Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Slang till kylvattnet har gick, orolig för följdskador

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86

    Slang till kylvattnet har gick, orolig för följdskador

    Hej!
    I helgen så hade flickvännen bilen (ng 900 set -96) så på väg hem ringer hon när hon ligger på motorvägen och har ca 6 mil kvar och säger att bilen varnar för låg kylvätske nivå. Dum som jag är säger jag åt henne att köra vidare men att hålla koll på tempmätaren. Lite senare ringer hon och säger att hon är i stan och mätaren står på rött!!!
    Aja, för att göra historien lite kortare och bespara er lite svordomar så tar hon sig i alla fall till en mack och jag hoppar på cykeln och hojjar dit.

    Det visar sig att en kylslang som går från motorblocket till värmepaketet (eller tvärt om) har spruckit. Den sitter på höger sida om man står framför bilen, går in/ut från motorblocket under luftröret.

    Det jag är lite orolig för är ifall det är något som kan ha gått sönder i och med att tempmätaren var uppe på rött. Motorn låter helt ok, och efter jag gjort en fullagning så vi kunde köra hem verkade bilen funka ok.
    Är det värt att lämmna den till verkstad så dom får gå igenom den eller kommer det bli tokdyrt?
    Man kanske bara skulle byta slangen le och låtsas som inget hänt?
    Vore tacksam för lite råd i frågan.
    Mvh
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Har oljan och motorn gått för varm så kan toppen ha slagit sig.. hur som helst har nog oljan vart väldigt varm om det körts en längre sträcka utan kylning så oljan bör du byta då den kan ta skada av FÖR höga temperaturer.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det är nog bara att byta slang och fylla upp och köra och se. Har toppackningen gått så brukar det märkas ganska tydligt..........
    Visst kan det vara bra att byta olja men att den skulle ta skada av att mätaren går upp på rött ett litet tag kanske är att ta i.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Tack så mycket för svar!
    Det blir nog att bara byta slangen och olja då. Börjar ändå bli dags för oljebyte om en 100 mil så då kan man ju lika gärna passa på.
    Får hoppas att toppen klarat sig men som sagt det lär väl märkas om den gått till he-vete. Om inte annat i plånboken : (
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Jag sköt en kylslang i min ng900 på motorvägen häromåret. Motorn tappade all komp och gick aldrig mer att starta. Både topp och block blev skrot i mitt fall.

    Så om bilen är körbar så ta del av de övrigas tips och var glad att inget allvarligare hände
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Jag sköt en kylslang i min ng900 på motorvägen häromåret. Motorn tappade all komp och gick aldrig mer att starta. Både topp och block blev skrot i mitt fall.

    Så om bilen är körbar så ta del av de övrigas tips och var glad att inget allvarligare hände
    men inte försvann väl kompet och motorn blev skrot i samma sekund slangen gick? Det berodde väl isåfall på att du ignorerade felet och fortsatte köra.............

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Jag sköt en kylslang i min ng900 på motorvägen häromåret. Motorn tappade all komp och gick aldrig mer att starta. Både topp och block blev skrot i mitt fall.

    Så om bilen är körbar så ta del av de övrigas tips och var glad att inget allvarligare hände
    men inte försvann väl kompet och motorn blev skrot i samma sekund slangen gick? Det berodde väl isåfall på att du ignorerade felet och fortsatte köra.............
    Stängde av bilen ett par sekunder efter att siden plingade till och jag såg att tempmätaren stod på rött. Sköt en av dom utgående slangarna så motorn tömdes på vatten väldigt fort.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Har nu bytt båda slangarna till värmepaketet och det verkar som om toppen/packningen klarade sig. I alla fall inte märkt någon skillnad.

    Kolla upp lite olika priser på slangarna och det visade sig att biva sålde ett paket med 4 kylslangar (de två till värmepaketet och två tjocka) för typ 250 spänn. Helt klart värt att köpa och byta slangarna om man vet att det var längesen dom byttes.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67
    jag säger bara en sak, BYT OLJA!
    Vanlig helsyntet olja förstörs (eller så minskar livslängden för olja dramatsiskt) när den kommer över 120grader
    Kör du på mineral eller delsyntet förstörs den vid lägre temp
    Saab 9000 2,3 FTT

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av r06ban
    jag säger bara en sak, BYT OLJA!
    Vanlig helsyntet olja förstörs (eller så minskar livslängden för olja dramatsiskt) när den kommer över 120grader
    Kör du på mineral eller delsyntet förstörs den vid lägre temp
    Det gjorde jag både olja och filter
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

Liknande ämnen

  1. olja i kylvattnet 9-5 2,0t -05
    Av KFAL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 00:58
  2. Hål på slang till vevhusvent. Hur gick det till?
    Av Tobper_83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-09-11, 02:37
  3. Ingen glykol i kylvattnet och minusgrader!
    Av slaktarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 14:15
  4. HJÄLP! Broms-slang gick precis av!
    Av Ex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •