Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 95

Ämne: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

  1. #1
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Tjo...

    Tyckte att jag skulle ta och mosa in min bil här i projektdelen.

    Bilen ifråga en Saab 9000 CC Aero från 1991. Den har ett halvluddigt förflutet, men har "slutligen" landat i min ägo.

    Har redan en tråd i annat forum men tyckte väl att jag borde ha en tråd här i forumet också.

    Jag köpte bilen hösten 2006 och fick med hjälp av min svåger, som är den skyldige till att dra ner mig i saabträsket, igång den i bruksskick.

    Det som gjordes då var att fixa toppen och lite sånt.

    Bilen gick kanon en sommar och jag körde väl kanske lite väl hårt med den. Förmodligen inte lika hårt som tidigare ägare men uppenbarligen tillräckligt hårt. Jag har fortfarande lite frågor angående vissa skador på bilen som enbart tidigare ägare kan svara på men jag har inte dristat mig att fråga. Kanske vill jag inte veta. ;)

    I höstas rasade motorn, så bilen blev ståendes över vintern 2007-2008. Vevlager, ramlager, kolv, stake, vev osv hade gett upp.. Nu för ett par veckor sedan tog jag tag i saken och plockade med mig motorn upp till svågern i Gävle en vecka och lånade ett hörn av verkstaden där han jobbar och satte igång med att plocka ihop motorn med nya/friska delar:

    Nyborrat block, En firma i Falun fick den stora äran att borra upp till 0.5 OD, eftersom:
    Sprillans nya kolvar. En halv överdimension... Råkade bli såna eftersom saab sålde ut originalkolvar +0.5 för en tusenlapp per komplett sats. Billigare än så blir det ju knappt...
    Nya lager i princip överallt i motorn.
    Nya packboxar, o-ringar osv.
    En uppsättning begagnade stakar och en begagnad vev.

    Jag tänkte väl slänga in lite bilder och i första hand blir det lite äldre bilder från inköpet och så bygger jag på med sånt som dykt upp längs vägen...

    Justja. Jag är ingen erfaren bilmek, utan jag mekar mest med sånt som antingen ger sig själv eller sånt jag kan fråga folk som vet bättre om. Jag är inte heller nån originalbög utan ser gärna förbättringar, uppgraderingar eller helt enkelt mer individuella lösningar i folks projekt. Så även i mitt eget. Så om nån anser att jag gör "fel" bara för att jag inte följer lösning 1A i alla fall kan denna någon få ha den åsikten men kanske låta bli att tvinga på mig den? Det vore iaf snällt... =)

    I övrigt är jag glad och tacksam över alla spännande förslag vad det gäller mitt mekande. Det finns ju trots allt oftast nån som vet lite mer om det man pillar med. =)

    Mitt mål med projektet? Ptjadu, att få en trygg och stadig bil som samtigt är rolig att köra. Snabbare, starkare, bättre och snyggare är väl alltid mål? Får väl se om man kan infria nåt av dem enligt min egen referensvärld. =)



    Så såg den iaf ut när jag köpt den och strippat den på några av dekalerna och på den streamer som satt i framrutan. De gula reflexdekalerna ska också bort nån dag när jag orkar ta ansvar för lacksläpp och sånt. =)

    /Samuelf
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  2. #2
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Plockar in det jag känner är relevant från originaltråden i 9000-forumet, skapad av min svåger Masen:

    Bytte fönsterhisspanel till en lite nyare design.



    För att få en sån panel att funka tillfredställande i en bil som tidigare haft den äldre panelen med samma anslutningsstycke krävs alltså bara följande:

    Plocka bort skyddshöljet på kontaktstycket som kommer från bilen. Tryck ner två extremt tunna skruvmejslar i de två skårorna bredvid pin 1 och pin 2 och byt polaritet (plats i kontaktstycket) på dessa... Gör sedan likadant med pin 13 och pin 14... Yay!

    Om detta inte görs så kommer bakknapparna hissa upp fönstrena när man trycker ner och tvärtom.

    Största fördelen med denna panel är att den är intuitiv. Upp betyder upp, ner betyder ner. Inte bak = upp och fram = ner som på gamla panelen... En annan fördel är att man med ett enkelt grepp kan hissa upp och ner samtliga rutor samtidigt med hjälp av så lite som två fingrar. Yay igen! ;)


    När jag köpte bilen satt det en japsdämpare på. Den var monterad på ett sätt som gjorde att hela burken hängde ut snett bakåt och stack ut ett par decimeter utanför bilen. Jag har egentligen inget emot den typen av ljuddämpare men tröttnade på att grannungarna stod och studsade på röret som stack ut. =)

    Så jag fixade till installationen av den där japsdämparen som stuckit mig (och andra ;)) i ögonen såpass sen jag köpte bilen.

    Nu sitter den på ett sätt som gör att jag kan acceptera dess existens. =)



    Passade även på att fixa till lite i bagageutrymmet. Sågade hål i bottenlocket ner till reservbaljan där baslådan ligger och fixade lite allmänt småpill som man kommer på medan man är där och rotar. Ni vet hur det är. Man ska göra en sak men kommer på fem andra på vägen dit. ;)



    Ölen bara "råkade" hamna där när jag tog en bild för att skicka till Slave_Joe som ska vara dedikerad chaufför ikväll och därmed inte får öla nåt. Bwahaha... ;)



    Tur att jag skruvat fast dämparen igen. Han ser ilsk ut, den där Slave_Joe. =)
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Turbobyte hamnade på toppen av todo-listan efter att bilen börjat avge kolsvarta rökmoln mitt under en tysklandsresa. Här är blandade bilder från bytet till en pyttelite större sådan. Den ska väl vara marginellt större än en originalturbo, typ.







    Skulle det vara oklart vad bilderna föreställer svarar jag så gärna på frågor. =)

    I korta drag är det iaf den gamla och den nya snurran, lite bilder på förstadiet till ett nytt WG-fäste då det gamla inte funkade så som turbon skulle sitta... Och så en bild som visar storleken på en gammal och en ny banjo. M18 känns brutalt överdimensionerat. =)
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969


    Installerade ett armstöd, nya fjädrar och så originalgrill istället för nätgrillen...

    Lägg märke till att de gamla kapade sänkfjädrarna fram faktiskt är längre än de nya sänkfjädrarna. Trots detta är bilen högre nu än tidigare. Antar att nya fjädrarna är hårdare och trevligare. Bak däremot var de gamla kortare än de nya. Inte konstigt att bilen mer eller mindre åkt på gummina. Blev en enorm skillnad i komfort att köra 40/40 från GE Motorsport istället för kapad 40/40 (65/65 snarare) från Cobra.
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  5. #5
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Rasade kopplingen ett litet tag efter turbobytet.



    Huga. :(

    Den är iaf bytt nu. Ny koppling var ju inte så hiskeligt dyrt ändå.
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Här är lite bilder från när jag lyfte ur motorn och började syna skadorna efter höstens ras... Jag, svågern och brorsan hjälptes åt...





    En liten stunds skruvande och bändande krävdes för att frilägga moroten men när det väl var dags fick traktorn hugga i.




    Det blev ruggigt rymligt utan motor. Det är väl tänkt att bli rent och snyggt igen där. =)






    Näringstillskott är ett måste när man ska hålla på med en bil som inte ska köras på länge. Många sorter och en tillräckligt kvantitet. =)
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  7. #7
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Valde att lacka svart. "Alla" andra kör ju rött och det är snyggt men här råkade det bli svart vilket jag är rätt nöjd med.



    Borrandet stod en firma i Falun för men de får inga credz för det innan jag provkört motorn. ;)
    Det ser fint ut iaf.



    En hel del prylar tvättades och fick ett lager av Biltemas "Hot Paint" och man får väl se hur det ser ut när det fått gå varmt ett par gånger. Köpte även Mekonomens motsvarighet och i jämförelse med Biltemas prylar var de bara skit. Dyrare och mer benägen att rinna och missfärgas.



    Fick lite tid över då och då och hade sedan tidigare konstaterat att balanskedjedrevet var ruggigt ojämnt slitet. Alla kuggar kvar på ena sidan och nästan inga kuggar kvar på andra sidan, så det fick sig en omgång i svarven. Har ju inte ens nån balansaxelkedja. =) Att svarva det är väl lite överkurs deluxe och onödigt så det skriker om det men...



    ...jag ville ju svarva nåt! ;)

    Nya kolvar i ett nyborrat block. Sexigt värre. ;)



    Grenröret... Antar att det är det jag är mest nyfiken på hur det kommer att se ut efter att Biltema-färgen fått bli varm och kall i några omgångar. =)



    Några bilder från byggandets gång...



    En exakt likadan IC som den galne mannen på bilden försöker tungkyssa ska pressas ner nånstans framtill. Fick dem svetsade av en bekant till en rimlig penning. Bolt on på anslutningarna men infästningen ska modifieras litegrann.



    Och så var det dags att lasta in motorn för att åka hem. En Nissan Micra från 86 är ju det självklara alternativet att frakta några hundra kilo motordelar i när man ska åka drygt 40 mil enkel resa, eller hur? ;)

    Den pinnade på relativt friskt iaf, om man betänker den tunga lasten. Lite retligt att bli omkörd av en gammal 900 när man ligger och pressar så hårt det bara går. Extra jobbigt var väl att det var nån som satt och flinade och gjorde fula gester när han bara behövde pilla ner gaspedalen pyttelite till för att försvinna iväg framåt. Turbo är fusk! (Iaf när jag kör icketurbo. ;))

    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  8. #8
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Oj, du har lagat en del grejer
    Hoppas på en driftsäker säsong nu då?
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 770
    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Oj, du har lagat en del grejer
    Hoppas på en driftsäker säsong nu då?



    Mvh Jonas
    mvh Jonas

    Gammalt Skåp Audi A4 Avant 2.0 TS Quattro...

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Tidaholm
    Inlägg
    337
    Medlem#
    6729
    Imponerande, fortsätt så

  11. #11
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Oj, du har lagat en del grejer :eek:
    Hoppas på en driftsäker säsong nu då?
    Jag förväntar mig inget annat än att det ska hålla fram till nästa ras. ;)

    Är och hälsar på bilen nu iaf. Har börjat jobba lite på att modifiera bakre motorkudde lite... Har plockat ur allt så att det är ett tomt skal.
    Ska väl se om nån kan hjälpa mig med att svetsa fast en platta i originalkoppen så att jag kan montera en ganska stum motorkudde i den, 1-2cm högre än originalet för att kompensera pyttelite för sänkningen...

    Sen tänkte jag försöka förlänga/höja fästet vid växellådan lite. Eventuellt framkudden också men den såg rätt fräsch ut så det tar emot lite att börja vandalisera den. Får fixa en i reserv att leka med.
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    316
    Bra jobbat Samuel!

    Hoppas få ta ett rejs med dig sen till varje saabträff, du i saab o jag antingen i ett tåg eller min bil

    Lycka till med fortsättningen

    /Rob
    Robert Svensson - Lokförare
    Saab ng900 Aero 1996
    1:00:435

  13. #13
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Citat Ursprungligen postat av Robert1987
    Bra jobbat Samuel! :D

    Hoppas få ta ett rejs med dig sen till varje saabträff, du i saab o jag antingen i ett tåg eller min bil ;)

    Lycka till med fortsättningen :D

    /Rob
    I tåget lär du ju inte ha en chans iaf... ;)
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av BBR
    Imponerande, fortsätt så
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    316
    Citat Ursprungligen postat av Samuelf
    Citat Ursprungligen postat av Robert1987
    Bra jobbat Samuel!

    Hoppas få ta ett rejs med dig sen till varje saabträff, du i saab o jag antingen i ett tåg eller min bil

    Lycka till med fortsättningen

    /Rob
    I tåget lär du ju inte ha en chans iaf...
    Inte i accet, men om vi kör maratonrace konstant i 200 så
    Robert Svensson - Lokförare
    Saab ng900 Aero 1996
    1:00:435

  16. #16
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Det blev lite pillat i helgen... Motorutrymmet skrubbades rent från rost och lackades blanksvart. Jag är ingen erfaren lackerare så resultatet blev kanske därefter men jag är iaf jättenöjd. =)

    Skrubbade, slipade, tvättade och gnodde tills jag ansåg mig få bort tillräckligt stor andel rost och ruggat upp den del av ytan som inte drabbats av rost än.

    Körde med grund från Biltema. Det var rätt fuktigt ute så jag dubblerade den rekommenderade torktiden. Får hoppas att det räckte...

    Försökte hålla lite av regndimman ute iaf. Tror att det går nån slags trend med flerfärgade framdelar på 9000 i det där kvarteret. ;)

    Resultatet blev helt ok. Jag tycker att kombinationen rött/svart är riktigt läcker men eventuellt kommer hela bilen att bli svart nån gång i framtiden. Något som jag tjatat om sen jag köpte bilen och som fortfarande ligger och gror i bakhuvudet. Får se om jag får råd med det. =)

    Har äntligen börjat pilla bort dekalerna. Värmepistol gjorde lite eller ingen nytta. Man törs ju inte värma alltför länge på plastkjolarna. Blev klister kvar typ överallt. Ska se om man vågar använda några kemikalier vid tillfälle...

    Fick mina "nya" däck i helgen. Inte sprillans men bättre än de som sitter på just nu iaf. Tack till Tobbe som levererade dem till en skälig penning i kombination med tre fälgar av samma sort som jag redan hade men i finare skick. Ska nog kunna bli nåt i kombination med den enda av mina fälgar som såg relativt bra ut. =)
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  17. #17
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Justja... Började pilla lite på att bygga nya motorkuddar också. Fick ju idén av svågern och håller på och kikar lite på att bygga adapterplattor som ska vara "bolt on" tillsammans med en kudde från Volvo... Det bör ge en mycket stummare motor och ska väl kosta en bråkdel av vad originalen från Saab kostar. Kanske kan få nån att skära ut ett flertal plattor och sälja några kit. Får se var engagemanget drar gränsen... ;)

    Jag är ju ute efter att höja motorn lite, så det blir perfekt med en plan platta och så en lagom hög kudde på det... Sen en liten hylsa för passformens skull.

    Får se. Har handlat lite prylar iaf. =)
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  18. #18
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Grymt kul projekttråd!

    Keep it up!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  19. #19
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Citat Ursprungligen postat av tornros
    Grymt kul projekttråd!

    Keep it up!

    Mvh Michael
    Tackar! Det värmer. =)

    Pillade lite med motorkuddarna förra helgen. Fick ett par plattor rostfritt av en kompis och gav mig i kast med att få till formen på dem. Tyvärr var de aningen små, så jag kunde inte följa originalkonturen fullt ut men det ska nog duga ändå. Det är ju en prototyp. *host* ;)

    Först en bild på en av originalkuddarna... Den hade slitits sönder en del. =)


    Och så en bild på de gamla tillsammans med ersättningsmodellen.


    Eftersom båda originalkuddarna var såpass söndertrasade så passade jag på att plocka isär dem helt medelst överflödigt våld. De innehöll finurligare pryttlar än man hade kunnat tro.


    Och såhär ser det ut när de sitter där de ska sitta...


    Jag hittade ett par ännu knubbigare motorkuddar sen, så eventuellt tar jag dem istället. Får se... =)
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  20. #20
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Lär bli stor skillnad med de nya kuddarna!

    Ena kudden på min 900T -91 var ungefär lika kass, den övre delen var löstagbar och fungerade som ett lock...

    MVH

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 00:15
  2. England vinner tebax askan?
    Av bollman i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 13:58
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •