Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 48 av 48

Ämne: check engine? Uppdaterad igen!

  1. #41
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Läckande avgas som inte ens hörs eller kass lambda (som inte märktes på avgasmätningen) kan med största säkerhet inte orsaka misständningar (inte ens om felen varit stora skulle jag gissa).
    Brott på kablaget, jo, men det har jag inte hört om innan.

    En gissning skulle kunna vara att du har problem med en ventil som inte stänger riktigt alternativt kass toppackning, men då borde den ryka vitt rejält och förlora vatten.

  2. #42
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    hej!

    Då var det provbytt och till min besvikelse lös motorlampan konstant.
    Kan vara satt en permanent felkod som måste släckas med tex Tech2.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #43
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433
    Citat Ursprungligen postat av bollman

    En gissning skulle kunna vara att du har problem med en ventil som inte stänger riktigt alternativt kass toppackning, men då borde den ryka vitt rejält och förlora vatten.
    Vilket går att testa med ett komptest...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #44
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Hej!

    1. Är komptest dyrt?

    2. RZ> Kan den provkasetten jag fick från Saab ha konstant motorlampslysande? När jag har min egen tändkasett i så blinkar ofta motorlampan.

    3. Om det är en ventil som spökar, är det dyrt?

    4. Antar att det är svårt att svara på: men är det Ok att köra med bilen?

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 433
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej!

    1. Är komptest dyrt?

    2. RZ> Kan den provkasetten jag fick från Saab ha konstant motorlampslysande? När jag har min egen tändkasett i så blinkar ofta motorlampan.

    3. Om det är en ventil som spökar, är det dyrt?

    4. Antar att det är svårt att svara på: men är det Ok att köra med bilen?
    Vad det kostar att göra ett komptest vågar jag inte svara på... särskillt svårt är det inte iaf om man bara har en komptestklocka.
    Om en ventil spökar måste man riva ur toppen osv för att byta... det kan bli ganska dyrt...

    Om den misständer så bör du försöka undvika att köra med den tills du vet vad det är som orsakar problemet. Är det tex en krökt ventil så är de mindre bra att fortsätta köra.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #46
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Oki Tack!

    Frågorna flödar i mitt huvud..

    1. kan det vara kass eller igensatt spridare på 4:an, testa med STP-cleaner?

    2. om tändkasetten är felet skulle lampan slockna utan man släckt felkoderna om man satte i en OK?

    3. Annars är det juh ventilen, vad är ofta orsaken till skadad ventil?

  7. #47
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    2. om tändkasetten är felet skulle lampan slockna utan man släckt felkoderna om man satte i en OK?
    Som jag sa innan. För att få bort FELKODERNA så behövs Tech-2. För att släcka LAMPAN så räcker det antagligen att göra bilen strömlös ett tag. Lagrade felkoder i systemet och en lysande CE-lampa är alltså inte automatiskt samma sak. Gjorde du bilen strömlös som jag föreslog innan du testade den nya kassetten?

    De enda helt permanenta felen, så vitt jag vet, som tänder lampor som sedan inte går att släcka på annat vis än Tech-2 är SRS (Airbag) lampan.

    Om du släckt lampan (gjort bilen strömlös) så bör lampan ej börja lysa igen om INTE bilen fortsätter att sätta samma felkod av sådan art att den tänder CE-lampan.


    Vissa fel på bilen gör att CE-lampan tänds och förblir tänd tills antingen bilen blivit strömlös eller det att det att felet har blivit nollställd med hjälp av OBD-II interface / Tech-2.

    Vissa andra fel gör att CE-lampan tänds och kvarstår så länge felet finns. Lagar du felet så släcks lampan automatiskt.


    I just detta fallet så är jag osäker, men som sagt. Om det nu är så att det är tändkassetten som tänder lampan så måste den hålla lampan konstant lysande eftersom bilen knappast spikar hela tiden, eller skulle hinna med att visa enskilda spikningar. Misstänker därför att du måste göra bilen strömlös för att släcka lampan och sedan testa.

    Felkoderna finns däremot fortfarande antagligen lagrade i styrsystemet, men mer för felsökning och historik. Alltså inte för att trigga CE-lampan igen.


    Helt 100% säker på att det är så här är jag inte, men det är så jag har fått det förklarat för mig i alla fall.

    Hoppas det löser sig för dig.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #48
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 162
    Förlåt!

    Jag glömde bryta strömmen, efter jag gjort de och bytt kasett igen så har den ej lyst så jag antar att det är problemet. Enligt den snälle mannen på Saabåterförsäljaren så behövde man inte nolla felkoden med tech 2 utan räckte att bryta strömmen.

    Nu hade de ingen ny kasett på lager så jag fick låna denna till måndag.

    Jag funderar då på om jag ska köpa den på mekonomen för 300 billigare plus 1 år längre garanti, men det blir juh struligare om nåt händer och man ska bevisa för mekonomen att kasetten är sönder, då måste man ändå via saab. Mekonomen sålde väl samma?


    Jag är ändå otroligt glad för det verkar ha löst sig, tack alla inblandade för hjälpen å ha en bra Valborg

    MvH
    Matte

Liknande ämnen

  1. check engine tändes och slocka igen.
    Av 900aerocoupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 23:56
  2. Check Engine lös upp...
    Av Jonasson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 09:54
  3. Check Engine Igen
    Av glassguran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 15:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •