Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bilen dog 2sek. efter start.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71

    Bilen dog 2sek. efter start.

    Det gäller bilen i min profil.
    Jag skulle starta bilen idag den går igång som vanligt men dör efter 2sek. Startade igen, inga problem.
    Nästa gång jag starta så dog nästan motorn för en halvsekund och varvräknaren dök i botten, men den dog aldrig helt utan den gick som vanligt efter en halvsekund, Hände även så 3:e gången. Har ej startat bilen efter det.
    Nån som har nån idé?
    Kan det vara nåt enkelt som stiften eller liknande? Dom ska bytas ganska snart.
    Får man nån förvarning då tändkassetten ska ge upp?
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 475
    1. När du vrider om nyckeln så be någon lyssna med baksätet ufällt om soppapumpen surrar.
    2. Provbyt DI och kolla stift
    3. Sök lite på vevaxelgivare så kan du kanske hitta lite info.

    Lycka till
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Det är inte så att startspärren krånglar ?
    Min bil beter sig sådär om startspärren har gått igång pga att det tagit längre än 30 sek att starta bilen

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758

    Re: Bilen dog 2sek. efter start.

    Citat Ursprungligen postat av Jonke
    Det gäller bilen i min profil.
    Jag skulle starta bilen idag den går igång som vanligt men dör efter 2sek. Startade igen, inga problem.
    Nästa gång jag starta så dog nästan motorn för en halvsekund och varvräknaren dök i botten, men den dog aldrig helt utan den gick som vanligt efter en halvsekund, Hände även så 3:e gången. Har ej startat bilen efter det.
    Nån som har nån idé?
    Kan det vara nåt enkelt som stiften eller liknande? Dom ska bytas ganska snart.
    Får man nån förvarning då tändkassetten ska ge upp?
    Japp, som sagt, dina huvudkandidater är DI, soppapump och vevaxelgivare.

    Vad menar du med att varvräknaren dök i botten? Gick den ner som en konsekvens av att motorvarvet sjönk, eller dök den innan motorvarvet? I det senare fallet tyder det på vevaxelgivare, dock brukar det först yttra sig som problem vid varmstart.

    Prova att låta motorn gå en stund. Bränslepumpen brukar ha problem vid start (och då ligger det ofta bränsle med tillräckligt tryck för att motorn ska gå någon sekund även om pumpen inte startar). Om det kommer störningar helt slumpmässigt efter start pekar det huvudsakligen mot DI. DI-fel (när den inte avlider helt) beter sig ofta lynnigt, dvs fungera perfekt en stund för att sedan plötsligt ge störningar som lika plötsligt försvinner. Tyvärr gör inte alla DI-fel det, utan de kan bete sig som en bränslepump eller vevaxelgivare som håller på att lägga av också... enda säkra sättet att utesluta DI är att provbyta med en annan. Om du inte kan tolka ut ur varvräknaren att det sannolikt är vevaxelgivaren (som är ganska lättbytt) skulle prova med en annan DI vara det första testet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    Tack för svaren.
    Jag kollade soppa pumpe tipset och den verkar surra på.
    varvräknaren dök samtidigt som motorvarvet gick ner så det är nog inget konstigt med det.
    Är själv lite inne på vevaxelgivera då min förra bil hade liknande symptom då vevaxelgivaren gett upp.
    Ska undersöka lite till i nån dag till hur den beter sig, DI kassetten är bytt 2003 så det kanske är dags att skaffa en ny, men den känns onödig att köpa en ny bara för skojs skull med tanke på priset.

    När jag tänker efter så var bilen varmkörd innan den krånglade vid start så det lutar kanske mer åt vevaxelgivaren?. vad kostar en sån? Nån som vet?
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Jonke
    Tack för svaren.
    Jag kollade soppa pumpe tipset och den verkar surra på.
    varvräknaren dök samtidigt som motorvarvet gick ner så det är nog inget konstigt med det.
    Är själv lite inne på vevaxelgivera då min förra bil hade liknande symptom då vevaxelgivaren gett upp.
    Ska undersöka lite till i nån dag till hur den beter sig, DI kassetten är bytt 2003 så det kanske är dags att skaffa en ny, men den känns onödig att köpa en ny bara för skojs skull med tanke på priset.

    När jag tänker efter så var bilen varmkörd innan den krånglade vid start så det lutar kanske mer åt vevaxelgivaren?. vad kostar en sån? Nån som vet?
    DI-kassett har ungefär samma sannolikhet att gå sönder/mil oavsett hur gammal den är, så byta till en ny om den inte har ett fel köper ingenting i driftsäkerhet.

    Om det är vevaxelgivaren så bör felet vara ganska förutsägbart, men kolla varvräknaren noga när den beter sig illa. Det är ovanligt att man inte ser något ologisk beteende på varvräknaren om vevaxelgivaren börjar bli dålig. DI-fel å andra sidan kan vara hur lynniga som helst.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    Tack för svaren.
    Var ute en prov sväng idag, men upptäckte inge problem vid start. Däremot så upptäckte jag att om jag står på tomgång en längre stund så svajar tomgången till för ett ögonblick, alltså tappar varvtal.

    Sen upptäckte jag en annan grej. Om jag trycker på och drar långt på växlarna så på 4:an men framförallt på 5:an, små-rycker den och jag tycker den planar ut i acc-kurvan lite väl tidigt.

    Råkade trilla över en annan tråd då killen där hade ryckproblemet samt kraft bortgången. Han bytte DI-kasset, stift och bränsle filter och sen försvann hans problem.

    Vad tror ni? ska jag satsa på att byta dessa grejer oxå? Ska snart ut på 3v. bil semester så man vill ju gärna att den funkar ända hem
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Jonke
    Var ute en prov sväng idag, men upptäckte inge problem vid start. Däremot så upptäckte jag att om jag står på tomgång en längre stund så svajar tomgången till för ett ögonblick, alltså tappar varvtal.
    Om ryckningarna kommer systematiskt (som att den bara kommer när den är genomvarm och på tomgång), och/eller ologiskt beteende på varvräknaren så pekar det på vevaxelgivaren. Annars är mina pengar på DI-kassetten. Du kan mäta resistansen i vevaxelgivaren, det avslöjar ofta (oftast, nästan alltid?) en dålig vevaxelgivare, ska vara 770 till 950 ohm. Bränslepumpen brukar ha mer handfasta problem, bränslefilter stämmer det inte på och tändstift är visserligen möjligt men mindre sannolikt om serviceintervallerna följts (och du kör med NGK BCPR7ES stift).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    jag har ett liknande problem på min 9k 2.3t 95, den går ganska ojämt på tomgång till och från, och det har hänt att när man släpper gasen efter ett mindre gaspådrag att motorn har väldiga problem att ligga på stabilt tomgångsvarvtal, ibland dör den, dessutom svarar den inte alls bra på gaspådrag efter detta, tills du stänger av den igen, vid nästa start kan den gå bra. Om resistansen på vevaxelgivaren är 600 ohm, är det bra eller dåligt? läste tidigare i tråden att det brukar ligga på 770 till 900 något.
    9000 2.3t under uppbyggnad

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hultqvist
    jag har ett liknande problem på min 9k 2.3t 95, den går ganska ojämt på tomgång till och från, och det har hänt att när man släpper gasen efter ett mindre gaspådrag att motorn har väldiga problem att ligga på stabilt tomgångsvarvtal, ibland dör den, dessutom svarar den inte alls bra på gaspådrag efter detta, tills du stänger av den igen, vid nästa start kan den gå bra. Om resistansen på vevaxelgivaren är 600 ohm, är det bra eller dåligt? läste tidigare i tråden att det brukar ligga på 770 till 900 något.
    Jag vet inte vad den ska ligga på en B234, men 600 ohm låter inte som ett uppenbart fel. Sedan, uppstod ditt fel plötsligt? Annars skulle jag gissa att ditt problem kan vara relaterat till ditt trim (för du måste ha bytt spridare och turbo med den effekten).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    Hej igen.
    Jag mätte på vevaxelgivaren och det var inget konstigt med den.
    Jag ringde och beställde en ny tändkasset och nya stift i fredags så jag hoppas att det är felet.
    Upptäckte för övrigt ikväll att det är ganska mycket prestanda som försvunnit och att om man trycker gasen i botten på 5:an så är det precis som att den misständer.

    Återkommer när jag bytt delarna på måndag och lämnar rapport.
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    Då var tändkasset, stift och bränslefilter bytt. Så nu funkar den igen. Hackar inget då jag gasar.. Så nu är allt frid och fröjd igen.
    tack för era svar.
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Jonke
    Då var tändkasset, stift och bränslefilter bytt. Så nu funkar den igen. Hackar inget då jag gasar.. Så nu är allt frid och fröjd igen.
    tack för era svar.
    Men... vilken av de delar du bytte löste ditt problem?

    Om det t.ex var så att bara stiften var dåliga kanske du köpt en DI helt i onödan (eller att ha som reserv).

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    Det var i huvudsak tändkasseten som var dålig, stiften såg slitna ut men inte så farligt. Provade den gamla kasseten med nya stift först och då gick den dåligt.
    Bränsle filtret tror jag inte spelade in så mycket, det byttes mest för bytandets skull.

    För övrigt hade klåparn som hade bilen innan mig monterat NGK BCPR5ES-11 istället för BCPR7ES-11 som Nordic rekommenderar.
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453
    Citat Ursprungligen postat av Jonke
    Det var i huvudsak tändkasseten som var dålig, stiften såg slitna ut men inte så farligt. Provade den gamla kasseten med nya stift först och då gick den dåligt.
    Bränsle filtret tror jag inte spelade in så mycket, det byttes mest för bytandets skull.

    För övrigt hade klåparn som hade bilen innan mig monterat NGK BCPR5ES-11 istället för BCPR7ES-11 som Nordic rekommenderar.
    Men ett kallare stift är väl bättre för en trimmad överladdad motor?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #16
    jag har en liten följdfråga, min check enginge lampa tändes här för typ 70 mil sen, åkte och fick bilen felsökt: lambdasond skulle bytas, jag bytte den, bilen har gått ca 70 mil till, nu lyser check engine lampan igen, motorn går skitbra, den går bättre på tomgången när lampan är tänd skumt nog, min fråga är: om bilen står på tomgång och jag rycker ur kontakten te lambdasonden, bör motorgången bli annorlunda? ja kör fattigmansfelsökning i brist på tech 2. (lambdan ja bytte till var ej ny, det var en jag hittade i garaget)
    9000 2.3t under uppbyggnad

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    71
    Men ett kallare stift är väl bättre för en trimmad överladdad motor?[/quote]

    Jo förvisso, men är inte 5 lite väl då det bara är 255hk. Nordic rekommenderar ju 7. Det kan väl bli för "kallt" oxå, eller har jag fel? jag är inte så vass på sånt.
    9-5 2,3T SC Vector Nordic steg 1 -05
    9-5 2,3T SS Nordic steg 2 -98 *såld*

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 057
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Jonke
    Det var i huvudsak tändkasseten som var dålig, stiften såg slitna ut men inte så farligt. Provade den gamla kasseten med nya stift först och då gick den dåligt.
    Bränsle filtret tror jag inte spelade in så mycket, det byttes mest för bytandets skull.

    För övrigt hade klåparn som hade bilen innan mig monterat NGK BCPR5ES-11 istället för BCPR7ES-11 som Nordic rekommenderar.
    Men ett kallare stift är väl bättre för en trimmad överladdad motor?
    snillen spekulerar
    lägre siffra = varmare stift är det väl?


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    Citat Ursprungligen postat av termos

    snillen spekulerar
    lägre siffra = varmare stift är det väl?


    //T
    Ja! Tvärtemot Bosch. Eller som jag tycker: Bosch skriver tvärt emot NGK:s skala.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. går ojämnt efter start
    Av snepo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 13:34
  2. håller kvar motorvarvet 1-2sek
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 19:31
  3. Start efter renovering
    Av sundberg84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 15:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •