Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Skillnad på steg3?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236

    Skillnad på steg3?

    Hej

    Jag har SP steg1, och är lite sugen på steg 3 men hos speed parts så ska det ge 240hk, känns lite ovärt att lägga ~8000 på 13hk?

    På Maptun får du 265hk, där känns det lite mer motiverat men där måste jag ju betala för en ny box också.

    Någon som vet om de skiljer mycket på dessa 2 steg och varför SP "bara" har 240hk..?

    Mvh
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    42
    Jag har också funderat på detta. Det jag märkte när jag surfade runt på trimfirmornas hemsidor var att effekten mäts på olika sätt. Exempelvis BSR bromsar dynamiskt på rullar, medans Maptun bromsar statiskt. Dvs olika mätmetoder. Den finns en FAQ på BSR's hemsida där det står mer om detta med länkar, där man kan läsa att det kan skilja 5-10% i effekt mellan dynamisk och statisk bromsning.

    Jag har ingen aning om vilken firma som ger mest effekt, men man bör kolla hur effekten är uppmätt. Det är ju samma hårdvara som byts på de flesta Steg3 kit, så borde väl inte skilja så mycket egentligen?

    (Första inlägget och man är redan expert)

  3. #3
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    586

    Re: Skillnad på steg3?

    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Hej

    Jag har SP steg1, och är lite sugen på steg 3 men hos speed parts så ska det ge 240hk, känns lite ovärt att lägga ~8000 på 13hk?

    På Maptun får du 265hk, där känns det lite mer motiverat men där måste jag ju betala för en ny box också.

    Någon som vet om de skiljer mycket på dessa 2 steg och varför SP "bara" har 240hk..?

    Mvh
    Försök hitta 3" downpipe beg, sen byt boxen du har mot en steg3 för en kostnad på 1000kr, mycket billigare än de 8 lapparna du skrev om.. så gjorde jag!

    Som sades här uppe så mäts det på olika vis, i princip kan man nog säga att de flesta firmornas steg 1 tom 3 är snarlika, vad jag vet e det ingens steg 3 som kör ifrån någon annans steg 3.. men det e ju bara jag

    Fortsätt på SP och du kommer garanterat bli nöjd!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236

    Re: Skillnad på steg3?

    Citat Ursprungligen postat av Kippy

    Försök hitta 3" downpipe beg, sen byt boxen du har mot en steg3 för en kostnad på 1000kr, mycket billigare än de 8 lapparna du skrev om.. så gjorde jag!

    Som sades här uppe så mäts det på olika vis, i princip kan man nog säga att de flesta firmornas steg 1 tom 3 är snarlika, vad jag vet e det ingens steg 3 som kör ifrån någon annans steg 3.. men det e ju bara jag

    Fortsätt på SP och du kommer garanterat bli nöjd!
    Är det någon större skillnad på steg 1 o 3 då? Snabbare spoolup kan jag tänka mig, men blir de mycket bättre drag också?

    Mvh
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  5. #5
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    586

    Re: Skillnad på steg3?

    Citat Ursprungligen postat av Woody
    Är det någon större skillnad på steg 1 o 3 då? Snabbare spoolup kan jag tänka mig, men blir de mycket bättre drag också?
    Ja det är det, snabbare respons, hjulspinn på tvåan, goare ljud, säkrare (snabbare) omkörningar... min koppling gav upp så det e ju bevis på att mer krut tillkom!

Liknande ämnen

  1. Skillnad på orginal och steg3?
    Av saabejon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 10:48
  2. Nordic steg2 till steg3, märkbar skillnad?
    Av Frille^saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 16:54
  3. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 20:57
  4. Knappt någon skillnad med BSR steg3!?
    Av Cosmic Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2007-05-03, 07:26
  5. Skillnad på gamla steg3 och nya steg2 hos Nordic ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-12, 12:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •