Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Check engine - tempgivare insugningsluft nånting

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Kolla på insugsröret på höger sida om motorn om du lyfter huven. Den kommer nerifrån IC:n och fortsätter sen upp till insuget. Det är ett svart plaströr (på T7-bilar). Finns bara en enda grunka på detta plaströr som har sladdar till sig. Detta är tempgivaren.
    Är din bil 02 eller nyare så är givaren av en annan typ men sitter på samma ställe.

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Hej!

    Bollman tack för svaret men jag har inte så bra koll under huven. Motorn är en 9-3 med T5. Till höger om motorn har jag ett tjockt alurör, sitter inssugstempgivaren på det?

    MvH
    Matte

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Check Engine-lampan lyser inte längre. Har ingen aning om varför den lyste direkt efter att jag bytte givaren, men huvudsaken är väl att den inte tänds igen. Nolla koder är det som sagt som gäller som nästa steg.
    Styrsystemet raderar själv felkoderna efter ett antal körcykler om felet inte längre upptäcks.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Kolla på insugsröret på höger sida om motorn om du lyfter huven. Den kommer nerifrån IC:n och fortsätter sen upp till insuget. Det är ett svart plaströr (på T7-bilar). Finns bara en enda grunka på detta plaströr som har sladdar till sig. Detta är tempgivaren.
    Är din bil 02 eller nyare så är givaren av en annan typ men sitter på samma ställe.
    En annan tempgivare kom redan 2001. Denna är fastskruvad med två torx-skruvar.

  4. #24
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Det kan stämma, har inte kollat så noga under huven på 2001or, men observerat att det skiljer på 2002or.

    På t5 sitter tempgivaren ändå uppe på insuget. Du känner igen den på att det är en "moj" inskruvat i insuget med en sladd med 2 ledare.

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Hej!

    Sitter den under plastkåpan runt oljepåfyllningen? Jag är inte rädd för att meka bara jag hittar den, men är kass på motorer och hittar inget i instruktionsboken, bild eller så.

    MvH
    Matte

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Hej igen!

    Lossade skyddsplasten vid oljepåfyllningen och såg en galvad klump med en kontakt på. Kontakten hade en lustig låsning likt Tändkasettkontakten fast inte samma .

    Är detta rätt ställe och hur lossa jag kontakten?

    MvH
    Matte

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej igen!

    Lossade skyddsplasten vid oljepåfyllningen och såg en galvad klump med en kontakt på. Kontakten hade en lustig låsning likt Tändkasettkontakten fast inte samma .

    Är detta rätt ställe och hur lossa jag kontakten?

    MvH
    Matte
    En sådan kontakt: ?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Kan vara, min var brun med några flikar det såg som man skulle vika bort, men kände inte igen mig på den bilden.....är nog fel på de igen

    Jag var bakom motorn lite till höger o mitten, hade en kompis här som sa det var den men han var nog inte hundra, eller jag var inte hundra på att han var hundra haha

    MvH

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 567
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Kan vara, min var brun med några flikar det såg som man skulle vika bort, men kände inte igen mig på den bilden.....är nog fel på de igen

    Jag var bakom motorn lite till höger o mitten, hade en kompis här som sa det var den men han var nog inte hundra, eller jag var inte hundra på att han var hundra haha

    MvH
    OBS! Bilden var menat att visa TYPEN av kontakt, inte den exakta du söker.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    LM>>> Du har ingen bild på insuget? Vill lära mig vart de sitte roch hur det ser ut. Därefter en bild på kontakten med en långt ifrån bild så man ser hela motorn, tack

    MvH

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    124
    På min 9-5 av 98 års modell sitter givaren på aluröret (gissar att det är detta som är "insugsröret" ) som kommer upp bakom kylaren och går snett över motorn mot torpedväggen. Givaren sitter riktad rakt mot dig när du står framför bilen och öppnar huven. Får springa ut med mobilkameran och fota så du får en bättre överblick. Kontakten är en likadan som LM postade bild på, men den sitter under en svart gummimoj som ska skydda mot smuts och väta.

Liknande ämnen

  1. Check engine: Insugnings luft tempgivare.
    Av bjork2s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-06, 14:07
  2. Check Engine 3 blink,Tempgivare - Insugsrör Saab 900 97 2.0t
    Av egilviking i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 08:26
  3. CHECK ENGINE / TEMPGIVARE / BRÄNSLEFILTER / LIMP HOME
    Av ARELK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 17:20
  4. Check engine insugs tempgivare
    Av fronta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 22:55
  5. Lysande Check Engine, Tempgivare Insugningsrör
    Av /J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •