Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vad skall man tänka på vid chippning?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120

    Vad skall man tänka på vid chippning?

    Tja!

    Har funderat lite på koncekvenserna vid chippning. Det kan väll inte vara specielt bra för bilen att tex gå i från 210 hp 300 nm org till 268 hp 420 nm. Turbon och koppling osv tar väll en j#kla massa stryk?

    MVH M

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935
    Alla biltillverkare har marginaler, det man egentligen gör är bara att man kör "närmare gränsen" så att säga.
    Men visst, givetvis sliter det mer, men ditt körsätt har enormt mycket större betydelse för hållbarheten än vad 30 extra hästar har.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Alla biltillverkare har marginaler, det man egentligen gör är bara att man kör "närmare gränsen" så att säga.
    Men visst, givetvis sliter det mer, men ditt körsätt har enormt mycket större betydelse för hållbarheten än vad 30 extra hästar har.

    OK. Men vad ska man tänka på vid trimmning då? För att bilen och delarna skall hålla så länge som möjligt, förutom att köra lugnt då, som man säkerligen inte gör om man trimmar den:P

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    246
    Är din koppling original och har gått 20.000 mil så kanske det vore dags för ett byte innnan trimning det är väl en ganska viktig punkt innan som man ska ha i baktanke att det KANSKE kan börja slira efter trimning.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Joo
    Är din koppling original och har gått 20.000 mil så kanske det vore dags för ett byte innnan trimning det är väl en ganska viktig punkt innan som man ska ha i baktanke att det KANSKE kan börja slira efter trimning.
    vad tror du om en 9-3 ss aero som gått snart 5 000 mil då? håller det?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    642
    Med 420nm vrid så kommer din koppling troligen dö ganska fort.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Med 420nm vrid så kommer din koppling troligen dö ganska fort.

    Nått förslag på koppling? pris?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Med 420nm vrid så kommer din koppling troligen dö ganska fort.

    Nått förslag på koppling? pris?
    Hej!

    Vad jag känner till så finns det inga motorras på 9-3 ss med steg 1 trim.
    Däremot är kopplingsbyte ett måste. På både Nordic och Maptun kan du teckna till prisvärda maskinskadeförsäkringar som ditt eget försäkringsbolag inte tar.

    Om kopplingar kan du läsa här:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... %E4rdering

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 366
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Med 420nm vrid så kommer din koppling troligen dö ganska fort.

    Nått förslag på koppling? pris?
    Speedparts har 6-puckars lameller för runt 3-4 tusen tror jag.
    Gör du inte jobbet själv så brukar det dock vara arbetet som kostar, tar ju några timmar att få i kopplingen i bilen oxå.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    642
    Jag har MapTun Steg3, inga problem med min originalkoppling efter ca 500 mil iaf.
    Kanske bättre att anlita en firma som inte tar ut så mycket vrid vid steg1, så slipper du kanske byta koppling?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Big_balle
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Alla biltillverkare har marginaler, det man egentligen gör är bara att man kör "närmare gränsen" så att säga.
    Men visst, givetvis sliter det mer, men ditt körsätt har enormt mycket större betydelse för hållbarheten än vad 30 extra hästar har.

    OK. Men vad ska man tänka på vid trimmning då? För att bilen och delarna skall hålla så länge som möjligt, förutom att köra lugnt då, som man säkerligen inte gör om man trimmar den:P
    Man bör serva bilen oftare... Mellan intervallerna som man normalt servar kan man kosta på sig olja, filter och stift...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Jag har MapTun Steg3, inga problem med min originalkoppling efter ca 500 mil iaf.
    Kanske bättre att anlita en firma som inte tar ut så mycket vrid vid steg1, så slipper du kanske byta koppling?
    Jag är ledsen att behöva vara negativ men originalkopplingarna håller inte speciellt länge. Däremot är det väldigt individuellt, mellan 500-3000 mil. Det finns en här på forumet med en 9-3 ss som speciellt bad Maptun att hålla ned vridet till 350 Nm för att slippa kopplingsbyte, den orignalkopplingen höll runt 1000 mil tror jag.

    Man kan ju alltid chansa men det måste finnas med i en framtida budget.

    Mvh

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Jag har MapTun Steg3, inga problem med min originalkoppling efter ca 500 mil iaf.
    Kanske bättre att anlita en firma som inte tar ut så mycket vrid vid steg1, så slipper du kanske byta koppling?
    Jag är ledsen att behöva vara negativ men originalkopplingarna håller inte speciellt länge. Däremot är det väldigt individuellt, mellan 500-3000 mil. Det finns en här på forumet med en 9-3 ss som speciellt bad Maptun att hålla ned vridet till 350 Nm för att slippa kopplingsbyte, den orignalkopplingen höll runt 1000 mil tror jag.

    Man kan ju alltid chansa men det måste finnas med i en framtida budget.

    Mvh

    Thomas
    Hehe, får hoppas den håller ett tag till då iallafall.
    Ska ju så småningom upp till Steg5 så jag väntar på att kopplingen börjar slira, när den ändå ska bytas så passar jag på & uppgraderar till steg5.

    Hur som helst, MapTun har en koppling för 3000kr som håller för 450nm, det är ganska billigt iaf.
    Synd bara att jobbet kostar desto mer..

  14. #14
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Hej !

    Har märkt att bilar med 6 växlars låda med org koppling håller mer vrid än 5 växlars och längre period..

    Pannis enligt mina uträkningar om jag kommer ihåg så ligger din bil på 410 nm..Det är bara att grattulera att den håller så länge

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #15
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Hur som helst, MapTun har en koppling för 3000kr som håller för 450nm, det är ganska billigt iaf.
    Vart såg du det någonstans ?

    Här kostar den 7495 kr
    http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... tegori=677
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Har märkt att bilar med 6 växlars låda med org koppling håller mer vrid än 5 växlars och längre period..

    Pannis enligt mina uträkningar om jag kommer ihåg så ligger din bil på 410 nm..Det är bara att grattulera att den håller så länge

    Mvh
    Jasså? Haha.
    Hk då? =p

  17. #17
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 166
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Har märkt att bilar med 6 växlars låda med org koppling håller mer vrid än 5 växlars och längre period..

    Pannis enligt mina uträkningar om jag kommer ihåg så ligger din bil på 410 nm..Det är bara att grattulera att den håller så länge

    Mvh
    Jasså? Haha.
    Hk då? =p
    Kollar lite mer imorgon så får du en effekt kurva

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    642
    [quote=Aero++]
    Citat Ursprungligen postat av PaaNis
    Citat Ursprungligen postat av "Aero++":3bwoanm6
    Hej !

    Har märkt att bilar med 6 växlars låda med org koppling håller mer vrid än 5 växlars och längre period..

    Pannis enligt mina uträkningar om jag kommer ihåg så ligger din bil på 410 nm..Det är bara att grattulera att den håller så länge

    Mvh
    Jasså? Haha.
    Hk då? =p
    Kollar lite mer imorgon så får du en effekt kurva

    Mvh[/quote:3bwoanm6]

    Det låter bra det.

Liknande ämnen

  1. Nya stötdämpare 9-3 -01, vad skall jag tänka på?
    Av hostarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-03-16, 09:05
  2. Hur skall man tanka en biopower?
    Av sund i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 10:41
  3. Köpa bil över nätet, vad skall jag tänka på?
    Av Thornbeach i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 22:59
  4. Skall montera korttopp, att tänka på?
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 01:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •