Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 95

Ämne: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

  1. #41
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    ARGH!

    Nu är det panik. Ska ju köra på kullen på lördag och ikväll lyckades jag skjuta sönder kopparpackningen mellan grenrör och turbo. Gissa om det blir stressmek kommande två dagar? ;D

    Så om nån i Linköpingstrakten har en packning mellan turbo och grenrör (T3-fläns) är det bara att höra av sig snarast!
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    3 752
    Du ska ju inte ha koppar där, sotter en rostfri stabil rackare orginal
    I live my life one gearbox at the time and for that gearbox or less I´m free!!
    En sexväxlad+back(sju-växlad) SAAB 9000 TURBO

  3. #43
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Citat Ursprungligen postat av M.L
    Du ska ju inte ha koppar där, sotter en rostfri stabil rackare orginal ;)
    Du menar den som gick sönder innan jag satte dit kopparditon? Iofs. Den som satt original sprack bara, den här delade sig... ;D
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  4. #44
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Nu är den iaf bytt. Blev en rostfri. =)

    Fick tillverka några specialverktyg i all hast eftersom mitt aggregat sitter lite tjorvigt med vattenrör som sticker hit och dit, men fick iaf tag på garageplats med fri tillgång hela helgen. Tack Jocke och Zentio för det och resten av grabbgänget för att ni satt och kollade på och drack öl. ;D

    Fick lite annat gjort också, så det kom ju faktiskt nåt gott av att jag blev tvungen att fixa annat. =)

    En liten skoj grej: Skrev till KL Racing och frågade hur snabbt de kunde leverera en packning till mig. Fick informationen att de skulle skicka den samma dag och att jag skulle ha den dagen därpå. Helt utan att jag svarat att jag ville beställa en. Hade ju redan köpt mig en ny likadan på Saab för en tredjedel av priset. :/ Nåja, jag tycker att KL Racing ska ha credz för att de tog eget initiativ och påskyndade leveransen, så jag gick och löste ut packningen iallafall. Kan ju vara bra att ha en i reserv. =)

    Fixade ett par extra cigguttag för att kunna ladda GPS-puck och mobiltelefon samtidigt. Gillar inte såna där skarvdosor riktigt. Ser inte prydligt ut. =) Skönt att man är utvilad inför resan när man ska upp om tre timmar. ;)

    Bytte olja och kylarvätska. Bytte växellådsolja förra veckan. Bara-för-att, typ. =)
    Har egentligen behov av att lufta bromsarna också, men en nippel sitter ju som berget. :(

    Ser iaf fram emot Kullen senare idag. Vi ses där, ni som vågar er dit! ;)
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  5. #45
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Ok! Så var det dags att meka igen! Rasade en drivknut i samband med Kinnekullekörningen i lördags. Inte på banan, utan på vägen hem! ;D Så värdelöst!

    Fick bogsera bilen de sista 12 milen hem.

    Har iaf köpt en reservdelsbil att plocka lite delar från, så det löser sig. Har dessutom precis lyckats hyra in mig i ett garage med ett gäng goa grabbar. Ser fram emot en drös mekarkvällar nu i vinter.
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  6. #46
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Ja det var väldigt mystiskt att drivknuten bara gick sönder sådär....
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  7. #47
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Usch! Jag saknar motivation just nu. Har haft mer än min beskärda del av strul på sistone.

    Rasade ju drivknut på väg hem från Kinnekulle. Bogserade hem bilen. Plockade isär och körde skadekontroll och kom fram till att jag behövde byta tripod, drivaxel och medbringare. Dyyyyrt om man vill ha nya prylar. Dyyyyrt om man har med Linköpings-skrotarna att göra. Fick tag på en reservdelsbil och hämtade den på en dolly. Satt en 45-låda i den, så det skulle ju bli lite kul att se om bilen kändes seg med den utväxlingen istället för med 40-lådan som sitter original.

    Fick hem bilen med nöd och näppe. När vi var inom 10 meter från garaget så föll bilen av dollyn. ;)

    Fick bort prylarna jag behövde och monterade ihop min bil med en drös hjälp från bror. Stötte på ett antal såna där: "Hmm... Det här är inte som det ska..."-känslor under tiden... Visade sig att jag borde lyssnat på dem. Satt kvar en styrring på en av pinnbultarna i motorn samt i motsvarande hål på växellådan, så naturligtvis sprack växellådan när jag drog åt. :( Dessutom stack drivaxeln ut på tok för långt ur hjulnavet, så det kändes också lite skumt. Fick iaf det sista på plats på Söndag kväll och skulle provköra... Körde bort till macken och tankade för sista pengarna på kontot när jag tyckte att det kändes bra. På vägen hem skulle jag testa att smyga iväg på 2:an och känna hur seg den kändes. Gled iväg och tryckte gasen i botten när jag fått upp hastigheten lite. Segade iväg och när laddtrycket kom så smällde det till och rasslade runt i motorutrymmet. *CENSUR!!!*

    Satt och förbannade allt vad bilar heter en stund och gick ut för att syna skadorna. Exakt samma sak hade hänt igen. Tripod:en hade hoppat ur medbringaren och mosat runt rejält. *gråta*

    Var rätt kämpigt att knuffa hem bilvraket ensam sent på söndag natt. Orkade inte knuffa den i uppförslutet in i garaget, så där ställde jag den så rakt jag kunde och ställde subban bakom och knuffade in den försiktigt. Plockade loss drivaxeln och sånt direkt... Kändes som att man inte skulle få tummen ur om jag inte gjorde det genast.

    Blev lite panik med att få ordning på prylarna då jag för närvarande tog upp all ledig garageyta i ett garage jag delar med ett gäng grabbar och inte ens börjat betala hyra för än. :/

    Fick en drivaxel skickad med bussgods från Masen och en rasad 45-låda att plocka delar från av Amoz levererad med 9000-express på onsdagkväll samt mekhjälp under kvällen... Stack ifrån vår veckoträff med saabklubben vid 21 ungefär när han kom med lådan från Vingåker och började meka direkt. Nån kvart senare kom alla som varit på saabträffen till garaget och Klockan 04.45 ungefär lämnade vi garaget. Visade sig vara kämpigare än vi räknat med... Lossade medbringaren på min gamla låda bara för att se om nåt föll fel om man drog ut den med växellådan liggandes ner. Gick smärtfritt. Lossade medbringaren på den rasade 45-lådan som bror haft med sig. Gick också smärtfritt men där visade det sig att det en av sakerna som rasat var splines:en på medbringaraxeln. GAH! Så nu stod jag med en medbringare som saknade alukopp och hade slitna anliggningsytor samt en jättefin som hade trasiga splines... KASS! Kom ihåg att jag fått en medbringare från en låda till en kortmotor och kollade på den. Den passade inte med infästningen men såg ändå ut att vara likadan, så jag plockade isär dem och satte infästningen från långmotorn på axel+medbringare från kortmotorn. Yay! Kan ju vara bra att veta att det går att plocka vissa delar från kortmotorlådor till långmotorlådor.

    Iaf, började lossa medbringaren från 45-lådan som satt i bilen och fick efter många om och men bort den sista skruven till infästningen men lyckades inte bända bort skiten från lådan! Surt nog lyckades vi aldrig med det. Bände med verktyg och skit tills aluringen runt axeln sprack. :(

    Fick bita i det sura äpplet och sätta medbringaren från kortmotorlådan med infästningen från en av 45-lådorna på min gamla sunkiga 40-låda och montera den i bilen igen.

    Iaf... Åkte hem tidigt på morgonen och badade för att inte stinka garage på jobbet lite senare, lade mig bredvid tjejen och sa tydligen att "Om jag somnar direkt nu så får jag sova 50 minuter innan jag... *SNARK!*"

    Så nu är jag tillbaka där jag började fast med en hel medbringare och nya hjullager/nav och en drös kontanter fattigare. Och nu törs jag ju inte ens gasa med bilen längre. :(

    Ska iaf ta och höja fästet till växellådan nån gång nu i veckan när Krister Svets har tid så att jag får en pyttelite mer vettig vinkel på drivaxeln. Om det nu gör nån skillnad. :/


    Reservdelsbilen samt lite bilder på garaget:


    Diverse transmissionsdetaljer:

    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    22
    Medlem#
    7517

    Långa nätter i garaget..

    Trist att nätterna går så fort även om det inte alltid är roligt det man gör.
    Skumt att medbringaren satt så hårt på 45-lådan, fast det var en "nyare" låda än de vi har i våra bilar..
    Lite konstigt att yttre drivknuten som du har original ser "längre" ut än de andra du har i reserv nu,
    det ser ju inte ut som om det skulle vara olika, förutom att de har ABS eller inte.

    Hoppas du får tillbaks motivationen snart, men visst kan man tappa lusten att meka på ett tag..
    Kände likadant med en viss Rover Hehe..

    Själv hann jag köra hem, duscha och sova 2 timmar innan jag skulle jobba på Torsdagen,
    klarade dagen fint och körde till Årjäng på kvällen, utan att somna eller känna mig trött.
    Totalt från Onsdag kväll efter jobbet till Torsdag kväll hade jag åkt 52 mil 0,82 i snittförbrukning..

    Det ordnar sig säkert med växellådsfästeshöjningen, kolla så drivaxeln kommer tillräckligt långt in i koppen bara.

    Alltid kul att ställa upp, nästa gång får STCS-gänget meka lite mer, inte bara kolla på tapeterna.
    SAAB 9000 2.3 T CSE -93 (~240 hk) Projekt 9999
    Mofasa-edition

  9. #49
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969
    Kan nån som har ruggig koll på det där med olika drivknutar och sånt till 9000 svara på vilka olika varianter av yttre vänster drivknut det finns till Saab 9000 2.3T 91-98?

    Den som sitter original på min 91:a är bra mycket större än den som satt på den 93:a (2.3T TCS, om det är relevant...) och gör nog rätt rejäl skillnad på den totala axellängden.

    Borde alltså inte vara kompatibla att korsbefrukta mellan 91 och 93. Finns det fler avvikande storlekar?
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  10. #50
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Hojt! Så var det dags att skriva lite igen. Hade nästan glömt bort tråden.

    Eftersom folk tycks hysa en total motvilja mot att skiljas från en medbringare så fick jag helt sonika ta två trasiga och bygga en hel av dem. Får hoppas att det håller tätt. Hade en medbringare som nån hade rensat splinesen på (Hej Amoz! ) och så en som nån annan hade vandaliserat själva koppen på. (Vet INTE vem som gjort det. )

    Satte mig iaf och började smida ut kanten på den med trasiga splines för att få loss höljet som sitter på den. Efter en hel del hamrande så började den komma av. Klippte bort resterna från den andra och trädde på den fina koppen på den medbringaren. Glömde naturligtvis ha på lite packningsmassa kring o-ringen, så det finns väl en risk eller två att jag kommer att få plocka isär det och täta lite vid tillfälle... Förhoppningsvis kommer det att hålla lite längre än sist iaf då det gick åt tre drivknutar på en månad.

    I övrigt har det inte hänt så mycket med bilen. Har byggt ett förhöjt golv i bagageutrymmet, fixat med lite el som strulade, eldat upp några tändkassetter och påskyndat behovet av ett däckbyte ytterligare.

    Har fått tag på lite nya delar som ska leta sig ner i bilen vid tillfälle, och så har jag köpt några nya brukisar.
    En Volkswagen Santana LX -84 och en Saab 9000 CSE 2.3T -93. 93:an köptes som reservdelsbil, men jag hade inte samvete att slakta den när jag såg hur fin den var.





    Fick en herrejössesintercooler deluxe ultra megamaxi av Masen. Turbolagg? Ptja, kanske det. Luftbroms!? You bet! ;D
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  11. #51
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Var ute och kapade lite i garaget idag. Har gjort ett par distanser för att lyfta upp växellådan i samma mån som jag redan höjt motorn i andra änden. Iochmed denna höjning så bör drivaxlarna ligga i lite trevligare vinklar. Har ju sänkt bilen 4 cm runtom och har höjt motorn 3 cm så nu är förhållandet mellan inre och yttre drivknutar bara 1 cm fel.

    Håll tummarna för att mina drivknutar mår bättre i framtiden nu...



    (Växellådan är lite framknuffad av domkraften.. Den glider tillbaka när man sänker igen...)
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  12. #52
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.



    Nu har det svetsats lite. Ja, jag är nybörjare med svetsen. ;D
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  13. #53
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Såja, nu har jag fallit till föga och svetsat mig ett fjäderbensstag. Får se om det gör nån skillnad på nåt sätt eller om jag just tyngt ner bilen i onödan.

    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  14. #54
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Bra jobbat

    Se till att fixa klart din bil nu, så att du hinner fixa med min om nån vecka
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  15. #55
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Citat Ursprungligen postat av axelsson
    Bra jobbat

    Se till att fixa klart din bil nu, så att du hinner fixa med min om nån vecka
    En bil blir aldrig klar.

    Jag håller på lite med bromskylning. Får se om det blir nåt att ha. Jag vill ha lite större skivor. Det var lite trångt att bygga bra kylning till originalskivorna.
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  16. #56
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Nu har det inte hänt så jättemycket på sistone. Har köpt på mig lite sportigare stolar som ska monteras innan jag far till Knutan. Fick tag på stolar och baksäte från en Aero -97, svarta såklart. Får se om jag får tag på svarta dörrsidor också. Inte världsviktigt. Här är iaf en bild på dem i bilen de satt i nyss:

    Tack till Jimmy på TBR Performance för stolarna.

    Bonus:

    Masen och jag fick för oss att göra lite godis. Det blev Ur-Saabar i choklad. ;D


    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

  17. #57
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Skänninge
    Inlägg
    16

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Schyst godis!
    Tobias Elfström STCS #7533. Hittas på banan med STCS, FCS, LMS och 5100.

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    22
    Medlem#
    7517

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Citat Ursprungligen postat av Samuelf
    Nu har det inte hänt så jättemycket på sistone. Har köpt på mig lite sportigare stolar som ska monteras innan jag far till Knutan. Fick tag på stolar och baksäte från en Aero -97, svarta såklart. Får se om jag får tag på svarta dörrsidor också. Inte världsviktigt. Här är iaf en bild på dem i bilen de satt i nyss:
    Hoppas du återhämtat dig från chocken när du fick se dessa stolar i garaget:


    Lycka till med bytet..
    Mvh
    /J!
    SAAB 9000 2.3 T CSE -93 (~240 hk) Projekt 9999
    Mofasa-edition

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    46
    Medlem#
    2206

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Hallådär! tänkte kolla med dig när du va sugen att komma över till mig och
    fixa mitt larm på Talladegan, Är lie sugen på att starta den.
    Jag ställer ut en låda öl en avbitare lite musik och ett glatt humör. .
    Hör av dig mvh D-create.

  20. #60
    STCS Styrelse,
    Kommunikationsansvarig
    Samuelfs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    634
    Medlem#
    6969

    Re: 9000 Aero -91, ur askan i elden.

    Ahopp. Dags att uppdatera lite igen då, kanske... Har köpt sprillans nya ok runtom, monterat Bilstein-dämpare fram och stålomspunna bromsslangar. Har sprillans nya däck på. Fel storlek men det får duga. Har monterat pilotstolarna och baksäte. Saknar dörrsidor och nackstöd bak. Får se om jag orkar bry mig.

    Motorn går finfint. Alldeles för fint, skulle man nästan kunna tro. Åt upp min fjärde drivknut förra veckan. Så det blir inget åkande på Knutan nu till helgen för min del.

    Nu får det bli nån lite mer drastisk ombyggnad, inte bara det eviga återställandet och finjusterandet av originalkonstruktion. Har tröttnat på att övertyga mig själva med argumentet: "Originalkonstruktionen håller ju för folk med minst dubbla antalet hästar, så varför skulle den inte hålla för mig?"

    Så, nu blir det nog ombyggnad på nåt sätt. Varför har man inte nån svarv när man behöver den som mest?

    Funderar på om det inte borde gå att bygga en lite mer "låst" konstruktion. Nåt som håller kvar tripoden inne i medbringaren, typ. Det i kombination med nåt som petar in yttre drivknut pyttelite borde vara en rätt vettig uppgradering. Nån med en lite finare svarv och en vettig CNC-fräs som vill ha lite jobb? ;D

    Den här gången rasade det vid lite lagom gaspådrag rakt fram på i princip helt plan väg. Jätteonödigt ju.

    Som det ser ut idag:

    ......MMMMMMM
    .....MM......TTT
    MMMM......ATTAAAAAAAAAAAA
    .....MM......TTT
    ......MMMMMMM

    Så som jag skulle vilja att det såg ut om man ändå skulle vilja bibehålla konstruktionen lite:

    ......MMMMMMMM
    .....MM......TTT.M
    MMMM......ATTAAAAAAAAAAAA
    .....MM......TTT.M
    ......MMMMMMMM

    M = Medbringare, T = Tripod, A = Axel, punkt = tomrum.

    Justja, har köpt en progressiv bränsletrycksregulator också. Får se när jag monterar och justerar in den.
    Saab 9000 Aero -91 (Projekttråd/ Garaget)

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 00:15
  2. England vinner tebax askan?
    Av bollman i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-12, 13:58
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •