Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tar hjulinställning bort vibrationer?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236

    Tar hjulinställning bort vibrationer?

    Hallå

    Var precis och beställde en fyrhjulsinställning till min og9-3.
    ska betala 900 för det, dyrt?

    Jag sa att jag bytt fjädrar och stötdämpare precis, och att de vibrerade lite efter det. Då sa han att hjulinställning ska göras efter det, men hjulinställning har inget med vibrationer att göra. Att vibrationerna inte skulle försvinna efter en hjulinställning och att det berodde på annat, antagligen att jag hade gjort något fel vid byte.

    Men jag har ju läst flera här som har blivit av med vibrationer efter hjulinställning.

    Far verkstadskillen med osanning? Ska det inte hjälpa att ställa in hjulen mot vibrationer?

    Nu ångrar jag mig nästan att jag beställde där..
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  2. #2
    Tjena!

    Jag var nyss och gjorde hjulinställning, fikk betala 900 jag också.
    (Dock bytte dom Motorolja, växellådsolja och filter utan att ta betalt för det, "Det gick så snabbt ändå")

    Vibrationerna jag hade i bilen blev borta ja, så det hjälper.

  3. #3
    Priset är nog inget att kommentera. Det rör sig ifrån 800 - 1200 kr beroende på var det görs.
    Dina pengar är med största sannolikhet inte bortkastade. En hjulinställning är bra på många olika sätt. Stabilare gång, minde spårkänslighet, mer korrekt däckslitage mm.

    Sedan är jag nyfiken på vilket sätt en hjulinställning skulle påverka vibrationer? Jag har också hört detta men aldrig upplevt det.

    Först - vilken typ av vibration är det vi talar om?
    Samma typ som en hjulvibration?

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    En sk. hjulinställning har ju inget med hjulen i sig att göra. Det man ställer in är ju geometrin i fram & bakvagn. Så eventuella vibbrationer baserade på obalans eller skevhet rättas ju inte till pga detta. Men det är ju möjligt att eventuella obalanser m.m. kan förstärkas om inte geometrin är rätt.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Citat Ursprungligen postat av Byggjanne
    Först - vilken typ av vibration är det vi talar om?
    Samma typ som en hjulvibration?
    Det är äna ett dovt vibrerande från däcken som uppkom efter jag bytt dämpare + fjädrar fanns alltså inte där innan och harinte bytt hjul.

    Det vibrerar inte nämnvärt i ratten utan endast något man känner i bilen och hör.


    Har en kompis som gjorde inställning på sin v70,och enligt honom försvann alla vibrationer som fanns innan (det var en del, bilen har gått 75000 mil)

    Men säg att jag gör inställningen på denna firma, och vibrationerna inte avtar något inte ens efter hjulbyte. Det är alltså inget jag kan komma o säga "Gör om för de vibrerar fortfarande" isåfall?
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Nä, en hjulinställning tar som jag skrev i sig inte bort några vibbar/obalans. Men är däcken t.ex. ojämt slitna så kan felaktiga vinklar säkert förstärka effekten av vibbrationer. Men oavsett, så skall du göra en hjulvinkelmätning & justering efter att du pillat med hjulupphängningen. Annars kan det bli så att däcken slits helt fel. Så det är bara att boka en tid & va glad. Om du inte själv kan bedömma, så be verkstaden även kolla hur slitagebilden på däcken ser ut. Passa även på att få hjulen ballanserade om du upplever att det behövs.

    Det vibrerandeljud som uppkommit kan ju också bero på att de nya dämparna & fjädrarna är stummare än dina gamla kanske sunkiga prylar. Med styvare prylar så leds med ljud in i kupén.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248
    Drar bilen snett vid jämn gas? drar den snett när du gasar på? ojämnt slitna däck? isåfall ska Hjulinställning ska göras!

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Dåligt inställda hjulupphängningar kan ge sneslitna däck som i sin tur kan ge vibrationer.
    Fredrik J

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    står bakvagnen snett så JA det kan bli vibrationer..gjorde en mätning på en bil i veckan då den hade vibrationer och efter justering försvann dessa..står bakvagnen snett så går bilen som en krabba på 9-5

    //Andreas

  10. #10
    Sugmotor NilsGs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gôtet
    Inlägg
    92
    Medlem#
    6555
    bak går la inte justera på 9-3? isf. låter 900kr dyrt bara för en framvagnsinställning
    9-3 Sport Coupé '99, 9-3 Aero 5dr '01
    9-5 2.0t SC ’05
    samt en 96 V4 Super '77b
    Garaget.org/NilsG

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    238
    Är bilen sänkt med andra fjädrar och andra dämpare?
    Isf, höjde du motorn samtidigt?

    Annars kan det uppkomma vibrationer för att drivaxlarna hamnar i ett annat läge än innan sänkning.

    / C

Liknande ämnen

  1. Hjulinställning?
    Av 9-3Newman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 17:40
  2. Hjulinställning
    Av strankan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 14:17
  3. Hjulinställning??
    Av StreamerGurra i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 03:44
  4. Ta bort ballansaxelkedjan på 9-5, vibrationer?
    Av Dave79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •