Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Provkört Turbo X

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Provkört Turbo X

    God kväll!

    Var på ANA en sväng idag och fick provköra Turbo X
    Så klart så fick man ju inte ta en tur själv utan en säljare brevid.

    Men det blev allt lite gasa ändå. Väldigt trevlig bil måste jag säga
    Blev änna kär. Bet riktigt fint i backen, man kände hur det arbetade i bakvagnen då den inte reste sig som en vanlig.

    Någon som vill låna mig lite pengar

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Nästa gång visar du Tävlingslicens istället för körkort och ber säljaren spänna fast sig på säkraste blatsen i bilen dvs bakom passagerarstolen i baksätet.
    Gjorde detta med en Mitsubishi säljare i Linköping innan en 7-helvetes körning med Evo 7.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Nästa gång visar du Tävlingslicens istället för körkort och ber säljaren spänna fast sig på säkraste blatsen i bilen dvs bakom passagerarstolen i baksätet.
    Gjorde detta med en Mitsubishi säljare i Linköping innan en 7-helvetes körning med Evo 7.
    Underbart
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453
    Lär väl inte finnas en chans i världen att jag ens får provsitta en sån. Fy fan vad synd det är om mig

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Lär väl inte finnas en chans i världen att jag ens får provsitta en sån. Fy fan vad synd det är om mig
    Åk till Linköping... där står en sedan i visningshallen. Tyvärr lite för många bilar ivägen för att man ens ska fråga om en provkörning...... när man bara ska vara i stan 2dagar till......
    Men säljaren var trevlig, och jag fick botanisera bland hans gamla broshyrer
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Björketorp
    Inlägg
    120
    En annan har ju det som ett litet jobb att köra nya bilar som bl.a SAAB, VOLVO och lite andra märken,och jag kan säga att ni som inte har kört nya Turbo X har gått miste om en härlig bil, det är riktigt bra skut i den för att vara 280 hk och fyrhjulsdrift, man testar ju dom rätt bra när man lastar och lossar dom bilarna hihihi
    http://www.garaget.org/Simba1
    Saab 900 2.0T 96:a Nordic Steg2
    Medlemsnr: #7255

  7. #7
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Citat Ursprungligen postat av Simba1
    En annan har ju det som ett litet jobb att köra nya bilar som bl.a SAAB, VOLVO och lite andra märken,och jag kan säga att ni som inte har kört nya Turbo X har gått miste om en härlig bil, det är riktigt bra skut i den för att vara 280 hk och fyrhjulsdrift, man testar ju dom rätt bra när man lastar och lossar dom bilarna hihihi
    Det tackar säkert dom väntande kunderna för, din fåne.
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    33

    Provkört Turbo X

    Körde Turbo X i två timmar under vinterförhållanden i Åre. Bara positiva intryck av körning på vinterväglag. I fredags kom min Turbo x till återförsäljaren och jag hämtar den på onsdag. Ser fram mot detta!

    Tog en liten tur med grönplåt och det är en fantastisk bil. Är egentligen bara en sak jag kan ha synpunkt på. Mera HK! Är en gåta att Saab inte tog chansen och klev upp över 300HK. Riktigt synd.

    Nåväl, en riktigt bra bil är det! //KenLov
    Turbo X, 480 nm /300 hk.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Björketorp
    Inlägg
    120
    Citat Ursprungligen postat av Bob
    Citat Ursprungligen postat av Simba1
    En annan har ju det som ett litet jobb att köra nya bilar som bl.a SAAB, VOLVO och lite andra märken,och jag kan säga att ni som inte har kört nya Turbo X har gått miste om en härlig bil, det är riktigt bra skut i den för att vara 280 hk och fyrhjulsdrift, man testar ju dom rätt bra när man lastar och lossar dom bilarna hihihi
    Det tackar säkert dom väntande kunderna för, din fåne.
    Jag får väl tillägga att det är ju inte så att vi kör våldslöst med bilarna, man kommer bara upp max 80 inne på omr, och sen står det ju c:a 4000 st andra bilar där så.
    Jag ber hemskt mycke om ursäkt att mitt tidigare inlägg vart lite fel i orden
    http://www.garaget.org/Simba1
    Saab 900 2.0T 96:a Nordic Steg2
    Medlemsnr: #7255

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Citat Ursprungligen postat av Simba1
    En annan har ju det som ett litet jobb att köra nya bilar som bl.a SAAB, VOLVO och lite andra märken,och jag kan säga att ni som inte har kört nya Turbo X har gått miste om en härlig bil, det är riktigt bra skut i den för att vara 280 hk och fyrhjulsdrift, man testar ju dom rätt bra när man lastar och lossar dom bilarna hihihi
    För helvete, nu är vi där igen, man kör inte skiten ur andras bilar,är "nästan" det värsta ja vet.
    Simba1 hade motorn normal arbetstemeratur å snälla du gör inte om det så är du bra........

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av Simba1
    man testar ju dom rätt bra när man lastar och lossar dom bilarna hihihi
    Hade jag fått se min nya, dyra pärla bli behandlad på detta idiotiska sätt, innan jag ens hunnit fått nyckeln till den,
    SÅ SKULLE IAF JAG VETA VAD JAG HADE GJORT MED PUCKOT BAKOM RATTEN...

    Att sedan beskriva svineriet öppet på ett forum måste ju fan ta alla priser...

    Vetskapen om att vara den enda personen som fått tillfället att piskat/tagit oskulden av det nya förvärvet är ju liksom själva grejen med att köpa en ny bil...

    Nää, usch och fy!

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Lugn och fin nu. Det är frågan om döda ting, inget annat.

    Det förekommer ju exklusiva bilar byggda i små serier där varje enskilt exemplar testkörs på väg och bana rätt hårt i flera tiotals mil och att vägmätaren därefter nollställs. Jag har nog svårt att uppröras speciellt mycket av detta.

    Att man vid lastning och lossning skulle busköra bilar och att därigenom förstöra dem kan naturligtvis förekomma men det torde höra till ovanligheten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det är frågan om döda ting, inget annat.
    Absolut! Döda och DYRA materiella ting, inget annat.


    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det förekommer ju exklusiva bilar byggda i små serier där varje enskilt exemplar testkörs på väg och bana rätt hårt i flera tiotals mil och att vägmätaren därefter nollställs. Jag har nog svårt att uppröras speciellt mycket av detta.
    Men hallå... Detta känns som en ganska avlägsen jämförelse i sammanhanget.
    Vi snackar om en dyr, exklusiv och SERIEPRODUCERAD bil, inget annat.
    Jag tror inte speciellt många av dem som beställt just denna bilmodell (Turbo X) förväntar sig den testprocedur du just beskrev LM... (och speciellt inte på väg från fabrikt till bilhall... )

    Säg vad du vill, men jag har en ganska bestämd uppfattning gällande detta oseriösa tillvägagångssätt.

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634
    och sen från det ena till det andra

    kikade in på www.saabusa.com och kolla lite.

    Där kostar Turbo X SC $43,310

    43 310,00 USD ger dig 254 849,03 SEK (Forex)

    Är inte det väldigt mycket billigare, man kanske skulle åka dit och köpa en

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det är frågan om döda ting, inget annat.
    Absolut! Döda och DYRA materiella ting, inget annat.
    Visst, jag själv skulle nog helst inte vilja att min bil behandlades ovarsamt men det var faktiskt inte det stackars Simba1 skrev.

    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det förekommer ju exklusiva bilar byggda i små serier där varje enskilt exemplar testkörs på väg och bana rätt hårt i flera tiotals mil och att vägmätaren därefter nollställs. Jag har nog svårt att uppröras speciellt mycket av detta.
    Men hallå... Detta känns som en ganska avlägsen jämförelse i sammanhanget.
    Vi snackar om en dyr, exklusiv och SERIEPRODUCERAD bil, inget annat.
    Jag tror inte speciellt många av dem som beställt just denna bilmodell (Turbo X) förväntar sig den testprocedur du just beskrev LM... (och speciellt inte på väg från fabrikt till bilhall)

    Säg vad du vill, men jag har en ganska bestämd uppfattning om detta oseriösa tillvägagångssätt.

    // Thomas
    Den jämförelsen var mest för att jag tycker du var lite väl emotionell då du snackade om någon "tagit oskulden av det nya förvärvet" bara för att denne kört bilen innan dig.

    Antar att du är lite ute efter att om man betalar för en "ny bil" skall den också vara helt ny medan om man köper en demobil så är man också medveten om att hundratals andra förare gjort allt för att om inte "spöa skiten ur" bilhandlarens bil utan åtminstone vrida ur den tillräckligt mycket för känna vad den går för?

    Möjligen är vi mer eniga än vad det först framstod?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Visst, jag själv skulle nog helst inte vilja att min bil behandlades ovarsamt men det var faktiskt inte det stackars Simba1 skrev.
    Nä precis, "stackars" Simba1 skrev ju bara att "man testar ju dom rätt bra när man lastar och lossar dom bilarna hihihi."

    "Rätt bra" i 5 km/h eller...??


    Citat Ursprungligen postat av LM
    Den jämförelsen var mest för att jag tycker du var lite väl emotionell då du snackade om någon "tagit oskulden av det nya förvärvet" bara för att denne kört bilen innan dig.
    Nej, absolut inte för att någon kört bilen innan mig, utan snarare för att någon "testat den rätt bra när han lastat och lossat bilen."



    För att klargöra det igen så citerar jag mig själv:
    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4 (den emotionelle)
    Säg vad du vill, men jag har en ganska bestämd uppfattning gällande detta oseriösa tillvägagångssätt.
    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Big Tom RS4
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Visst, jag själv skulle nog helst inte vilja att min bil behandlades ovarsamt men det var faktiskt inte det stackars Simba1 skrev.
    Nä precis, "stackars" Simba1 skrev ju bara att "man testar ju dom rätt bra när man lastar och lossar dom bilarna hihihi."

    "Rätt bra" i 5 km/h
    Det tolkar jag enbart som pubertalt skryt. Själv skulle jag skämmas att påstå att det går att testa en bil rätt bra på dessa områden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det tolkar jag enbart som pubertalt skryt. Själv skulle jag skämmas att påstå att det går att testa en bil rätt bra på dessa områden.
    Skämmas? Jo, speciellt efter att han kommit på den eminenta idén att köra i 80 km/h på ett område där det, som han själv skrev, fanns ca 4000 andra NYA bilar att krocka med...
    Inte bara dumt, utan ultra-dumt...

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Nu ska jag peta in ett ord om de vådliga testkörningarna. av biltransportörer

    Visst kan jag anse att det är repektlöst att göra på detta sätt. En bil är för många den näst största enskilda investeringen de gör. Endast bostad är en större investering.
    Jag tror inte att någon uppskattar att en annan individ brister i respekt för deras "kära ägodelar" och speciellt inte när de är "brand new" och dessutom dyra.

    Har en bekant som kör biltransport. Han kan tala om att han "kännt på många bilar". Men när man sedan ser verkligheten så är det inte mycket mer än "lite kraftfullare accleration" mot den p-ruta där de ska ställa bilen. Oftast så vill de få lastning/avlastning gjort så snabbt och smidigt som möjligt, varför de inte kör en meter mer än nödvändigt.
    Min vän som kör rätt hårt annars.....gör de här "kraftiga acclerationerna" vilket inte är vare sig i näheten av fullgas eller varvstopp.
    Ändå hinner man få rätt mycket uppfattning av ett fordon på denna korta sträcka och låga hastighet.


    Värre är:
    Vad jag inte tycker om är att väldigt många bilar får transportskador. Stötfångare kan behöva bytas eller lackeras om, ibland betydligt värre saker än så. Dessa saker får köparen aldrig reda på! DET anser jag är riktigt riktigt dåligt.
    Men det förklarar varför jag tyckt mig kunnat se nyansskillnader på nybilar i bilhallar. Det förklarar också en del utav "de dåliga lackerna" som vissa bilar eller delar kan ha... i nybilshallen. För jag har sett småsaker som jag inte tror skulle klarat en kvalitetskontroll hos någon större biltillverkare.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  20. #20
    Jag tänkte bara stoppa in huvudet i allt munväder och säga att det är ju nästan synd att saab inte gjorde 4x4 på den tiden då det begav sig med rally och annat.
    Låt fantasin leka lite och tänka er vart vi kunde ha varit då....
    En 4x4 99/900 som hade spöat audi s1 ? Med klurigheten och forskningskompetensen som saab hade då hade det inte vart omöjligt alls.



    Tänk på det i 2 minuter




    Men det var väll pengar som inte fans som vanligt... kommer man fram till :P
    Åker saab nu igen, varför lät jag bli från första början ?

Liknande ämnen

  1. Provkört 9-5 Kombi (inför köp), blev besviken..
    Av DualC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 11:44
  2. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 21:39
  4. Idag har jag provkört den nya 9-5 Aero ...
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 19:07
  5. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •