
    Teknikens Världs test visade 253 hk!
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av 9-3a
    Citat Ursprungligen postat av phr34k
    Svärfar hade 9-3 aero 04 som jag köpte av han. Nu har en Mazda 6 mps. Det är 260 hästar orginal men alla tester som gjorts så har det visats sig att den har 300hästar orginal. Plus att den e 4 hjulsdriven vilket jag anser gör ganska mycket jämfört med min saab nu som bara spinner. Den roliga med mazdan är att den får fäste direkt och bara drar iväg. Måste vara det värsta jag kört än så länge Men det är väl ingen mercedes kanske eller annan mohammed bil vilket kanske gör att det är roliga att äga en sån. Plus att det finns säkert massa trim till den.
    Och det finns att köpa 07:er utav den för strax över 200k kr.

    Lycka till.
    Vaddå alla tester som gjorts??
    Teknikens Världs test visade 253 hk!
    De beror väl på hur den testas med.
    Men vad jag vet så ger den mer än 260 hk ur motorn men 300 vet jag inte direkt om den ger.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    [quote=Fredrik.j]
    Citat Ursprungligen postat av "9-3a":vagl6j2m
    Citat Ursprungligen postat av phr34k
    Svärfar hade 9-3 aero 04 som jag köpte av han. Nu har en Mazda 6 mps. Det är 260 hästar orginal men alla tester som gjorts så har det visats sig att den har 300hästar orginal. Plus att den e 4 hjulsdriven vilket jag anser gör ganska mycket jämfört med min saab nu som bara spinner. Den roliga med mazdan är att den får fäste direkt och bara drar iväg. Måste vara det värsta jag kört än så länge Men det är väl ingen mercedes kanske eller annan mohammed bil vilket kanske gör att det är roliga att äga en sån. Plus att det finns säkert massa trim till den.
    Och det finns att köpa 07:er utav den för strax över 200k kr.

    Lycka till.
    Vaddå alla tester som gjorts??
    Teknikens Världs test visade 253 hk!
    De beror väl på hur den testas med.
    Men vad jag vet så ger den mer än 260 hk ur motorn men 300 vet jag inte direkt om den ger.

    MVH

    F[/quote:vagl6j2m]

    Den ger strax under 300 i motor..Hade för mig runt 260 på hjulen

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    71
    Precis 260h på hjulen e rätt så bra
    Saab 9-3 Aero -04 Garaget

  18. #18

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    71
    Är det nån som tar bort medelanden här?

    What ever..


    Sök på google. Mazda 6 mps 300hk.
    Saab 9-3 Aero -04 Garaget

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    470
    Jag har räknat på väss på min 230hp Aero å kommit fram till det att man får räkna med att punga ut ungefär 20.000:- -> 25.000:- i delar + allt arbete då! för att komma upp i dom effektsiffrorna

    Rostfritt 3" avgas med sportkatt ~9000 :-
    Spridare ~2500:-
    Kolvar/stakar, Kamaxlar (gen 4) Köps nytt hos saab eller begat pris okänt
    Programvara ~6-7000:- enl pris på firmors hemsidor
    Turbo ~ 6-15000:-

    men sedan tillkommer ju chassie och bromsar också !
    Hé jé int lätt då hé jer svårt!
    2x9-5 2,3 my00
    -85 t16 sportsedan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •