Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilka kolvar och stakar?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77

    Vilka kolvar och stakar?

    Hej.

    Ska riva toppen på min 9k 2.3 ltt -97 för att byta topp packning. Då sa en kompis att det är lika bra att byta kolvar och stakar samtidigt. Då är min fråga om man ska sätta i orginal grejer eller om man ska satsa på smidda och viktade grejer? Vart får man isåfall tag på sådant? Jag har tänkt trimma bilen med ett steg 3 trim bara. då kanske det räcker med orginalgrejor?
    Vore tacksam för svar.

    MvH Stefan

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Vilka kolvar och stakar?

    Citat Ursprungligen postat av Migaa
    Hej.

    Ska riva toppen på min 9k 2.3 ltt -97 för att byta topp packning. Då sa en kompis att det är lika bra att byta kolvar och stakar samtidigt. Då är min fråga om man ska sätta i orginal grejer eller om man ska satsa på smidda och viktade grejer? Vart får man isåfall tag på sådant? Jag har tänkt trimma bilen med ett steg 3 trim bara. då kanske det räcker med orginalgrejor?
    Vore tacksam för svar.

    MvH Stefan
    Vad brukar din kompis mecka med för bilar? Om nu inte packningen gått så att du krökt stakarna eller skadat kolvarna så funkar de kolvarna en bit över 450hk och stakarna ännu mer.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Ahh.. Ok
    Han brukar köra lite Audi och Subaru och skoter och moped och jag vet inte allt... Men om det inte ser ut att vara nåt fel på vare sig ventiler eller kolv-topp så behöver man inte bry sig??
    Kolvringar då? Ska man byta dom? Bilen har gått 19500 mil och jag byter topp packning eftersom den förmodligen är jätte kaputt.. Den ryyyyyker när man kör den och är hemskt törstig på kylarvätska
    Behöver man plana toppen eller är det bara om den är sned?

    MvH Stefan

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Det JAG skulle ha gjort om bilen inte är slarvigt servad och om jag skulle behålla det ett tag är att lämna in toppen för infräsning av ventilsätena och plana den 0,1mm kanske.
    I övrigt är 19500 av erfarenhet ingenting för motorn. Den är förmodligen tokfin inuti. Kanske att man skulle byta kammkedjan om den är lite sliten.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Umm..
    Ska jag bara byta kamkedjan eller alla drev och glidskenor och spännare också? Är det nåt mer man bör byta eller fixa på toppen. (jag har nya ventiltätningar så jag får väl försöka byta dem också)
    Iofs lär jag väl kanske skriva in igen med bilder på grejerna för att få veta om det ser bra ut eller inte
    Ps. Ska jag byta alla grejer till generator remmen också? spännare rullar och rem? Remmen måste jag byta för den hade jag av.

    MvH Stefan

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Migaa
    Umm..
    Ska jag bara byta kamkedjan eller alla drev och glidskenor och spännare också? Är det nåt mer man bör byta eller fixa på toppen. (jag har nya ventiltätningar så jag får väl försöka byta dem också)
    Iofs lär jag väl kanske skriva in igen med bilder på grejerna för att få veta om det ser bra ut eller inte
    Ps. Ska jag byta alla grejer till generator remmen också? spännare rullar och rem? Remmen måste jag byta för den hade jag av.

    MvH Stefan
    HAr du inte en allt för tajt budget så byt allt, då vet du att det håller ett tag till, när du ändå håller på

    lycka till!!!
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Mjaa.. Den är väl inte "för" tajt men jag har heller inte obegränsat med pengar Skulle vilja ha råd att laga den till semestern (och ändå ha råd att ha semester)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av Migaa
    Mjaa.. Den är väl inte "för" tajt men jag har heller inte obegränsat med pengar Skulle vilja ha råd att laga den till semestern (och ändå ha råd att ha semester)
    Du får väl semestra i bilen

    Skämt åsido, känn på rullarna. Rullar de lätt så tycker inte jag att det finns någon ide att byta dem, känns de däremot lite kärva så är det bara att byta Det finns ju aldrig några garantier att de håller bara för att de rullar lätt när du provar, men man tar ju risker varje dag

    Ser dreven bra ut, så finns det ingen anledning att byta dem heller, men kasta upp lite bilder så kan vi ju säga om du behöver byta eller inte

    mvh
    victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Skitbra!

    Suverän hjälp hela tiden här
    Då ska jag bara få arslet ur för att meka lite då.

    Är det nån som vet vart man kan renovera/plana/infräsa ventilsätena i Vemdalen trakten? (Östersund funkar oxå)?

    MvH Stefan

Liknande ämnen

  1. 9-5 2.3t -99, vilka lager till T5 kolvar & stakar?
    Av td04e 9000t16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •