Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Ta ner tanken 9000 91

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 331

    Ta ner tanken 9000 91

    Behöver lite tipps om hur man går tillväga. Måste man lossa ngt inne i bilen under baksätet? Har plockat bort bakre hjulupphängningen.

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903
    På min 9000cd jag hade innan bytte jag bränslepump, och den sitter bakom ryggstödet i kofferten, men jag vet inte om det behöver lossas något där för att få ner tanken!!

  3. #3
    Följande beskrivning utgår från en 9000CD -89. Jag tar inget ansvar för eventuella skador på personer, husdjur eller skruvmejslar

    Ta bort golvet i skuffen så ser du bakom ryggstödet en lucka med två insexskruvar. Ta bort luckan och koppla loss kontakterna och bensinslangarna från pumpen.

    Lossa handbromsvajern från oket på högersidan. Den går under tanken och kommer att vara ivägen om man inte lossar den.

    Lossa påfyllningsröret till tanken. För att ta loss det lilla röret lossar du klämman och sen är det "bara" att ta loss det. Går lättare om man kan bända lite med en kniv för det sitter ganska tight. Ta loss slangklämmorna (om de inte redan rostat sönder och ramlat bort av sig själva) och dra loss det stora röret.

    Sen lossar du spännbanden som håller tanken. De sitter fast med varsin mutter i bakkanten. I framkant sitter de fasthakade. Klura loss dom så är du redo att ta loss tanken.

    Ta tag i tanken och dra ner den. Klart!

    Montering sker i omvänd ordning, som Haynes skulle ha sagt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 331
    Kanon! Skall försöka mig på detta i natt efter jobbet!
    Tackar.

Liknande ämnen

  1. 9000 -97, måste tanken bort för att byta handbromsvajrar?
    Av Haga Karlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-06, 10:57
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-16, 13:50
  3. Hur får man upp pumpen ur tanken på 9000...?
    Av Johanen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-07, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •