Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: startar ej efter topp packnings byte

  1. #1

    startar ej efter topp packnings byte

    Hej har en 9000 2.3t -92 och har bytt topplockspackningen på den. å nu när jag skulle starta den så vill den inte gå på tomgången. så länge jag har nyckel fullt vriden åt höger så går bilen. inga missljud. men så fort jag släpper nyckel så dör bilen efter nån sekund. nån som har nån ide på fel.


    Mvh Emil
    Saab 9000 2.3 t -92

  2. #2
    ingen som vet om det sitter en jordfläta på 9000? sitter bara en jord till toppen just nu. och den sitter vi drivremmen.och några tunna jordkablar.
    Saab 9000 2.3 t -92

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 417
    Du har jorfläta på termostathuset den går från kabel piska för DI, samt två st vid insuget mellan 1-2 och 3-4 cyl och den som du skrev vid övre motorfäste.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av George
    Du har jorfläta på termostathuset den går från kabel piska för DI, samt två st vid insuget mellan 1-2 och 3-4 cyl och den som du skrev vid övre motorfäste.

    MVH George
    japp dom sitter där.
    Saab 9000 2.3 t -92

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    954
    hej
    finns en jordfläta mellan växellåda och batteri också
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars
    hej
    finns en jordfläta mellan växellåda och batteri också
    Kollat kompet?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 417
    Du ska ha helt åtkomst med ström när nyckel ligger start motors läge .(Alla lamor lyser) I start motors läge( fjäder läge) ska du ha ytterligare en tillgång, alltså till starmotor.
    Du får förtydliga dig fattar inte hur kan man ha nyckel längst till höger med motor i gång samt startmotor igång?
    Enligt mig då skulle din krans blivit utan kuggar.
    Jo, jag skulle börjat med att skaffa elschema samt börjat att mätta spänning till soppa pumpen och DI med tändningslåset i drift läge.
    I denna läge har du fel och någon relä saknar jord som påföljd att soppa eller gnista saknas eller tändningslåset är fel på eller jordning skär på fel stället.
    Utan elschema är inte lätt att fixa, man får bara gissa och de är inte lätt.
    Som sist och desperat lösning kan man koppla om vid tändningslåset om du har spännigen på rätt stället in men inte ut.
    Enda skillnad mellan tändningsläge och fjäderläge är åtkoms till start motor.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av George
    Du ska ha helt åtkomst med ström när nyckel ligger start motors läge .(Alla lamor lyser) I start motors läge( fjäder läge) ska du ha ytterligare en tillgång, alltså till starmotor.
    Du får förtydliga dig fattar inte hur kan man ha nyckel längst till höger med motor i gång samt startmotor igång?
    Enligt mig då skulle din krans blivit utan kuggar.
    Jo, jag skulle börjat med att skaffa elschema samt börjat att mätta spänning till soppa pumpen och DI med tändningslåset i drift läge.
    I denna läge har du fel och någon relä saknar jord som påföljd att soppa eller gnista saknas eller tändningslåset är fel på eller jordning skär på fel stället.
    Utan elschema är inte lätt att fixa, man får bara gissa och de är inte lätt.
    Som sist och desperat lösning kan man koppla om vid tändningslåset om du har spännigen på rätt stället in men inte ut.
    Enda skillnad mellan tändningsläge och fjäderläge är åtkoms till start motor.

    Med vänlig hälsning
    George
    men jag vrider nyckel fullt åt höger så startmotorn kör igång. och då startar bilen. så kan jag släppa tillbaka nyckel sakt sakt å det är precis när den hoppar i det vanliga läget på tändningslåset bilen dör. precis när när den går tillbaka i det läge bilen ska gå av sej själv.

    kan det vara nått relä till tändingslåset som inte funkar. och i sånnafall vart sitter det relä?


    nej jag har inte kollat kompet.
    Saab 9000 2.3 t -92

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 685
    Misstänker nog kontakten i tändningslåset: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=210292

    Tag loss kontaktdelen enlig info i den tråden och spraya någon form av elektronikrengöring om du inte har möjlighet att först mäta dig fram till felet.

    Lycka till!

    Just det: om du bara vrider nyckeln till tändningsläget, hoppar instrumenten igång då eller sker detta först då du har nyckeln i startläget? Inget heläkert sätt att kolla dock, då jag har för mig att det finns minst två olika kontakter som är till i både tändnings- och startläget.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Misstänker nog kontakten i tändningslåset: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=210292

    Tag loss kontaktdelen enlig info i den tråden och spraya någon form av elektronikrengöring om du inte har möjlighet att först mäta dig fram till felet.

    Lycka till!

    Just det: om du bara vrider nyckeln till tändningsläget, hoppar instrumenten igång då eller sker detta först då du har nyckeln i startläget? Inget heläkert sätt att kolla dock, då jag har för mig att det finns minst två olika kontakter som är till i både tändnings- och startläget.
    det är bara varv mätarn som funkar när jag har så att bilen startar. inga andra.
    Saab 9000 2.3 t -92

  11. #11
    va ute idag å gick igenom allt som jag haade tagit bort. tänkte om jag hade satt nått fel. men hittade inget som satt fel. sen när jag skulle starta bilen så gick den nån sekund på tomgången. men den ligeer på låga varv. sen dör bilen bara. låter som den inte riktigt orkar hålla tomgången.
    Saab 9000 2.3 t -92

Liknande ämnen

  1. Problem efter topp-pkn byte
    Av janne54 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 11:49
  2. Tips angående packnings byte
    Av Pepsi i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-22, 09:38
  3. Kass tomgång efter topp byte 9k-91
    Av gbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •