Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: koppling 93 aero 01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    20

    koppling 93 aero 01

    hur många nm pallar orginal kopplingen med på en og 93 aero orginal...
    93 aero nu med maptun steg 3

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 303

    Re: koppling 93 aero 01

    Citat Ursprungligen postat av ingo76
    hur många nm pallar orginal kopplingen med på en og 93 aero orginal...
    gränsen ligger så mycket som de flesta trimföretagen plockar ut i sina steg3, med ca 30-50 NM marginal eller är de någon som har en anorlunda uppfatning.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Min pallade 410nm@4000rpm efter 8500 mil iaf..

    Men lägg 400+(+) i vrid runt 2000-2500rpm så ska du se att kopplingen ger sig rätt snart...

    /R

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657

    Re: koppling 93 aero 01

    Citat Ursprungligen postat av ingo76
    hur många nm pallar orginal kopplingen med på en og 93 aero orginal...
    Hej, min 9-3 154 hk med klenare koppling grejade i alla fall runt 400 Nm. Jag vet inte exakt hur mycket vrid det var, men säkert 400 Nm i alla fall. Det beror en del på hur programmet i bilen är mappat. Fredrik B på Maptun hade fixat till mitt "steg 3+" program lite så att det inte skulle bli maxvrid redan vid 2000 rpm utan det smög sig på lite försiktigt så toppen kom vid ca 4500 rpm. Vid 2000 rpm laddade den som vanliga steg 3. Det höll bra! Hade man "fetat på" max från början så hade kanske kopplingen inte gillat det, men det märker man ju direkt så att säga och då kan man ju "mappa ner" lite .

    Du borde inte behöva oroa dig om det är ett vanligt steg 3 du ska ha.

    MVH

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Ja och i mitt fall så var det Rolf UhrNordic Uhr som hade fixat i ordning ett specialprogram med "lite" mer mos än steg3, där inte maxvrid uppnåddes förräns vid 4000 ungefär, det går att mappa lite som man tycker.. Ett steg3 är dock alltid "safe"

    /Rydde

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Ja och i mitt fall så var det Rolf UhrNordic Uhr som hade fixat i ordning ett specialprogram med "lite" mer mos än steg3, där inte maxvrid uppnåddes förräns vid 4000 ungefär, det går att mappa lite som man tycker.. Ett steg3 är dock alltid "safe"

    /Rydde
    Jag har 300hk / 408Nm i en 9-5 2,0t med originalkoppling
    ( Rolf på Nordic fixat ) och den håller än. Vridet lite högre upp
    än vanligt. gått 11500mil, första 9000milen med steg 1.

    Med Aerokoppling och ev. smidda kommer vi mosa på mer vrid.

    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Med Aerokoppling och ev. smidda kommer vi mosa på mer vrid.
    Smidda lameller? Fett.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Med Aerokoppling och ev. smidda kommer vi mosa på mer vrid.
    Smidda lameller? Fett.

    Mvh

    KK
    Fasiken Pata du ska alltid vara nästa värst, för inte kommer du att passera Robban, börjar bli orolig nu när du skriver sådana här saker
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Med Aerokoppling och ev. smidda kommer vi mosa på mer vrid.
    Smidda lameller? Fett.

    Mvh

    KK

    Det kostar att ligga på topp...
    Lär bli först med smidda lameller och sinterkolvar.




    Pata 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Ha ha ha, nu har Ni bevisat att ni kör som gamla tanter på söndagsutflykt på väg för o få syndernas förlåtelse...

    Akta Er bara så att ni inte får svett på kopplingen.
    ---------------------------------------------------------------------

    Nåväl, över till det allvarligare, 400 Nm är klart i överkant för den "lilla" 228 mm kopplingen. Men, som bevisat, med en snäll körstil så håller den klart skapligt. Kom i håg att det lades ned möda på att uppgradera kopplingen inför lanseringen av Viggen, men sina måttliga 350 Nm.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Apropå koppling till B205R kom jag just på att min kollega bytte två gånger på sin 9-3 Aero M/02 med steg 2 från välkänd firma. Tror att det blev "Viggenkoppling" andra gången.

    Den står nere i garaget nu @ ca. 7000 mil.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Apropå koppling till B205R kom jag just på att min kollega bytte två gånger på sin 9-3 Aero M/02 med steg 2 från välkänd firma. Tror att det blev "Viggenkoppling" andra gången.

    Den står nere i garaget nu @ ca. 7000 mil.

    Mvh

    KK
    Tråkigt, han borde kanske köpt en automat istället SBS kan man aldrig förutse i textform på ett forum... Att det inte vart viggenkoppling på stört är ju dessutom väldigt beklagligt

    /Rydde

  13. #13
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    919
    Medlem#
    8839
    Kan ju säga att min koppling i min 93 aero rök all världens väg med mitt steg 3... tog väl ett par månader sen vart det dags.

    Kör numera med en Sinter med fjädrande centrum och grövre tryckplatta som jag köpte hos FrankSQR.. Den rekommenderas varmt var ni än köper den...
    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 817
    Körstil och vridmomentskurva är typ ganska viktigt

    Dr_Boost! Tack för att ni tog fram en viggenkoppling Den är grym!

    /R

Liknande ämnen

  1. 9-5 aero koppling vs bio-power koppling
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 23:39
  2. 93 SS Aero koppling i en 93 SS 2.0t?
    Av Pestu i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 21:27
  3. Koppling 9-5 aero
    Av håkan jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 22:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •