Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hjälp med däckval

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Hjälp med däckval

    ska köpa en uppsättning 225/45R17 däck

    har tittat på www.nordendack.se samt dackonline.se

    tittar man på nordendäck så finns det en uppsjö av till synes bra däck för runt 700.- Nokian t.ex. känns lite väl billigt, vad är felet??

    finns även en uppsjö Kinadäck, inget man (jag) vågar pröva utan referenser, Nangkang ska vara bra har jag hört... vad säger ni?? däcken ska vara på en standardbil så hur bra det är på bana är oväsentligt, utan det ska vara ett slitstarkt ganska tyst, inte så spårkänsligt osv...

    Khumo?? nåt att ha??

    råd önskas
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Jag personligen säger att man ska satsa på däck och köpa lite dyrare som är bättre.
    de är ju ändå dom som håller kvar dig på vägen.
    Visst de finns bra budget däck men allt är inte bra.

    Kolla även inte superdäck service sida http://www.superdackservice.com/#

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    vad är det för skillnad på ett däck som heter "94V XL TW" resp "91V" samma mått osv i övrigt som gäller
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Siffran står väl för vikten och bokstaven för hastighetsindex.
    finns en förklaring på däckonline i menyn där.

    jag kör kinadäck på 3 bilar och har inga problem, men det får man inte prata om här får då får man hur massor med skit som hellst, är för övrigt andra säsongen som jag gör det nu utan problem.

    Mycket handlar ju om hur man kör med vad man bör ha för däck, vissa kör ju som biltjuvar och då ska man ju helt klart ha dyrare däck.

    Mycket av problemet med billigare däck som jag upplever är ljudnivån, mycket annat har jag inte upplevt med de däcken jag kör på.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Personligen skulle jag nog inte spara in på däcken. Det är trots en av de viktigaste, om inte DEN viktigaste, väghållningskomponenten som sitter på ett fordon. Som Pumba skrev beror kraven på hur man tänkt använda bilen. Hastighetsindex är dock rätt viktigt på däcket då däckexplosioner antagligen inte är någon intressant upplevelse. (Är stor skillnad i krafterna på däckskelettet i olika hastigheter då spänningen ökar kvadratiskt i materialet). Huruvida "kinadäck" är bra eller dåligt låter jag vara osagt, men tillverkare kan använda sig av olika sammansättningar beroende på marknad, och något som jag bara hört ryktesvägen är att en hårdare gummiblandning specad för varmare klimat (främst södra delarna) används i en del kinadäck. Som med de flesta ryktena kan det iofs vara ren goja.

    MVH
    Gabbe
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    däckbranschen är en lite speciell bransch, höga priser osv försvaras ju med näbbar och klor så helt klart uppkommer ju väldigt mycket ryckten och påstående hitan och ditan....
    de är ju klart att någon som säljer ett specielt märke och har bra avtal på just de märket gärna propagerar på att man ska köpa nått som han tjänar bäst på, och tvärt om för någon annan.


    Som jag ser det så är alla konkurans av lågprisgrejer bara bra.
    Se tex alla billiga elverktyg som kommer från kina, nog fasen har många butiker fått justera sina priser på de lite bättre grejerna med...
    och nog går däckpriserna ner med pga konkurransen med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Men elverktyg är det rätt rejäl skillnad på trots allt. För vardagspularen räcker det gott och väl med en skruvdragare och slagborrmaskin från etc eller något, men om man ska stå ut med sakerna en längre tid och använda dem ofta så kan det vara värt att lägga lite extra pengar på de grejerna med. Till och med inom märkena märker man skillnad. Vet inte direkt om Makita, DeWalt eller om ens Bosch's blå sortiment direkt påverkats av lågprissegmentet då de inriktar sig mot andra användare. Samma sak med Atlas Copco's loggande skruvdragare för ex. fordonsmontering. Tror inte att varken de som är inköpsansvariga eller de som lägger budget direkt jublar över att köpa in en skruvdragare för en bit över 100k Istället lanserar de eventuellt billigare produkter inriktade mot den billigare marknaden. Nu gick tråden lite offtopic även om kontentan hölls kvar -

    Man bör betala för hur man tänkt använda sakerna. När det gäller däck skulle jag inte spara in alltför mycket, speciellt inte när många däckshandlare är villiga att ge rätt frikostig rabatt på etablerade märken, bara man åker in och pratar med dem.

    MVH
    Gabbe
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Kiwi-OD
    Men elverktyg är det rätt rejäl skillnad på trots allt. För vardagspularen räcker det gott och väl med en skruvdragare och slagborrmaskin från etc eller något, men om man ska stå ut med sakerna en längre tid och använda dem ofta så kan det vara värt att lägga lite extra pengar på de grejerna med.
    nu var det ju dock inte kvaliteen jag diskuterade utan just att konkuransen drar ner priserna, nämner inte nått om hur grejer funkar eller dyl då man bara får skit för detta.

    tror nog mycket väl att när det blir mer och mer som köper kinadäck (vilket det helt klart händer just nu) så kommer priserna sjunka på de däcken som riktar sig till privatbilisterna.
    Tycker redan att man helt klart kan se en trend med sjunkande priser.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Interesant snak pågår här låg o hög pris däck. Kan hålla me att däcken under 1000 lap låter lite mer med typ samma prestanda men kanske lite snabare slitage. Kör själv på scudo däck vist bra grep men låter hell del.
    Har varit och sneglat på nya typ av däck har sätt and goodyear och pirelli har släpt asimmetriska däck till hyfsat pris med bra prestanda och komfort. Har tästat 9-5a med såna däck kan säga man hör inte väg ljudet plust jäkla bra prestanda däck för runt 1200+ kr/st på däck online. Hade jag extra pengar skulle inte tvecka att köpa dem plus hemm skikade för under 5000 lap

    EAGLE F1 Asymmetric och P ZERO ROSSO Asimmetrico

    Lycka i din däck val och snåla inte kan räda livet och bilen

    Mvh Andy
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Jag tror att du missade lite med meningen i mitt inlägg. Vad jag menade var att istället för att sänka priserna drastiskt på existerande produktlinjer lanserar vissa tillverkare billigare alternativ för att behålla en marknad de annars förlorar. Om de istället skulle sälja de dyra produkterna billigare skulle eventuellt marginalerna kunna försvinna helt. Den lilla toleransskillnaden som kan finnas i tillverkningssteget kan orsaka helt makabra skillnader i pris..

    För att gå tillbaka till däcksdiskussionen, och även påpeka att inte alla jättar gör rätt:
    Även etablerade märken misslyckas ibland även de med. Som exempel är jag inte fullt nöjd med slitaget och karaktären på mina Continental SC2. Visst - de har fint sidgrepp, men de har lite för mycket glidning (ej att missta med att de skulle under- eller överstyra) och en del av responsen i ratten blir lite svår att tolka då man inte känner när man är på gränsen lika tydligt. Slitaget kan bero både på glidningen i kurvor och på min något fula momentkurva i bilen.. I och med att jag inte har ställbar upphängning (enbart ställbara dämpare) kan jag inte göra alltförmycket åt hur bilen äter däck annat än att bromsa, gasa och svänga mindre

    MVH
    Gabbe

    P.S För att undvika att söva er helt och hållet lämnar jag ämnet nu, såvida inte jag specifikt blir tillkallad. Jag visade förhoppningsvis min åsikt redan i första inlägget
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    221
    Gabbe jag förstår vad du menar men vad jag ser goodyear nay däck som ligger annars i ca 2000 klassen säljes för 1200 e inte de billigt?
    De någ tack till kina eller bilga däck okså att priserna e låga från stora däck butiker som tex.. dackonline.se

    Jag kollar okså äfter test resultat så att däcket e bra i allt för uttom snö för de sommar däck vi kollar på
    Bara skriver min synpunkt de inte så jag tvingar nån att köpa dem

    Vill till lägga inget måt dig men jag vet att continental har snabb slitage de har jag sätt okså, en vänn hade såna på sin bil

    Edit: själv sugen på TOYO PROXES T1R liger på 1000 spän st men hade inte råd när jag köpte mina stunner scudo som var en paket med fälgar. Körde innan på Nankang NS-2 huvsat grep på tort men trivdes inte med dem i de blöta och komforten i dem that all

    Mvh Andy
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  12. #12
    Hur är det egentligen med hastighetsmärkningen rent lagligt.
    I regbeviset till min 2003 9-3 ss arc står det
    215/55R16 93V

    Kör ju sällan över 200 om ens över 150. Vad skulle Harry Haffa säga om jag köpte ett 93H däck.
    Vad är det förresten för skillnad på de här två däcken förutom priset
    215/55 HR16 TL 93H MI PRIMACY HP 1115:-
    och
    215/55 R16 93H Michelin PRIMACY HP 1358:-
    Äntligen en gubbracer igen.
    Saab 9-3 SS 2.0T, 2003

  13. #13
    Riktigt billiga däck som t.ex Nankang är ren skit enligt mig. Jag har själv det på min bil jag nyligen köpt och de går fan inte att balansera. De var tydligen lite ovala enligt gubben på Vianor. Jag tror att det även är sådana saker som skiljer lågbudgetdäck och dyrare. Det är inte bara gummiblandningar hit och dit, utan även tillverkningsmetodik och noggrannhet. Jag föredrar mina däck runda.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Citat Ursprungligen postat av Peje
    Hur är det egentligen med hastighetsmärkningen rent lagligt.
    I regbeviset till min 2003 9-3 ss arc står det
    215/55R16 93V

    Kör ju sällan över 200 om ens över 150. Vad skulle Harry Haffa säga om jag köpte ett 93H däck.
    Vad är det förresten för skillnad på de här två däcken förutom priset
    215/55 HR16 TL 93H MI PRIMACY HP 1115:-
    och
    215/55 R16 93H Michelin PRIMACY HP 1358:-
    Alla förändringar som inte motsvarar regbeviset innebär en chans på att bli stoppad och bötfäld, inget snack. Sen återkommer det ständigt diskussioner om var gränserna går. I ovan fråga är jag själv lite nyfiken på vad som hänt. Förr när det inte fanns 120-vägar var det en sak men idag...

    Ang däckskillnaderna så ser det ut som samma fast där det senare är 'Tubeless' (TL) och därför dyrare.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av JAM
    Citat Ursprungligen postat av Peje
    Vad är det förresten för skillnad på de här två däcken förutom priset
    215/55 HR16 TL 93H MI PRIMACY HP 1115:-
    och
    215/55 R16 93H Michelin PRIMACY HP 1358:-
    Ang däckskillnaderna så ser det ut som samma fast där det senare är 'Tubeless' (TL) och därför dyrare.
    Det är ju det som jag inte begriper. Om TL betyder Tubeless så är det dels billigare och inte dyrare i exemplet ovan. Priserna är hämtade från Nordendäck. Dessutom trodde jag att alla däck idag var slanglösa.
    Äntligen en gubbracer igen.
    Saab 9-3 SS 2.0T, 2003

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    972
    Oj, ja, det stämmer ju, det missade jag helt...

    Och jo, mer eller mindre. Det är väl t.om. inte ens lagligt med slang i däck längre? Håller med, ser förbryllande ut må jag säga. Nästa gissning är att det första är en regummerad variant av samma modell? Men då bör det iofs. vara märkt 'R' eller framgå på annat sätt...

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Visst ligger det lite i den som har diskuterats tidigare i tråden med att det har med prisbilden.

    Men om ni köper ett däck via en internetbutik för långt under halva priset ska ni räkna med att det är en exakt likadan vara.
    Väldigt många däck som säljs via tex. internetbutiker kommer från den såkallade spot marknaden, dvs. däck som inte helt uppfyller kraven från tillverkaren.
    därför har däcken blivit utsorterade av maskinerna som tex. har upptäckt att däcken inte vara tillräckligt runda, lösningen sätt däcken i en svarv.

    Visst däcket blir runt och ser bra ut, men de har ju tagit bort 1-2 mm mönsterdjup, ca 20-30% av däckets mönsterdjup.
    Ett annat problem med detta blir när däcket blir slitet, det blir fläckar där det fortfarande finns kvar mönster och andra ställen är det är blankt.

    OBS. inte alla däck som säljs billigt är svarvade men väldigt många är det.
    Även värt att tänka på ett däck från tex, Michelin eller goodyear kan finnas över hela världen under samma namn och modell men för den delen
    är det olika gummiblandningar i däcken för att klara de olika klimaten som är i olika delar av världen.

    Summan av det hela, oftast är det inte samma vara som de olika kanalerna säljer.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

Liknande ämnen

  1. Tips och råd om däckval på Strippkörning?
    Av Hedley i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:55
  2. Svårt med däckval...
    Av realtid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 22:37
  3. 20" Fälgar på 9-3 SC, hjälp med däckval
    Av JonasB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 10:49
  4. däckval till en saab 9-5
    Av ducati1000ss i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 09:48
  5. Fälg/däckval 9-3 ss
    Av Clas.A i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •