Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Check engine - tempgivare insugningsluft nånting

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

    Check engine - tempgivare insugningsluft nånting

    Hej hej.

    Jag har en check engine-lampa som börjat leva rövare i min 9-5 2.0t av 1998 års modell. En kille på verkstaden konstaterade att felkod fanns för tempgivare insugningsluft/rör/något sånt. Nu är saken den att lampan tänds och släcks lite som den vill, det verkar alltså vara glapp eller att givaren håller på att ge upp. Tyvärr har jag inte råd just idag att byta givaren som kostar över 500 spänn + arbetskostnad. Därför är frågan om det är risk för allmänt motorras att köra runt lite försiktigt med lampan tänd. Jag har inte märkt att bilen beter sig annorlunda alls körmässigt när lampan är tänd och vid nästa kallstart kan den vara släckt. Oftast tänds den när motorn varmstartas.

    Exakt vad gör tempgivaren för insugningsluft? Hur påverkas motorn om den inte ger rätt värden eller inte några värden alls? Motorn verkar ju som sagt gå precis som vanligt.

    Ska köra till Gotland imorgon och eventuellt dra ett ganska lätt lastat släp efter mig. Är detta big no-no eller går det bra så länge jag inte belastar motorn för mycket? Måste jag ragga upp en sensor och byta direkt? Tacksam för snabbt och informativt svar.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470
    Styrboxen justerar väl tändning/ladd/bränsle delvis efter den temperaturen?

    Det värsta som borde kunna hända är att den blir aningen slö och kanske sörplar i sig lite mycke soppa. Borde inte vara risk för ras iaf.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Ok, tack för svaret Manick! Jag tänkte som sagt köra väldigt lugnt imorgon, man vet ju aldrig. Någon annan som har något att säga om detta?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    205
    Problmet är om du pressar den mkt så din intercooler blir genomvarm och tempen sticker iväg uppåt att den inte reglerar ner då...
    Växla hellre ner i en backe än att gasa mer på 5:an...

    Tar du det bara lugnt ska det gå bra...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Ok! Lugnt och fint ska det gå.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 113
    Arbetskostnaden kan du stryka. Insugstempgivaren byter du med hjälp av en skiftnyckel medans du själv står där iklädd din bästa gå-bort-kostym. Sitter hur bra som helst till. Min lade av på cabben och jag betalade 412 för den, borde vara samma pris till din. Byte går på långt under 5 minuter. Händighet krävs inte för 5 öre.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Tack bollman, det var ett mycket positivt inlägg i debatten.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Uppdatering: Resan gick bra och bilen surrade på så fint. Fick göra några nedväxlingar i backarna kring Ulricehamn och Jönköping. Nästa vecka ska jag byta givaren.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    634
    antingen sitter den löst så att det läcker ut tjuvluft eller så är den full med olja. ta ur den och kolla..kan ju aldrig skada.Gjorde det på en bil förra veckan rengjorde från olja och den blev bra

    //Andreas

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Åhå! Ännu ett bra tips, ska beväpna mig med en skiftnyckel och en trasa och ge mig på den.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    En fråga: Var köper jag nya delar till min bil snabbast och lättast? Köpa begagnat har jag koll på, antar att bildelsdatabasen, bildelslagret, sdcc eller någon lokal skrot är bäst där. När det gäller nya delar kanske man bara kan få tag på dem genom en verkstad som samtidigt vill montera?

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 113
    Beror ju verkligen på vad det är du ska ha. Om det handlar om givaren som det diskuterats i denna tråd så skulle jag bara traska in på närmsta SAAB-handlare/verkstad och köpa den. Att hålla på å försöka köpa en beg känns ju helt lönlöst när det handlar om 400 spänn och den begagnade kan vara lika härligt sunkig som den du har nu inom någon månad.
    SAAB-verkstaden monterar dock ingenting gratis, så att säga

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Precis, byter den själv men funderade bara på om man kan köpa nya delar från handlaren eller verkstaden utan att de själva prompt ska montera och ta betalt för detta. Ber om ursäkt om jag frågar dumma frågor om självklara saker, sysslar inte med bilar själv. Jag vill bara att den ska åka dit jag styr och gasar.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 696
    Inga problem att traska in på Saab och gå till reservdelsdisken och beställa givaren utan att dom ska lägga sig i om du ska montera den själv eller inte.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Inga problem att traska in på Saab och gå till reservdelsdisken och beställa givaren utan att dom ska lägga sig i om du ska montera den själv eller inte.
    Bra bra, skönt att höra att mina farhågor inte är besannade. Tack för svaret.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Igår tog jag på mig finaste gåbortkostymen och bytte tempgivaren. Var tvungen att pilla lite på andra ställen också så jag såg lite oljig ut när jag kom in till frugan, annars hade hon kanske inte tagit mig för någon riktig mekaniker.

    Tyvärr (?) slocknade inte Check Engine-lampan förrän efter en stunds körning med nya givaren, vilket får mig att misstänka att det kanske inte bara var givaren som var kass utan att det kanske är glapp någonstans. Ja ja, den (lampan) har iaf inte tändts igen så jag håller tummarna inför besiktningen imorgon. Vill ju inte ha några knepiga värden på avgaserna eller gnäll på lysande lampor.

    Ska låta en polare med T2 nolla felkoder i nästa vecka. Slut för denna gång på min lilla följetong.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Fortsätter min lilla envägskommunikation utifall att någon i framtiden behöver info om temp-/tryckgivare på 9-5'or. Besiktigade bilen igår och lämnade AB Svensk Bilprovning med ett rent papper. Kändes jäkligt skönt att få ett kvitto på att man sköter om sin bil.

    Check Engine-lampan lyser inte längre. Har ingen aning om varför den lyste direkt efter att jag bytte givaren, men huvudsaken är väl att den inte tänds igen. Nolla koder är det som sagt som gäller som nästa steg.

    Sen måste jag passa på att meddela att jag faktiskt stylat min kära bil med vita sidoblinkers. Inte mycket att komma med i ett forum som detta där folk mest verkar byta ut varenda lite motordel och plana och hona och trimma och fan och hans moster... men det duger för mig och frugan.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 506
    Check engine lyser ett tag efter för att bilen vill verifiera för sig själv att givaren verkligen ger rätt signaler en längre stund,dvs,att den verkligen är hel.
    Inget fel mao.

    /Magnus
    Akta skinnet!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Ah, tack för tipset!

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 173
    Hej!

    Vad sitter denna insugstempgivare?

    MvH
    Matte

Liknande ämnen

  1. Check engine: Insugnings luft tempgivare.
    Av bjork2s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-06, 14:07
  2. Check Engine 3 blink,Tempgivare - Insugsrör Saab 900 97 2.0t
    Av egilviking i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 08:26
  3. CHECK ENGINE / TEMPGIVARE / BRÄNSLEFILTER / LIMP HOME
    Av ARELK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 17:20
  4. Check engine insugs tempgivare
    Av fronta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 22:55
  5. Lysande Check Engine, Tempgivare Insugningsrör
    Av /J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •