Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: check engine? Uppdaterad igen!

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 172

    check engine? Uppdaterad igen!

    Hej!

    Kör og 9-3 -02 aero och idag börjar motorlampan att lysa, är det något jag kan kolla själv eller är det bara saabverkstad som gäller?

    MvH
    Matte

  2. #2
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 196

    Re: check engine?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej!

    Kör og 9-3 -02 aero och idag börjar motorlampan att lysa, är det något jag kan kolla själv eller är det bara saabverkstad som gäller?

    MvH
    Matte
    Hej !

    Vad tankar du för bensin ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 172
    Hej!

    Jag kör på blyfri 98, gör jag alltid, undra om detta kan ha att göra med de andra problemen. Rädd för jag strulade till det med LMM:n när jag bände för att få loss luftfilter locket, det satt VÄLDIGT tight.

    MvH
    Matte

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 172
    Hej!

    Kan läckage på främre röret ge check engine?

  5. #5
    Steg 2 tacts avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 656
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej!

    Kan läckage på främre röret ge check engine?
    jo

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 172
    Är det ironi eller seriöst det svaret?

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 109
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Är det ironi eller seriöst det svaret?
    Seriöst.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 172
    Hej!

    Vill bara förtydliga. Jag kör inte medvetet omkring med hål på främre röret.

    Tanken slog mig när jag dagen innan skjussat på svärfar(vi brukar hetsa varann om bilarna, ja ) som tyckte att det lät som det var hål på systemet.

    Då den gick igenom besiktningen den 1 April och någon har nämnt det någon gång innan besiktningen så trodde jag att det var ok, men där är nog boven då.

    Så frågan är om man ska be Saab montera kraftigare rör då den ska servas på tisdag. Dyrt som attan där antar jag?

    MvH
    Matte

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Har du provat och räkna hur många gånger check engine lampan blinkar? Då brukar man få ett hum om vad det kan vara som strular.

    I FAQ finns det en tabell som förklarar vad antalet blink menas med
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Har du provat och räkna hur många gånger check engine lampan blinkar? Då brukar man få ett hum om vad det kan vara som strular.

    I FAQ finns det en tabell som förklarar vad antalet blink menas med
    Blinkar inte på T7.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 172
    Hej!

    Lämnade in på 17k milaservice nu a 4k sek. Sa de skulle kolla check engine med men klargjorde klart å tydligt att det inte ingick i servicen och kostade extra, de är service de
    MvH
    Matte

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 172
    Hej!

    Nu ringde de

    Misständning på 4:ans cylinder , de skulle testa å byta stift, anar att detta kan bli en dyr historia.

    Dessutom skulle de byta handbromsvajrar, kostnad 1500 sek, rimligt?

    MvH
    Matte

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 116
    Har för mig vajern kostar runt 600 på SAAB och det är ju lite pyssel med att byta den.

    Så många misständningar så CE går igång? Hm, du har inte kört den med _väldigt lite_ bensin i? Då kan det ju ibland bli misstädningar även om det skall sättas 2 koder då som visar att det var lite bensin vid tillfället.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 172
    Hej!

    Då verkar 1500 rimligt.

    Nej, inte lite bensin vad jag kan minnas. Kan det vara bara just den spridarn eller är det risk för dyrare saker som ventiler och dylikt?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454
    Kan ju vara vad som helst men mest troligt bara något med tändningen. Har du riktigt mycket otur så kan det vara nån ventil, topplockspackning som läcker så du har mindre komp i den burken mot resterande... Men låter som att det är mest troligt bara något med tändningen.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 172
    Hej igen!

    Då vart bilen uthämtad och då de inte hörde av sig om check engine igen så trodde jag det var klart men kom inte mer än 200m innan den börja lysa igen.

    Jag vänder givetvis tebax och undra varför de inte fixat de, de trodde det var fixat tack vare stiftbytet men sa de kunde kolla med tech 2 igen.

    Återigen misständningar på 4:ans cylinder ca 50 misständningar på 2 min när bilen var igång med lite motorgas.

    1. Han sa det var ok att köra tills i morgon men trodde med största säkerhet att det var tändkasetten?

    2. Han erbjöd mig att komma upp i morgon och byta kasetten för 2500 inkl arbete, är de ok?

    3. Jag sa att kasetten var nyss bytt på garantin men han sa att det var ingen garanti på den som var bytt på garantin pga att Saab tog den kostnaden, kan jag kolla ifall de verkligen bytte?

    Kom gärna med kommentarer till detta.

    Mvh
    Matte

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej igen!

    Då vart bilen uthämtad och då de inte hörde av sig om check engine igen så trodde jag det var klart men kom inte mer än 200m innan den börja lysa igen.

    Jag vänder givetvis tebax och undra varför de inte fixat de, de trodde det var fixat tack vare stiftbytet men sa de kunde kolla med tech 2 igen.

    Återigen misständningar på 4:ans cylinder ca 50 misständningar på 2 min när bilen var igång med lite motorgas.

    1. Han sa det var ok att köra tills i morgon men trodde med största säkerhet att det var tändkasetten?

    2. Han erbjöd mig att komma upp i morgon och byta kasetten för 2500 inkl arbete, är de ok?

    3. Jag sa att kasetten var nyss bytt på garantin men han sa att det var ingen garanti på den som var bytt på garantin pga att Saab tog den kostnaden, kan jag kolla ifall de verkligen bytte?

    Kom gärna med kommentarer till detta.

    Mvh
    Matte

    Att byta kassetten är ju inte särskillt avancerat men den kostar ju en del. Priset låter inte helt fel monterat och klart förutsatt att det löser problemet.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    2. Han erbjöd mig att komma upp i morgon och byta kasetten för 2500 inkl arbete, är de ok?
    Pja.. Kassetten tror jag kostar 2300:- och är fyra standard insexskruvar som fås loss med skruvmejseln som hände med bilen och ett kontaktstycke med snabbfäste som ska knäppas loss..

    200:- för att göra jobbet skulle ju i alla fall jag klara mig utan, men ingår det priset i den större "felsökningen" som görs samtidigt med samband med Tech-2 inkoppling och råd om vidare åtgärder om det inte är tändkassetten så kan väl det priset anses ok.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 720
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    3. Jag sa att kasetten var nyss bytt på garantin men han sa att det var ingen garanti på den som var bytt på garantin pga att Saab tog den kostnaden, kan jag kolla ifall de verkligen bytte?
    För mig verkar det helskumt att de reservdelar som Saab monterar EJ skulle omfattas av garanti medan de som du köper över disk och skruvar dit själv har du garanti på.

    Om du har kvitto eller annan dokumentation från när kassetten byttes förra gången bör du nog gå till botten med detta. Ett telefonsamtal eller ett mail till saabdirect borde det vara värt i alla fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 172
    Kan man kolla något nummer så de verkligen har bytt tändkasett?

Liknande ämnen

  1. check engine tändes och slocka igen.
    Av 900aerocoupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 23:56
  2. Check Engine lös upp...
    Av Jonasson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 09:54
  3. Check Engine Igen
    Av glassguran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 15:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •