Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: bakvagn knarrar styggt, 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    gävle
    Inlägg
    93

    bakvagn knarrar styggt, 9-5

    har precis bytt bakvagnsbussningar till powerflex och gjort hjulinst inför besiktning. nu 1 månad efter så har de börjat knarra nå kopiöst.
    har de med bussningarna att göra tro? har ingen tidigare erfarenhet av powerflex.

    tack på förhand för svar.

    /J
    Saab 9-5 2.3T -98 goes aero -04
    Stressfläkt Racing - http://www.teamsfr.com

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    gävle
    Inlägg
    93
    fick upp bilen på en hiss idag och höll på o bröt och hade mig och har kommit fram till att de är nån av tvärlänkarna som sitter i karossen som knarrar. inget glappar utan knarrar bara. vad göra?

    knarrar nu så mycket att man behöver bara trycka lite med en hand på bakluckan.

    tacksam för svar.
    Saab 9-5 2.3T -98 goes aero -04
    Stressfläkt Racing - http://www.teamsfr.com

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    955
    hej
    kollat bussningarna övre o undre i navet bak?
    speedparts.se artikelnr:85.7244
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    gävle
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    kollat bussningarna övre o undre i navet bak?
    speedparts.se artikelnr:85.7244
    borde de inte ha lagt märke till det på bes eller verkstad när de rev för att byta ut stora bussningen?

    tycker mig lokalisetat det till bussningarna nr fem(5) på bilden
    http://www.speedparts.se/kat/parts/imag ... akvagn.jpg

    har för övrigt gjort hjulinställning efter jobbet hos saab med
    Saab 9-5 2.3T -98 goes aero -04
    Stressfläkt Racing - http://www.teamsfr.com

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 153
    Det är jättevanligt att nummer 4 kärvar och knakar när bakvagnen fjädrar. Sätter en slant på dom!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    gävle
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Det är jättevanligt att nummer 4 kärvar och knakar när bakvagnen fjädrar. Sätter en slant på dom!
    ok. men de lära räcka o smörja?
    Saab 9-5 2.3T -98 goes aero -04
    Stressfläkt Racing - http://www.teamsfr.com

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941
    Jag har också fått ett lägg knarrande från bakvagnen de senaste veckorna. Det märks dock bara i låga hastigheter ca 30-40km/h. Jag har bytt till Powerflex Polyrethan bussningar i nr 3 enligt länken ovan. Man har ju hört från andra att det kan börja knarra från polybussningar. Så jag var nästan beredd på att plocka ner igen & smörja upp. Men är nr 4 ett kännt knarr & kärv ställe så kan man ju börja med att lossa & rengöra/smörja där. Räcker det Danjell?

    Det tvärstaget som sitter vi den bussningen nr4 hade man ju loss när den främre bussningen byttes.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    gävle
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Jag har också fått ett lägg knarrande från bakvagnen de senaste veckorna. Det märks dock bara i låga hastigheter ca 30-40km/h. Jag har bytt till Powerflex Polyrethan bussningar i nr 3 enligt länken ovan. Man har ju hört från andra att det kan börja knarra från polybussningar. Så jag var nästan beredd på att plocka ner igen & smörja upp. Men är nr 4 ett kännt knarr & kärv ställe så kan man ju börja med att lossa & rengöra/smörja där. Räcker det Danjell?

    Det tvärstaget som sitter vi den bussningen nr4 hade man ju loss när den främre bussningen byttes.
    powerflex ska man inte behöva smörja? de ska va självsmörjande enligt dem själva.
    Saab 9-5 2.3T -98 goes aero -04
    Stressfläkt Racing - http://www.teamsfr.com

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 057
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av psilopsilo
    powerflex ska man inte behöva smörja? de ska va självsmörjande enligt dem själva.
    Jo Powerflex hävdar ju det, men jag har hört från Audi & Bmw snubbar som fått knarr efter de monterat poly.bussningar. Jag har haft poly från Powerflex, Superflex & SASAB i tidigare bilar utan knarr. Så jag kan ju hoppas på att det är tvärlänkens infästning som spökar.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 153
    Om nr 4 kärvar räcker det inte med att rengöra och smörja. Man måste byta dom. Dessa får man slå/pressa ut. Lite trixigt är det, speciellt om man åker på att byta de övre.

    Det är i princip som en kulled med genomgående skruv. Det kommer in fukt innaför damasken och sedan rostar dom invändigt. Det är då de kärvar. Om man stoppar in ett litet brytjärn i de längsgående hålen på de länkarmarna och bänder lite så ska själva bussningen och länkarmen gå lätt och fjädra tillbaka till sitt ursprungsläge när man slutar bända.

    (Vi snackar alltså att bända lite grand bara. De är ju inte gjorda för att vinklas i sidled vid den inre infästningen i bakaxeln)

    Om de rör sig hackigt och inte går tillbaka så kärvar dom och ska bytas.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    gävle
    Inlägg
    93
    men när de bytte stora bussningen för 2 mån sen till powerflex så MÅSTE de ju ha sett de där på saab?
    Saab 9-5 2.3T -98 goes aero -04
    Stressfläkt Racing - http://www.teamsfr.com

  12. #12
    Hej

    Jag känner igen beskrivningen.

    Bytte till Powerflex runt om för två är sedan.
    Förra året började bakvaknen knarra mycket. (!)

    Jag vet inte säkert vad som blev lösningen, men jag hade
    ned bussningarna och smorde med nytt (Powerflex orginal)
    smörjmedel. Samtidigt byttes "nr4".
    Bilen är sedan dess tyst och fin!

    Jag misstänker (utan att veta) att PU-bussningarna har en
    tendens att "gå torra" när de är nya.

    Orginal smörjmedlet är "typ kopparpasta", vilket medför att
    man måste plocka ner bussningarna för att smörja om.

    Intressant vore om någon provat med något tunnare smörjmedel
    i spray-form (naturligtvis anpassat för plastmaterial):
    typ "vitt litium-fett" eller "härdande teflon-spray".
    Alltså utan att plocka ned busningarna.
    (Kolla lämplighet med Forza eller Speedparts)

    När jag sökte info om knarrande PU- bussningar så fick jag svaret att det
    inte är ett vanligt fenomen, men jag börjar undra....

    Hur som haver, om du har bytt bussningar även till krängningshämmaren
    så glöm inte att kolla dem. Någon här på forumet påtalade att de kan väsnas.

    Lycka till!

    /Ola
    9-5 aero kombi -01.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    gävle
    Inlägg
    93
    haha om de nu skulle kunna vara PF-bussningarna så är de ju måttligt skoj. lämnade nämnligen in bilen för att byta då jag inte har tillgång till garage. känns ju riktigt ruttet att behöva lämna in den igen för att smörja.

    och sen då eventuellt bussning nr 4 med.

    de tog 2500 för jobbet på saab för bytet. orimligt tycker jag att behöva pynta upp lika mycket till så kort tid efter
    Saab 9-5 2.3T -98 goes aero -04
    Stressfläkt Racing - http://www.teamsfr.com

  14. #14
    Förslag:

    Kolla med Forza eller Speedparts om det är OK att spraya på
    "Teflon" (typ Wurts) eller "vitt litium fett" utan att demontera.
    - Skadar det inte bussningarna så kan ju inget otrevligt hända...

    Om det är polyuretanbussningarna som låter så behövs det nog
    väldigt lite för att de skall tystna.

    Mvh,
    Ola
    9-5 aero kombi -01.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    gävle
    Inlägg
    93
    nuså. fick tips om att använda stetoskop för att lyssna vart de knarrar. svårt o komma åt med öra o höra då man hissar upp vid en GDS. Saab tyckte att teflonspray skulle funka kanon. dock glömde jag nämna PF-bussningarna så ringer imorn till speedparts o hör.
    Saab 9-5 2.3T -98 goes aero -04
    Stressfläkt Racing - http://www.teamsfr.com

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    55
    Hej psilopsilo.

    Jag verka ha samma fel på min 9-5 -98 som din, det verka vara nr5 som låter.

    Hittade du någon lösning eller vet du hur man byter dessa själv?

    MvH Tobias

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    686
    Påverkar det bilens vägegenskaper om tvärlänksbussningarna (kulledsbussningarna som sitter vid naven) är dåliga eller knarrar det bara?

    Mina knarrar och ska bytas ut snart, men jag tycker ändå att bilen är spårkänslig samt att det smäller och klonkar. Dom stora till längslänken är utbytta till powerflex.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    329
    Hur f*n kontrollerar man exakt vilka bussningar som är bra och dåliga.. min knakar också överallt... Men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga....? Vilka är vanligast? Det kom med ett fjäder/dämpar byte...
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 153
    Idlewild > Tror inte att vägegenskaperna påverkas så mycket av tvärbussningarna. Möjligen om de verkligen glappar. Kärvar de lite så brukar det bara föra oljud.
    Kanske är psykologiskt. Du vet att det kärvar och att det knakar, så kanske upplever du bilen lite extra spårig?

    Pette > Om det uppkom i samband med fjäder/dämpar byte skulle jag TRO att det ligger närmast tillhands att du antingen monterat ihop något fel, det är mycket brickor och skit som ska sitta i rätt ordning, eller att du har lyckats bryta på nåt sätt så längsgående bussning börjat glappa. Finner dock detta ganska otrloligt. Tror som sagt på felaktig montering.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    329
    det gjordes av en "riktig" mekaniker.. och det kom interiktigt direkt, utan efter 2-3månader kanske...
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

Liknande ämnen

  1. OG9-3 knarrar runt om!
    Av TommyI i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 11:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •