Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Problem med reklamation av en Växellåda

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273

    Problem med reklamation av en Växellåda

    Har skrivit detta på zatzy men ville ha lite mer "kunniga svar"

    Saxar:

    Körde en kväll med min Saab 9000 Aero. Pang sa det. Lådan gick sönder. Whoops tänkte jag.

    Gick in på bildelsbasen. Hittade en 97-as (med nya slutväxeln) nyrenoverad. 0 mil. 12500kr ink moms. Inte gratis.. Men jag måste ha den, kör 12 mil om dagen bara till & från jobbet.

    Köpte lådan. Den var byggd av en mycket stabil kille som lämnade 6 månaders garanti sa killen på demonteringen.
    Monterade lådan. Körde med den, det kändes ok.

    Så kör tjejen med den och säger: Hör du inte att den tickar?
    Jag som alltid kör med stereon på hade inte märkt det, men nu när jag körde utan stereo hörde jag det med, när den rullade så räknade den drev lät det nästan som.

    Tog den till en kompis, som sa: antingen kör det till sig, kör med den ett litet tag till, låter det fortfarande är det bara att reklamera den.

    Så kör jag hem, 40-50 km /h, PANG det smäller till. Lådan hugger nu. hjulen hoppar i princip upp och ner på bilen, som tur är har jag bara några hundra meter hem, kan rulla hem i princip.

    "Diffen" säger alla mina kunnigare kamrater.
    Tar kontakt med bildemonteringen. "Den där lådan är 100%, ingen chans att den är trasig" säger han i telefonen, faktum kvarstår säger jag, att den låter som ett tröskverk.

    Jag pratar med KO, en reklamation ska vara gratis från konsumenten säger KO, jag säger till Bildemonteringen att jag ska lämna in den på SAAB, har varken tid eller ork att ta ner lådan igen. Håller på nätterna lång med att ordna upp GMC för Piteå Dragway samtidigt.. Vi kommer dessutom överrens om (han låter 100% säker på att lådan inte är trasig) att OM lådan är trasig ska jag få pengarna tillbaka.

    Hyr en trailer som jag SJÄLV bekostar och Trailar Saaben till SAAB.
    De tar ner lådan, skickar ner den till Bildemonteringen.

    Jag ser på internet att de tar emot lådan på Måndag. Ringer honom på Tisdag. Då är han som jag köpt lådan av, inte där.

    Ringer på Onsdag, jo jag har fått lådan idag sa han (fast det stod att HAN själv löste ut den på Måndag), jag säger ingenting om det där som han sa..
    Senare på Onsdagen ringer jag igen, fast överenskommet att han ska ringa, så ringer jag, de stänger nämligen 16, ringer 10 i..

    "Skuggorna på diffdrevet är nästan rensat", antingen har du 300 hp i Saaben eller så har du gjort rivstarter med bilen hela tiden säger han.

    Jag skrattar för jag tror allvarligt att han skämtar. Men jag säger, aja ring mig när ni kollat igenom hela lådan. Hela Torsdagen väntar jag, han hör inte av sig, Fredag är midsommar.

    Ringde honom nu på morgonen. Han beslutar sig för att säga att jag har kört sönder lådan, Han har tydligen varit inne på Saab och fått ett intyg av dem att såna här skador inte ska kunna ske "av naturlig orsak" , det roliga är att min tjej som aldrig fått SAABen att dra över 0.8L milen har kört den i princip hela tiden. Jag har bara kört den kanske 1-2 mil sen lådan byttes. Hon har kört resten. Jag körde den dock när den gick sönder och då gick det c:a 40-50 km/h.

    Jag frågar honom: men har du inte lovat mig pengarna tillbaka om den var trasig, jag hade även ringt till KO innan på morgonen och frågat hur det var med bevisbördan. Det ligger på DEM att bevisa att jag har kört som en "idiot" , eller i detta fall då, tjejen min.. Men han kvarhåller vid att jag har kört sönder växellådan och att det är omöjligt att skadorna här uppstått på något annat sätt. Allt detta på c:a 18 mil.... Från en låda som var 100% som han sa.

    Så nu står man här ännu en gång med en stundande ARN inblandning bara för att en firma inte kan stå för vad dem sagt..

    Mitt nu under min skrivning här så ringer KO och säger att jag måste skriva en skriftlig anmälan till ARN. Han ska lämna växellådan till YTTERLIGARE en verkstad för ett till intyg (vadå han åker dit o bjuder på fika o ber dem skriva under ett papper).....

    Så nu står man här med en verkstadsräkning som skall betalas på c:a 4-5 tusen kronor och sen en växellåda som kostade mig 12900 kr inklusive frakt

    Och sen har jag fortfarande inte en hel växellåda heller. Håller dock på att repa en annan låda som jag hittade, det kostar också 6000 kronor..

    Hur ska JAG nu kunna bevisa att felet uppstod från början. Jag har ju inte ens växellådan här längre. Jag har ju dock ett par vittnen som HÖRT ljudet hela tiden också. De måste ju kunna väga i min favör. Sen att en av dem jobbar på SAAB också är ju en fördel?


    Forts.

    Han har krävt att jag ska skriva till ARN för jag får inte ett blekt öre av honom. Han har min växellåda och mina 13000kronor. Saaben står fortfarande stilla sen 1 månad tillbaka nu.. utan växellåda. Men jag håller på att bygga ihop den gamla som gick sönder.. Fick tag på delar till ett hyffsat pris..Men den är ju inte "ny" ...

    Tycker det är SJUKT att jag måste sätta igång en process som kommer ta c:a 6 månader för mig att genomföra, för att få igen pengarna. Ganska konstigt att konsumentköplagen är "öppen för tolkning / missbruk" på detta vis

    Jag vill inte gå ut med namn på bildemonteringen ännu. Enligt honom hade han hållt på med detta i "20 år" och ville alltid stå för sina jobb. Samma med killen som renoverat lådan. Han stod alltid för sitt jobb.

    fortsättning:

    Detta skrev jag i min anmälan som första inledning..

    Bildemonteringen påstår att jag / min flickvän kört sönder en 100% fungerande växellåda på 20 mil genom att ha våldat sönder den med vilje. Något varken jag eller min flickvän anser oss ha råd eller ha någon anledning till att göra, eftersom att jag normalt använder bilen c:a 12 mil om dagen till och från jobbet.

    Vi köpte denna växellåda med 6 månaders garanti och med löften om att den skulle fungera till 100%, lovades att få pengarna tillbaka vid första kontakt på telefon OM det var något fel på växellådan. Nu tog säljaren tillbaka det och säger nu att han inte vill betala någonting för att han anser att vi har kört sönder den med vilje. Något vi starkt protesterar mot.

    --

    Ringde till Firman som hade skrivit intyget om att lådan skadads av yttre påfrestningar. Tydligen så var det en firma 60 mil bort, som dessutom ANLITADES av bildemonteringen för att bygga växellådan som har plockat isär den. STOR miss, det ska vara en opartisk firma som gör detta. Han lovade mig att en 3:e person skulle hantera isärplockningen. Roligt är också att han fraktat lådan 60 mil för att få den isärplockad. Finns det ingen kompetens på den lokala orten eller??

    Sedan så hade personen som plockat isär lådan ENDAST visat upp för Saabverkstaden "de trasiga delarna" inte den övriga växellådan" , bland annat visste han inte att den var svetsad i kopplingskåpan, det viftade han snabbt bort. Jag är 100% säker på att bildemonteringen känner personerna på denna Saabverkstad, med tanke på att de på "MIN" Saabverkstad inte säger samma saker som dessa :-).

    Han sa att 90% chans att jag kört sönder lådan. Det räcker för mig, för i detta fall räcker de 10% för mig, jag har ju inte kört sönder den, den var trasig från början. Ska kräva detta skriftligt av dem. Annars så gör han ju fel och är ej en opartisk person som vägrar skriva intyg åt mig. Isåfall måste man ju kunna ogiltigförklara hans intyg. Kommer dra detta till rätten om vi inte vinner. Jävlart störtsäkert.



    Hoppas ni orkar läsa allt...

    mvh Markus som nu har fått i sin gamla låda och kör med bilen utan missljud trots mitt enligt verkstan "extrema användande"
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    507
    ja vad ska man säga, fyfan
    9-5 Aero -02

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273
    Vill som veta om det finns en chans att dreven på på kronhjulet kan gå sönder annat än om man våldar sönder det... Menar det är löjligt att en verkstad får se lösa delar och sedan säger att det inte sker om man kör normalt.. Hur kan de ens säga hur lådan såg ut från början..
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Vet inte om jag missade något i texten men för mig verkar det helt uppenbart att lådan ALDRIG vandrat de 60milen för att konstatera ett haveri. Så frågan är hur äkta intyget egentligen är

    Du kan väl skaffa ett intyg på att bilen inte är trimmad för att visa att den inte är på 300hk.

    Det är ganska uppenbart att lådan inte var frisk när du fick den....

    En sak jag reagerar på är att du skriver att "kopplingskåpan är svetsad".
    Beskriv detta mer i detalj.
    Ser det ut som ett hål har blivit lagat eller är det något annat ?
    Det jag är ute efter är att det ibland blir hål/sprickor i kopplingskåpan där utgående axel sitter lagrad. (Här behövs det kanske hjälp med lite bilder på sådana ras från den samlade STCS skaran.)
    Har en sådan skada blivit svetsad är det ganska uppenbart att det inte blir rätt kuggspel mellan pinjong och kronhjul.

    Rent allmänt har jag inbillat mig att en "renoverad låda" på skroten inte alltid är så bra...varför vet jag inte riktigt... Om jag gissar så tror jag att de flesta sådan lådor innehåller div hopplockade delar med tveksam bakgrund. Skulle inte förvåna mig om det ens sitter nya lager i lådorna
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 011
    det är för jävligt att han får syssla med det han gör, jävla svin.hur troligt är det med sina sparade pengar 13000 som man lägger på sin bruksbil kör sönder det första man gör.gå ut med firmans namn å dyligt så han får känna på att inte få sålt något, med mindre antal oärliga människor det finns desto bättre blir det

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    2 169
    Prosty > Kan inte du "rekommendera" någon verkstad som inte känner denna bildemonterings killen , så att det blir lite mera "opartiskt" i det hela ...
    Tjänstebil : 9-3 08' BioPower SC Maptun 220Hk@340Nm
    Familjebil : 9-5 04' Aero Aut SC Maptun E85 272Hk@384Nm naven, 14,8@155km/h (19")
    ( prmperformance.com ligger på hyllan just nu )#4976

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273
    Problemet är ju att jag har inte växellådan här. Den är ju nere hos firman som sålde den till mig.

    Firman som jag köpte den av heter Vetlanda Bildemontering.

    Jag har svårt att kunna ge några bevis när jag inte ens har lådan här. Den har jag ju skickat ner för att han ville att allt skulle gå rätt till. Jag är 100% på att han ville ha ner lådan så hans "kompisar" kan skriva intyg om hur trasig lådan är pga mitt handhavande.
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273
    Roliga är att alla synkringar osv var bytta. Nu när jag kör med min gamla låda som jag i slutändan repade. Så känns den MYCKET fräschare än den andra. Sedan att det var svetsat var insidan av kopplingskåpan mot svänghjulen kanske en yta på c:a 5 kvardratcentimeter. Svetsningen såg ju ok ut men man vet ju inte hur den såg ut på insidan. När jag skulle skölja ur lådan så var det fullt med små metallspån inuti växellådan. Sköljde ur den 2 ggr och hade missljud från första metern.

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    En sak jag reagerar på är att du skriver att "kopplingskåpan är svetsad".
    Beskriv detta mer i detalj.
    Ser det ut som ett hål har blivit lagat eller är det något annat ?
    Det jag är ute efter är att det ibland blir hål/sprickor i kopplingskåpan där utgående axel sitter lagrad. (Här behövs det kanske hjälp med lite bilder på sådana ras från den samlade STCS skaran.)
    Har en sådan skada blivit svetsad är det ganska uppenbart att det inte blir rätt kuggspel mellan pinjong och kronhjul.
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Det vore bra om någon som har en bild på en låda med spräckt kopplingshus kunde posta en bild så att prosty ev kan avgöra om det är ett sådant hål som är svetsat.
    Kanske TDO4 har någon bild ?

    Jag skulle inte bli förvånad om lådan i fråga är en spräckt låda som blivit ihopsvetsad, kanske inte ens öppnad, och såld som en nyrenoverad
    Det skulle vara intressant att titta lite i lådan, t.ex. på lagerytorna till pinjonglagren. Om lagren visar minsta tecken på slitage kan man nog anta att de inte blivit utbytta.
    En kanske ännu bättre grej är att mäta tjockleken på synkringarna eftersom de skulle vara nya. Det borde vara ganska enkelt att jämföra tjockleken på de som sitter i lådan med nya...Synkringarna borde väl inte slitas pga hög effekt ändå ?
    Antagligen blir det svårt för dig att göra denna koll.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 110
    Går det inte att få nån slags effektmätning via TECH 2 ? lr virrar jag nu ?

    Isåfall kanske vi måste åka till Saab prollan... fixa intyg därigenom att bilen är original... !!! Det ska nog kunna ordnas om de nu funkar...
    Anders Vikström
    PSE II

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273
    Jag sa att bilen stod på Saab och allt dem behövde göra var att ringa dem o fråga. Men de släppte det. De fattade att bilen var orginal. nu hävdar dem bara att jag kört sönder den
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327
    Citat Ursprungligen postat av prosty
    Jag sa att bilen stod på Saab och allt dem behövde göra var att ringa dem o fråga. Men de släppte det. De fattade att bilen var orginal. nu hävdar dem bara att jag kört sönder den
    sicka nötter....
    nu har man ju iaf ännu en anledning att inte åka dit när man är i krokarna..

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273
    Snart kommer de väl påstå att jag skickat ner en annan växellåda eller nåt...
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    Ups detta låter mycket tråkigt och jobbigt, om jag inte minns helt galet så skall det finnas en kille i de trakterna som skall vara så duktig och fixa saab lådor, skall ha pysslat med dessa i ca 30 år och kunna sin sak.

    Jo hej vad duktig han är, fick förklarat för mig vilket fel det hade varit på en låda som jag köpte och hur han hade lyckats hitta felet för lådan reklamerades ur en 97:a Aero, och den lådan låter för mig och ljudet verkar vara det ljud som han förklarade för mig att han hade åtgärdat,

    Det låter bluff och bedrägeri.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273
    Killen som renoverade lådan har verkstad i Bollnäs om jag inte minns fel.
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 189
    Medlem#
    4714
    Företag som inte tar på sig skulden blir man ganska trött på...
    Kul erfarenhet jag har är: Stod o slog med min golfdriver o fick till en klockren träff på bollen, det är bara det att bollen flyger 10m o klubbhuvudet säkert 50m o landar på asfalt... Skickar in klubban o får som svar att det är uppenbart att klubban utsatts för yttre våld, ja tro fan det när huvudet landar i asfalten... Tilläggas bör att jag jobbar i branschen o kan tänkas ha lite fördel av detta, men icke... Blev väldigt OT nu men jag blev så sur när jag läste om ditt strul...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273
    Visst är det sjukt.. Menar jag har pratat med KO, de höll med mig från topp till tå. Ändå kan nån mupp bara blåneka mig rätten att lämna tillbaka saker. Alltså hur kan en vanlig person som han bara neka när KO som varje dag tolkar lagen. VARFÖR får det gå till såhär i ett såpass modernt land som detta. Tycker det är skandal. Menar tom ARN är ju maktlösa. ARN kan ju bara rekommendera folk att betala.... Inte tvinga. Sjukt.
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjockhult
    Inlägg
    613
    Civilrättslig process??

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    273
    Ja men ska det verkligen behöva gå så långt?
    Är ju det jag menar
    ..:: prosty ::..
    Porsche 997 Turbo 2009
    BMW 320xd 2012
    Saab x-x xxxx (snart :-))

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjockhult
    Inlägg
    613
    Muppen fattar väl kanske inte bättre?

    Har du kollat vad du har för odds att verkligen vinna ev process?
    Kruxet är ju att OM du förlorar så kan det bli ännu dyrare för dig.

    Fy rackarns vad sugigt läge!!

Liknande ämnen

  1. Reklamation DI-kassett, måste ha in bilen?
    Av Jeppe9KTurboS i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 18:01
  2. Reklamation?
    Av Linkan72 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 12:53
  3. Reklamation på garantijobb?
    Av Manick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 15:29
  4. Reklamation på garantijobb?
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 23:29
  5. KAMKEDJA 18mm /Körbar? /Rimligt /Reklamation
    Av Groolo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 08:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •