Tjo...

Tyckte att jag skulle ta och mosa in min bil här i projektdelen.

Bilen ifråga en Saab 9000 CC Aero från 1991. Den har ett halvluddigt förflutet, men har "slutligen" landat i min ägo.

Har redan en tråd i annat forum men tyckte väl att jag borde ha en tråd här i forumet också.

Jag köpte bilen hösten 2006 och fick med hjälp av min svåger, som är den skyldige till att dra ner mig i saabträsket, igång den i bruksskick.

Det som gjordes då var att fixa toppen och lite sånt.

Bilen gick kanon en sommar och jag körde väl kanske lite väl hårt med den. Förmodligen inte lika hårt som tidigare ägare men uppenbarligen tillräckligt hårt. Jag har fortfarande lite frågor angående vissa skador på bilen som enbart tidigare ägare kan svara på men jag har inte dristat mig att fråga. Kanske vill jag inte veta. ;)

I höstas rasade motorn, så bilen blev ståendes över vintern 2007-2008. Vevlager, ramlager, kolv, stake, vev osv hade gett upp.. Nu för ett par veckor sedan tog jag tag i saken och plockade med mig motorn upp till svågern i Gävle en vecka och lånade ett hörn av verkstaden där han jobbar och satte igång med att plocka ihop motorn med nya/friska delar:

Nyborrat block, En firma i Falun fick den stora äran att borra upp till 0.5 OD, eftersom:
Sprillans nya kolvar. En halv överdimension... Råkade bli såna eftersom saab sålde ut originalkolvar +0.5 för en tusenlapp per komplett sats. Billigare än så blir det ju knappt...
Nya lager i princip överallt i motorn.
Nya packboxar, o-ringar osv.
En uppsättning begagnade stakar och en begagnad vev.

Jag tänkte väl slänga in lite bilder och i första hand blir det lite äldre bilder från inköpet och så bygger jag på med sånt som dykt upp längs vägen...

Justja. Jag är ingen erfaren bilmek, utan jag mekar mest med sånt som antingen ger sig själv eller sånt jag kan fråga folk som vet bättre om. Jag är inte heller nån originalbög utan ser gärna förbättringar, uppgraderingar eller helt enkelt mer individuella lösningar i folks projekt. Så även i mitt eget. Så om nån anser att jag gör "fel" bara för att jag inte följer lösning 1A i alla fall kan denna någon få ha den åsikten men kanske låta bli att tvinga på mig den? Det vore iaf snällt... =)

I övrigt är jag glad och tacksam över alla spännande förslag vad det gäller mitt mekande. Det finns ju trots allt oftast nån som vet lite mer om det man pillar med. =)

Mitt mål med projektet? Ptjadu, att få en trygg och stadig bil som samtigt är rolig att köra. Snabbare, starkare, bättre och snyggare är väl alltid mål? Får väl se om man kan infria nåt av dem enligt min egen referensvärld. =)



Så såg den iaf ut när jag köpt den och strippat den på några av dekalerna och på den streamer som satt i framrutan. De gula reflexdekalerna ska också bort nån dag när jag orkar ta ansvar för lacksläpp och sånt. =)

/Samuelf