Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Vibrationer 9-3 cab aero

  1. #1

    Vibrationer 9-3 cab aero

    Hej!

    Har precis köpt en 9-3 cab aero -05 som har gått 3000 mil. Bilen vibrerar när man kör mellan 110-120 km/t, har bytt till nya fälgar och däck men ingen skilland. Enlig saab finns detta problem på dom flesta cabbarna men har ingen lösning på problemet. Nån annan som har samma problem? eller känner till detta problem? lösning?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Nu har jag en og9-3 cab, men då taket saknas (!) så resulterar det i att karossen rör sig mycket mer än på en bil med tak.
    Första gången jag körde bilen trodde jag den var av på något sätt, men man lär sig leva med det

    Det kan ju också vara så att du har någon stötdämpare som är kass som ger skakningarna. Hur känns det? Som rattfrossa eller "hoppar" bilen eller vad?

  3. #3
    det är som om hela bilen skakar mellan 110-120, men andra hastigheter är det som vanligt. Det är ett "fel" som dom flesta nya saab cabbarna har.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 353
    Citat Ursprungligen postat av nwallin
    det är som om hela bilen skakar mellan 110-120, men andra hastigheter är det som vanligt. Det är ett "fel" som dom flesta nya saab cabbarna har.
    Skitsnack! (vad jag tror)

    Har haft en 04 cab samt har nu en 06:a cab
    Båda har körts i 0-200+ km/h utan att de skakar.
    En gång dessutom nercabbat i 180 km/h

    Så nä, tror inte dom flesta cabbar har det (har dessutom kört andra cabbar av samma modell utan denna beskrivning.

    Sorry men blir lite ##### då jag genom åren fått höra dåliga
    förklaringar från saab (bara på senare tid som jag hittat ett bra ställe)

    Det klassiska är väl att börja kolla däcken samt om dom behöver balanseras.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Citat Ursprungligen postat av nwallin
    det är som om hela bilen skakar mellan 110-120, men andra hastigheter är det som vanligt. Det är ett "fel" som dom flesta nya saab cabbarna har.
    Skitsnack! (vad jag tror)

    Har haft en 04 cab samt har nu en 06:a cab
    Båda har körts i 0-200+ km/h utan att de skakar.
    En gång dessutom nercabbat i 180 km/h

    Så nä, tror inte dom flesta cabbar har det (har dessutom kört andra cabbar av samma modell utan denna beskrivning.

    Sorry men blir lite ##### då jag genom åren fått höra dåliga
    förklaringar från saab (bara på senare tid som jag hittat ett bra ställe)

    Det klassiska är väl att börja kolla däcken samt om dom behöver balanseras.
    Det är inget skitsnack. Har gjort allt. Saab ska skicka upp en "fälttekniker" som åker runt hela sverige å kolla problem som detta. Har även provkört en ny cab -08 vector med samma symtom.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 353
    Citat Ursprungligen postat av nwallin
    Citat Ursprungligen postat av -Rickard-
    Citat Ursprungligen postat av nwallin
    det är som om hela bilen skakar mellan 110-120, men andra hastigheter är det som vanligt. Det är ett "fel" som dom flesta nya saab cabbarna har.
    Skitsnack! (vad jag tror)

    Har haft en 04 cab samt har nu en 06:a cab
    Båda har körts i 0-200+ km/h utan att de skakar.
    En gång dessutom nercabbat i 180 km/h

    Så nä, tror inte dom flesta cabbar har det (har dessutom kört andra cabbar av samma modell utan denna beskrivning.

    Sorry men blir lite ##### då jag genom åren fått höra dåliga
    förklaringar från saab (bara på senare tid som jag hittat ett bra ställe)

    Det klassiska är väl att börja kolla däcken samt om dom behöver balanseras.
    Det är inget skitsnack. Har gjort allt. Saab ska skicka upp en "fälttekniker" som åker runt hela sverige å kolla problem som detta. Har även provkört en ny cab -08 vector med samma symtom.
    Ok, då har jag haft en jäkla tur
    Trist. Får hoppas dom fixar det snabbt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Vara
    Inlägg
    3

    Re: Vibrationer 9-3 cab aero

    har samma problem på min cabbe. en 2005 2.0t.
    Vibrerar så man tror man sitter på en vibbraplatta i hastigheter runt 105-140. Helt normalt säger verkstaden som sålt bilen och som har garantiåtagande. Onormala vibrationer säger en annan oberoende saabverkstad.

    Någon som fått någon ordning på detta och vad som orsakar det ?

    Har testat med 3 olika uppsättningar fälgar OCH däck och alla vibrerar. dock inte om de sitter på en annan bil.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Vara
    Inlägg
    3

    Vibrationer cab

    Hej
    Har sett en några inlägg om vibrationer. Dock gamla sådan och inget som gett speciellt svar på min fråga.
    Har precis köpt en 2.0t vector cab 2005. Är införstådd med att cabbar är mer ostabila och skakigare än vanliga karosser.
    Dock upplever jag ett konstant vibrerande i hela karossen, inte bara ratt. Vissa hastigheter är jag tvungen att undvika för körkomforten är helt oacceptabel.
    Märks tydligt vid 105-140 km samt när jag på hög växel, låga varv trampar gasen i bott eller när jag efter att ha gasat på i 120-130 släpper gasen.

    Saabverkstaden, som dessutom har garantiåttagande på bilen fortfarande, menar på att det är normalt för den karossen. Dock lät jag en oberoende saab verkstad göra sin bedömning och de ansåg att det inte var normalt.

    Någon som har/haft samma problem och som kommit fram till vad det kan vara ? Eller några andra åsikter om vad det kan vara. Tacksam för snabba svar.

    Jag har provat 3 olika uppsättningar fälgar och däck och det är samma visa. Däcken funkar perfekt på andra bilar.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 274

    Re: Vibrationer cab

    Klart att man kan bedömma saker olika men det låter absolut inte normalt.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 748
    Medlem#
    4458

    Re: Vibrationer cab

    Kan vi inte ha en tråd om det som ser ut som samma problem?

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=4&t=222152
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 932
    Medlem#
    Dolt

    Re: Vibrationer 9-3 cab aero

    Låter helknasigt att detta skulle anses vara normalt. Kan inte tänka mig att saabs ingenjörer suttit på ett möte när bilen projekterades och där beslutat att vibrationer i spannet 100 - 140 km/h var något de ville ha. Alternativt att marknadsavdelningen i en kundundersökning kommit fram till att kunderna efterfrågar vibrationer.

    Tror verkligen inte det ska vara så som du beskriver det hela. Har speciellt svårt att tro detta när min stenålderscab (og900 -93) nedcabbad är vibrationsfri i spannet 0 - 200 km/h.

    ottoclaeson - Vet inte vad det är som orsakar dina problem tyvärr. Är vibrationerna motorvarvsberoende mer än hastighetsberoende?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211

    Re: Vibrationer 9-3 cab aero

    Trådar sammanfogade!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Vara
    Inlägg
    3

    Re: Vibrationer 9-3 cab aero

    Jag har märkt att det förekommer vid så låga hastigheter som 40-60 km men mestadels i konstant fart vid 120-130 och när man släpper av gasen vid dessa hastigheter. Har även märkt tendens till skakningar/ryckningar då man på hög växel låga varv ger motor full gas.

  14. #14
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 667
    Medlem#
    2378

    Re: Vibrationer 9-3 cab aero

    Har inga såna problem överhuvudtaget. Har aldrig hört nån annan med ng9-3 cab som har det heller. Karossen flexar inte som på og9-3. Den är mycket mer vridstyv.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Gustafs
    Inlägg
    28

    Re: Vibrationer 9-3 cab aero

    Jag har (och har haft sen jag köpte den) precis samma problem på min 9-3 Aero cab -02.
    Vibrationer som dyker upp runt 95km/h oavsett uppsättning däck. Kan även märkas runt 48km/h och 140 ca...

    Däckbyte, fälgbyte, sommar/vinter är lika oavsett.
    Jag börjar misstänka vänster medbringare till drivaxeln, vad tror ni?
    SAAB 9-3 Aero CAB -02 Silver

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 000
    Medlem#
    4869

    Re: Vibrationer 9-3 cab aero

    Innan jag köpte min cabbe så provkörde jag en som hade dessa vibrationer. Fälgarna och däcken var sprillans nya, så jag vågar utesluta det som felkälla. Kändes som att hela bakvagnen flyttade sig fram och tillbaka i sidled i hastigheter kring 60 km/h.

    Detta var en jättetidig M04 som hade gått som fotobil.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  17. #17
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 667
    Medlem#
    2378

    Re: Vibrationer 9-3 cab aero

    Citat Ursprungligen postat av sm4vzk
    Jag har (och har haft sen jag köpte den) precis samma problem på min 9-3 Aero cab -02.
    Vibrationer som dyker upp runt 95km/h oavsett uppsättning däck. Kan även märkas runt 48km/h och 140 ca...
    Då har du väl en og9-3!? Det är ju en helt annan modell med en allt annat än styv kaross. Visserligen borde inte den heller skaka och vibrera men det har ju inget med ng9-3 att göra.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Gustafs
    Inlägg
    28

    Re: Vibrationer 9-3 cab aero

    Visserligen har jag en og 9-3 ja, men jag tvivlar på att karossens styvhet har något att göra med detta, eftersom fenomenet även uppträder i konstant hastighet på perfekt plan asfalt... jag tror det är nåt som hamnar i resonanssvängning vid vissa hastigheter, och min gissning är att det är i drivlinan. Det grundar jag på att det för mig uppträder i jämna multiplar av hastighet.

    Är det något som är olika på cab kontra sedan av 9-3 ng när det gäller drivlinan?
    SAAB 9-3 Aero CAB -02 Silver

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    383

    Re: Vibrationer 9-3 cab aero

    Citat Ursprungligen postat av sm4vzk
    Visserligen har jag en og 9-3 ja, men jag tvivlar på att karossens styvhet har något att göra med detta, eftersom fenomenet även uppträder i konstant hastighet på perfekt plan asfalt... jag tror det är nåt som hamnar i resonanssvängning vid vissa hastigheter, och min gissning är att det är i drivlinan. Det grundar jag på att det för mig uppträder i jämna multiplar av hastighet.

    Är det något som är olika på cab kontra sedan av 9-3 ng när det gäller drivlinan?
    Lånar tråden lite. Har också en og9-3 aero cab (2001) och upplever precis samma sak. Vibrationer i bilen i 45-50 km/h och i 90-95 km/h. Har du sm4vzk hitta orsaken till dina vibrationer? Är det någon annan som har tips på vad det kan vara? Var själv inne på obalanserade hjul, men det låter lite som ett sammanträffande att vi bägge har vibrationer i samma hastighet. Några tips?

    Mvh
    "Infact, it´s the ultimate gentlemen´s express" -Topgear vid test av 9000 CDt Aut.

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    5 995
    Medlem#
    1540

    Re: Vibrationer 9-3 cab aero

    Min skakar ibland, och inte ibland, kommer o går lite faktiskt.
    Men inte mer än att jag inte stör mig på det.

    Detta är inte alls något ovanligt problem på NG9-3.
    Tidigare ex (m/04-m/05) verkar tydligen ha oftare problem än senare versioner.
    De är iallfall extremt mycket känsligare än en sedan/kombi för dålig väg eller inte helt perfekt runda fälgar.

    Men som sagt, skakar det gör nog de flesta NG cabbar faktiskt. Mer eller mindre.
    Hårda fjädrar och lågprofilare gör inte saken bättre.
    Själv inbillar jag mig att det är bakifrån vibrationerna kommer.

    Men inte störs jag av det, Mer än så är det inte.
    Går ju inte jämföra med hyfsad obalans t.ex.

    Med orginalhjulen på så är bekymren märkbart mindre, då skakar det knappt något.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Vibrationer... =/ OG93 Aero -02
    Av cinom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-08-21, 15:53
  2. Vibrationer i innertak 9-3 sc aero.
    Av Freeboo i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 10:28
  3. Jobbiga vibrationer og9-3 aero, !
    Av Turbo_Matte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 03:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •