Tja!
Har funderat lite på koncekvenserna vid chippning. Det kan väll inte vara specielt bra för bilen att tex gå i från 210 hp 300 nm org till 268 hp 420 nm. Turbon och koppling osv tar väll en j#kla massa stryk?
MVH M
Tja!
Har funderat lite på koncekvenserna vid chippning. Det kan väll inte vara specielt bra för bilen att tex gå i från 210 hp 300 nm org till 268 hp 420 nm. Turbon och koppling osv tar väll en j#kla massa stryk?
MVH M
Alla biltillverkare har marginaler, det man egentligen gör är bara att man kör "närmare gränsen" så att säga.
Men visst, givetvis sliter det mer, men ditt körsätt har enormt mycket större betydelse för hållbarheten än vad 30 extra hästar har.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Ursprungligen postat av rcy
OK. Men vad ska man tänka på vid trimmning då? För att bilen och delarna skall hålla så länge som möjligt, förutom att köra lugnt då, som man säkerligen inte gör om man trimmar den:P
Är din koppling original och har gått 20.000 mil så kanske det vore dags för ett byte innnan trimning det är väl en ganska viktig punkt innan som man ska ha i baktanke att det KANSKE kan börja slira efter trimning.
vad tror du om en 9-3 ss aero som gått snart 5 000 mil då? håller det?Ursprungligen postat av Joo
Med 420nm vrid så kommer din koppling troligen dö ganska fort.
Ursprungligen postat av PaaNis
Nått förslag på koppling? pris?
Hej!Ursprungligen postat av Big_balle
Vad jag känner till så finns det inga motorras på 9-3 ss med steg 1 trim.
Däremot är kopplingsbyte ett måste. På både Nordic och Maptun kan du teckna till prisvärda maskinskadeförsäkringar som ditt eget försäkringsbolag inte tar.
Om kopplingar kan du läsa här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... %E4rdering
Mvh
Thomas Alexanderson
9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
9-3 SS Aero VADÅ M3!
Speedparts har 6-puckars lameller för runt 3-4 tusen tror jag.Ursprungligen postat av Big_balle
Gör du inte jobbet själv så brukar det dock vara arbetet som kostar, tar ju några timmar att få i kopplingen i bilen oxå.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Jag har MapTun Steg3, inga problem med min originalkoppling efter ca 500 mil iaf.
Kanske bättre att anlita en firma som inte tar ut så mycket vrid vid steg1, så slipper du kanske byta koppling?
Man bör serva bilen oftare... Mellan intervallerna som man normalt servar kan man kosta på sig olja, filter och stift...Ursprungligen postat av Big_balle
Jag är ledsen att behöva vara negativ men originalkopplingarna håller inte speciellt länge. Däremot är det väldigt individuellt, mellan 500-3000 mil. Det finns en här på forumet med en 9-3 ss som speciellt bad Maptun att hålla ned vridet till 350 Nm för att slippa kopplingsbyte, den orignalkopplingen höll runt 1000 mil tror jag.Ursprungligen postat av PaaNis
Man kan ju alltid chansa men det måste finnas med i en framtida budget.
Mvh
Thomas
9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
9-3 SS Aero VADÅ M3!
Hehe, får hoppas den håller ett tag till då iallafall.Ursprungligen postat av b10tax
Ska ju så småningom upp till Steg5 så jag väntar på att kopplingen börjar slira, när den ändå ska bytas så passar jag på & uppgraderar till steg5.
Hur som helst, MapTun har en koppling för 3000kr som håller för 450nm, det är ganska billigt iaf.
Synd bara att jobbet kostar desto mer..
Hej !
Har märkt att bilar med 6 växlars låda med org koppling håller mer vrid än 5 växlars och längre period..
Pannis enligt mina uträkningar om jag kommer ihåg så ligger din bil på 410 nm..Det är bara att grattulera att den håller så länge
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Vart såg du det någonstans ?Ursprungligen postat av PaaNis
Här kostar den 7495 kr
http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... tegori=677
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
Jasså? Haha.Ursprungligen postat av Aero++
Hk då? =p
Kollar lite mer imorgon så får du en effekt kurvaUrsprungligen postat av PaaNis
Mvh
Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776
[quote=Aero++]Kollar lite mer imorgon så får du en effekt kurvaUrsprungligen postat av PaaNis
Mvh[/quote:3bwoanm6]
Det låter bra det.