Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 95 av 95

Ämne: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

  1. #81
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Citat Ursprungligen postat av Samuelf
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Konstig?....sådana hjulvinklar har jag hela tiden, typ 3° negativ camber
    Dock led jag av samma problem förra året, muttern lossade hela tiden.
    Löste det genom att ta bort muttern och hamra till "stukningen" som finns där original lite hårdare.
    Går jääääkligt hårt åt hjullagret om man kör med muttern lös.....

    mvh Jonas
    Jäpp jäpp. Lyckligtvis hade jag köpt ett nytt för nåt år sedan men sen aldrig kommit mig för att byta det så det ligger och väntar i garaget. ;D Den som följt min projekttråd vet även att jag har en liten fuling innanför lagret, mellan lager och drivknut, eftersom jag hade såna problem med tripods som hoppade ur medbringaren på innerknuten. Lite sänkt 9000cc, say no more. 11mm distans löste just det problemet men KAN ha genererat ett nytt problem. Vi får väl se.
    Urklipp från eftersnackstråden....

    Vad har varit dina problem med knutarna?
    Går de sönder eller hoppar de ur?

    Jag åker ju jääääkligt lågt och har inga problem, nu åker ju ju jag inte så många driftstimmar men när den går....går den hårt
    Förvisso CC vs CS men skillnaderna är ju försumbara.

    mvh Jonas

  2. #82
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Skillnaderna CS kontra CC är tydligen större än man tror. Olika axellängder osv. Mitt problem var att vänsteraxeln hoppade ur. Inre drivknut delade på sig, med andra ord. Tripoden snurrade runt några varv i motorutrymmet och kastade av sig lagerringarna och alla nålar från lagret för att slutligen slå några gånger mot växellådshuset. Detta trots ruggigt stumma motorkuddar, så teorin om att motorn flyttat på sig eller nåt avfärdade jag rätt tidigt i felsökningen.

    Jag testade att höja motorn motsvarande så mycket som jag sänkt den men det gjorde föga/ingen nytta. Efter fjärde drivknuten valde jag att montera en liten distans som pressar in axeln/tripoden längre in i drivklockan/medbringaren. Sen dess har allt hållit men eventuellt kan jag ha fått ett litet klonkande ljud istället. Det är bara vid högersvängar, så jag funderar på om det kan vara så att jag tryckte in den -för- långt i drivklockan och att det är axeln som nöter mot kanterna på den. Tror jag gjorde distansen 11mm tjock, och kanske hade 6-7mm räckt och undvikit oljudet...

    Mitt medbringarkonto tog iaf slut, så jag ville inte laborera mer när jag fick det att funka så att prylarna iallafall inte havererade med ett potentiellt växellådsras varje gång jag gasade på lite.

    (Och vad det gäller hårt... Du har nog sett mig på bana? Jag kör marginellt snällare resten av sommaren utanför banan...)
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  3. #83
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Är du 100% säker att du har rätt drivaxel?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #84
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Är du 100% säker att du har rätt drivaxel?
    101%
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  5. #85
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 729

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Har kört 4000 mil med min sänkta(40mm HR )9000 Aero -91 och aldrig haft problemet. Jag har original bussningar i motorupphängningen.

    Kan inte vara något som tidigare ägare modifierat under årens lopp?
    Kör: 9000 Aero -91

  6. #86
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    Har kört 4000 mil med min sänkta(40mm HR )9000 Aero -91 och aldrig haft problemet. Jag har original bussningar i motorupphängningen.

    Kan inte vara något som tidigare ägare modifierat under årens lopp?
    Jag kan naturligtvis inte garantera vad som suttit där tidigare men isåfall måtte jag ha optimal otur, då jag bytt 3 vänsterdrivaxlar och tagit från 2.3T -91:or samtliga gånger och de har varit likadana och lika långa som den som satt där från början.
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  7. #87
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Anledningen till att jag frågar är att jag inte tror att tripoden bara hoppar ur av sig själv.
    Jag tror att anledningen är den lilla låsringen i den yttre knuten. Denna tar gärna stryk t.ex när man byter knut och låser inte denna riktigt runt axeln kan axeln röra sig ganska mycket axiellt.
    Ligger då tripoden långt ut i klocka från början och låsringen släpper vid körning kan tripoden hoppa ut och messa up hela lådan. När man sedan felsöker har ringen låst i spåret igen.......

    När du bytt axlar, har du bytt till din gamla drivknut då? Har du koll på din låsring?
    OG 900 har jag för mig kör med loctitade yttre knutar, det kanske vore något?

    mvh Jonas

  8. #88
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Anledningen till att jag frågar är att jag inte tror att tripoden bara hoppar ur av sig själv.
    Jag tror att anledningen är den lilla låsringen i den yttre knuten. Denna tar gärna stryk t.ex när man byter knut och låser inte denna riktigt runt axeln kan axeln röra sig ganska mycket axiellt.
    Ligger då tripoden långt ut i klocka från början och låsringen släpper vid körning kan tripoden hoppa ut och messa up hela lådan. När man sedan felsöker har ringen låst i spåret igen.......

    När du bytt axlar, har du bytt till din gamla drivknut då? Har du koll på din låsring?
    OG 900 har jag för mig kör med loctitade yttre knutar, det kanske vore något?

    mvh Jonas
    De gånger den "nya" drivknuten sett och känts lika bra eller bättre än min gamla har jag använt den. Mina låsringar har sett bra ut, har jag tyckt... Kan axeln verkligen röra sig så mycket mer "in" i yttre drivknut, btw? Det är ju bara en "kortare" drivaxel som innebär problem i detta fall.

    Jag faller nog tillbaka på att det är jag som är felet... Att nån av mina moddar gjort att hela motorpaketet flyttat sig ett litet snäpp åt höger.

    Nämnvärt är att det aldrig varit i samband med sväng som skiten gett sig.

    Jag har haft samma problem på min 93:a två gånger... Även den långmotor då, såklart, men där var problemet uppenbart. Ena motorfästet hade gått av så motorn kunde röra sig åt höger. Inte motorkudden alltså, utan det pressade alu-fästet. Och där har vi väl en rätt tydlig indikator på hur hårt jag kör med mina bilar.
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  9. #89
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Onekligen mysko att vissa har problem med detta medan andra inte har några bekymmer alls.

    Min CC Aero närmar sig 34k och jag har aldrig haft detta problem och bilen har gått både gata och bana.
    Har precis bytt undre motorfästen och båda hade separerat från stålet..
    Övre bussningar är bytta några gånger... och jag har även fått svetsa momentstagets fäste i karossen pga sprickor.
    Att motorn rört sig ordentligt råder det ingen tvekan om - det finns tydliga spår av att oljelocket gnagt mot "filten" på torpedväggen.
    Har även kört med sänkfjädrar och jag kan garantera att hela fjädringsvägen utnyttjas även med std fjädrar (bor i norrland).

    Har du provat flera axlar och knutar borde man kunna utesluta det.
    Hur är det då med bärarm, spindelled, bussningar, subframe och fjäderben?
    Är et original och/eller modifierat ?
    Är inre knuten (koppen) sliten ?

    Om jag hade detta problem skulle jag börjat med att montera en "fångrem" som hindrar axeln från att slå sönder lådan
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #90
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Onekligen mysko att vissa har problem med detta medan andra inte har några bekymmer alls.

    Min CC Aero närmar sig 34k och jag har aldrig haft detta problem och bilen har gått både gata och bana.
    Har precis bytt undre motorfästen och båda hade separerat från stålet..
    Övre bussningar är bytta några gånger... och jag har även fått svetsa momentstagets fäste i karossen pga sprickor.
    Att motorn rört sig ordentligt råder det ingen tvekan om - det finns tydliga spår av att oljelocket gnagt mot "filten" på torpedväggen.
    Har även kört med sänkfjädrar och jag kan garantera att hela fjädringsvägen utnyttjas även med std fjädrar (bor i norrland).

    Har du provat flera axlar och knutar borde man kunna utesluta det.
    Hur är det då med bärarm, spindelled, bussningar, subframe och fjäderben?
    Är et original och/eller modifierat ?
    Är inre knuten (koppen) sliten ?

    Om jag hade detta problem skulle jag börjat med att montera en "fångrem" som hindrar axeln från att slå sönder lådan
    Koppar (medbringare) på lådan har jag fått byta ett antal... =D
    De har ju gått sönder i samband med att tripoden ätit sig ut. Även lådan (förra då, eftersom jag körde sönder ett lager i lådan vid senaste körningen på Knutan) har fått sig några smällar men hållit.

    De flesta bussningarna är utbytta mot polyuretan eller hårdare. Subframe... Är lite moddad, eftersom jag höjt fästena (-efter- att det börjat käkas knutar) men det hjälpte föga. Då jag höjt motorn ca 30mm på alla tre punkter och modifierat momentstag så att det passar så tror jag inte att sänkningen har så mycket med saken att göra.

    Vad jag -skulle- vilja se är en "låst" drivklocka på växellådan... Ett lock på befintlig konstruktion, helt enkelt. Så att det inte KAN gå snett. Det torde inte vara helt svårt att bygga...
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  11. #91
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    2,3T har olika drivaxlar på vänster och höger, men det har du säkert koll på.

  12. #92
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    2,3T har olika drivaxlar på vänster och höger, men det har du säkert koll på.
    Jepp. Har mekat 9000 ett tag nu... 2.3T från -91 har inte heller de spår i axeln som exempelvis -93 har. -94 och framåt minns jag inte riktigt, eftersom jag hållt mig till långmotor-9000 och kortmotoraxlarna har väl inte samma mått?

    Jag vill ju inte upprepa mig själv men jag tror som sagt att nåt gått snett i min ombyggnation. Mina adapterplattor till motorfästena (jag kör med stelare kuddar) kan ju ha hamnat nån halv cm off åt höger eller nåt... Felsökandet stannade ju som sagt när jag knuffade in vänsteraxeln såpass långt att den inte hoppade ur längre.
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  13. #93
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    307

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Hej !

    "Spår i axeln"....är det splines-ens längd du tänker på då ?

    Vänster drivaxeln och höger drivaxeln på 91-93 är olika men fom 94 är de samma.

    Har dock ingen erfarenhet av vad som händer om man kör med 94:a axel i en 91:a ? Någon som vet ? Vibrationer trots invändningsfri medbringare (dvs helt utan minsta antydan till gropar) ?

    Vid rå-sänkning så blir ju vinkeln lidande i det att (om inga andra åtgärder vidtas som höjning av drivpaket) tripod/medbringare kommer att arbeta i vinkel. Kanske inga större problem vid enstaka hugg på bana - men strama, konsekutiva 4 timmars pass på Autobahn så går nog fettet extra varmt.

    Erfarenheter ?

    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CD Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  14. #94
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Citat Ursprungligen postat av Tomas 220 PS
    Hej !

    "Spår i axeln"....är det splines-ens längd du tänker på då ?

    Vänster drivaxeln och höger drivaxeln på 91-93 är olika men fom 94 är de samma.

    Har dock ingen erfarenhet av vad som händer om man kör med 94:a axel i en 91:a ? Någon som vet ? Vibrationer trots invändningsfri medbringare (dvs helt utan minsta antydan till gropar) ?

    Vid rå-sänkning så blir ju vinkeln lidande i det att (om inga andra åtgärder vidtas som höjning av drivpaket) tripod/medbringare kommer att arbeta i vinkel. Kanske inga större problem vid enstaka hugg på bana - men strama, konsekutiva 4 timmars pass på Autobahn så går nog fettet extra varmt.

    Erfarenheter ?

    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CD Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC Aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2.3 Turbo S ´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver
    Med spår i axeln menar jag de "ringar" som finns en bit in på axlarna på exempelvis -93 (2.3T) men inte på axlarna från en -91 (2.3T)...

    Nån slags markering för höger och vänster, tror jag. Har för mig att det är en "ring" på höger och två på vänster eller rentav två respektive tre ringar men vill inte spika det då jag är osäker.

    Kanhända infördes dessa markeringar 93 men fortsattes inte? Har ingen större koll på kortisar... 93:ans turbo-9000 är ju något av en introduktionsmodell för exempelvis Trionic (5.2) och 45-låda också, om jag inte minns fel?


    På denna bild ser man dem, om än inte så bra...
    http://www1.garaget.org/archive/157/156 ... 211963.jpg

    Jag har inspekterat drivknutarna och inte sett nåt större slitage men i samband med att jag byter hjullager innan Mantorp så ska jag se till att syna dem lite extra noga. Kanske ta lite bilder också. Länge sedan jag dokumenterade nåt med kameran här i tråden, känns det som.

    Visst tuffar du runt i Nisses gamla bil, btw?

    Och angående råsänkning så har jag ju höjt bilen! Nävars, jag köpte ju en sänkningssats som sänker 40/40, vilket i mitt fall gjorde min bil 25mm högre runtom. Idioten som ägde bilen i tidigare led hade ju kapat ett varv på en redan sliten sänkningssats... Drivpaketet är höjt. Inte 40mm visserligen men 25-30mm...

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  15. #95
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    307

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Hej !

    OK - då är jag med - skall kolla mina hur det ser ut med dessa "ringar".

    Ja det är den bilen.....den är helt befriad från rost överalllt och helt original - fortfarande R12 i ACC:n och kyler iskalllt. Helt tight i chassit. Det är ju "Ur-fadern" till 2.3 Turbon - så jag tuffar inte till och från macken med den precis, vill inte orsaka masshysteri - mest ute i garaget själv och tittar, beundrar och dräglar. Har inte ens tagit den på Autobahn än - kommer nog ske i sommar...."Den Röde" hårt dragande uppför långa stigningen på Die Platte mellan Nurnberg - Munchen.....med gnistrande fälghorn.......i 5:ans växelläge - då talar vi klartext !

    /Tomas 220 PS
    9000 CC Aero ´91 220 PS Talldegaröd
    9000 CD Aero ´91 220 PS Talladegaröd
    9000 CC aero ´91 220 PS Odoardogrå
    9000 CS 2.3 Turbp S´92 220 PS Svart
    9000 CS Aero ´97 225 PS Silver

    1 användare gillar detta inlägg


    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 00:15
  2. England vinner tebax askan?
    Av bollman i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 13:58
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •