Hej hej.
Jag har en check engine-lampa som börjat leva rövare i min 9-5 2.0t av 1998 års modell. En kille på verkstaden konstaterade att felkod fanns för tempgivare insugningsluft/rör/något sånt. Nu är saken den att lampan tänds och släcks lite som den vill, det verkar alltså vara glapp eller att givaren håller på att ge upp. Tyvärr har jag inte råd just idag att byta givaren som kostar över 500 spänn + arbetskostnad. Därför är frågan om det är risk för allmänt motorras att köra runt lite försiktigt med lampan tänd. Jag har inte märkt att bilen beter sig annorlunda alls körmässigt när lampan är tänd och vid nästa kallstart kan den vara släckt. Oftast tänds den när motorn varmstartas.
Exakt vad gör tempgivaren för insugningsluft? Hur påverkas motorn om den inte ger rätt värden eller inte några värden alls? Motorn verkar ju som sagt gå precis som vanligt.
Ska köra till Gotland imorgon och eventuellt dra ett ganska lätt lastat släp efter mig. Är detta big no-no eller går det bra så länge jag inte belastar motorn för mycket? Måste jag ragga upp en sensor och byta direkt? Tacksam för snabbt och informativt svar.