Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Turboräddare....

  1. #1

    Turboräddare....

    Nån som har provat en sådan typ som finns på gikturbo. Fler leverantörer?
    Fungerar de bra, kan man stänga av bilen på engång även fast man har tucktat den lite?
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    4181
    Jobbigt att vänta 1 minut innan Du stänger av?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Jobbigt att vänta 1 minut innan Du stänger av?

    Mmm. kan var. Om man har bråttom till nått å så gasar man lite extra för å komma fram tidigare å sen så försvinner den tiden man åkte in på att sitta å vänta på att turbon ska få en mindre röd/gul färg. Sen tar det väl lite lägre tid en en minut om man har gasat lite
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Turboräddare....

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Andersson
    Nån som har provat en sådan typ som finns på gikturbo. Fler leverantörer?
    Fungerar de bra, kan man stänga av bilen på engång även fast man har tucktat den lite?

    Enligt min mening bortkastade pengar då dagens turboaggregat har vattenkylning som cirkulerar så länge turbon är varm nog, även med motorn avstängd.

    Det är klart billigare att bara köra lite lugnare de den sista biten och/eller vänta en minut eller två på tomgång iian man fimpar motorn.

    Tänk till nu, hur ofta ofta måste man absolut tokfetingsvinköra ända fram tills man stannar och direkt slå av motorn?

    Inte ofta, inte ofta........


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5

    Re: Turboräddare....

    Jo, jag hade funderingar på en avgastempmätare för å få ett hum om när man kan stänga av bilen. Men de är ju inte direkt billiga. (Drygt å lyfta på huven :P) Sen hitta jag denna pryl, undra bara om det är någon som har provat och om det är något å ha. Den var ju inte så dyr.
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Turboräddare....

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Andersson
    Jo, jag hade funderingar på en avgastempmätare för å få ett hum om när man kan stänga av bilen. Men de är ju inte direkt billiga. (Drygt å lyfta på huven :P) Sen hitta jag denna pryl, undra bara om det är någon som har provat och om det är något å ha. Den var ju inte så dyr.
    Avgastempmätare säger sannolikt inte mycket om när du kan stänga av motorn.

    Avgstempen säger nog rätt lite om den lagrade värmeenergin i lagerhuset.


    Varför inte bara följa de rekommendationer som SAAB ger i bilens handbok? Tror du de rekommenderar nåt som är skadligt?

    Polaren har en gammal SAAB 99T med liten ynklig turbo så är glödröd nästan jämt. Den körs mycket hårt och får rejsa och dra släpvagnar mest hela tiden, och har så gjort i tusentals mil nu. Och den enda omtanke turbon får äe en spontan tanke om att vänta en liten stund innam man slår av motorn vid riktigt hård körning. Och ännu har vi inte haft ett enta turboproblem.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    18
    Om man har en 9-5 185hk, är det lätttrycksturbo i dom? Gäller samma på dom, att man bör vänta 1minut innan man stänger motorn? Kan inte hitta något i instruktionsboken angående detta.
    //yabba
    ---------------------------------
    Saab 9-5 2.3t -03 SC

  8. #8

    Re: Turboräddare....

    [quote=Tony 418]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Andersson":3tlkizd1
    Jo, jag hade funderingar på en avgastempmätare för å få ett hum om när man kan stänga av bilen. Men de är ju inte direkt billiga. (Drygt å lyfta på huven :P) Sen hitta jag denna pryl, undra bara om det är någon som har provat och om det är något å ha. Den var ju inte så dyr.
    Avgastempmätare säger sannolikt inte mycket om när du kan stänga av motorn.

    Avgstempen säger nog rätt lite om den lagrade värmeenergin i lagerhuset.


    Varför inte bara följa de rekommendationer som SAAB ger i bilens handbok? Tror du de rekommenderar nåt som är skadligt?

    Polaren har en gammal SAAB 99T med liten ynklig turbo så är glödröd nästan jämt. Den körs mycket hårt och får rejsa och dra släpvagnar mest hela tiden, och har så gjort i tusentals mil nu. Och den enda omtanke turbon får äe en spontan tanke om att vänta en liten stund innam man slår av motorn vid riktigt hård körning. Och ännu har vi inte haft ett enta turboproblem.


    MVH Tony[/quote:3tlkizd1]

    Vad står det i den då?, man kanske skulle titta när man kommer hem
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av yabba
    Om man har en 9-5 185hk, är det lätttrycksturbo i dom? Gäller samma på dom, att man bör vänta 1minut innan man stänger motorn? Kan inte hitta något i instruktionsboken angående detta.
    Alla turbomaskiner blir väl varma om man plågar dem. Sen vad det rekomenderas, står i instruktionsboken det får någon annan yttra sig om. Min turbo vart då orangeröd innan jag trimma den om man plångade den lite.
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Ibland så är man glad att man har en "lång" 30 sträcka fram till huset, har inget val annat än att köra lugnt sista biten hem så den hinner kylas lite.

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594
    Det här med "efterkörning" på tomgång eller lugn körning om motorn körts hårt kan i viss grad även gälla icke turbomotorer. Det gäller väl främst hårt trimmade och hårt belastade motorer så inte motorn drabbas av efterkokning och extrem värme i blocket när man slagit av maskinen och cirkulationen i kylsystemet avtar till stor del.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793
    Hej !

    Nu är det ju så att det är fråga om mycket mer än just "turboräddning".
    HELA motorn mår bra av värmeutjämning, kör som ett svin o stäng av (med eller utan turboräddare) så efterkokar motorn lik förbannat rejält...

    Alltså, efter hård körning skall man låta motorn värmeutjämna samt låta TuRbo svalna. Detta görs LÄMPLIGEN innan man parkerar, alltså kör "lugnt" eller vad man skall kalla det.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 831
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    kör "lugnt" eller vad man skall kalla det.
    Det kanske räcker med att köra som vanligt folk.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Det kanske räcker med att köra som vanligt folk.
    Hehe... de orden existerar inte i mitt ordföråd ;P
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    står inget i boken, även om en själv alltid gjort som en brukar, dvs svalkört oavsett... men har för mig att det står på solskyddet, men kommer inte ihåg om det är på båda eller bara den gamla häcken...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 128

    Re: Turboräddare....

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Enligt min mening bortkastade pengar då dagens turboaggregat har vettenkylning som cirkulerar så länge turbon är varm nog, även med motorn avstängd.


    MVH Tony
    fortsätter vattnet cirkulera fast bilen är avstängd? även på äldre 9000 med vattenkylt agg?
    Subaru Legacy

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Lite beroende på var vattnet till och från turbon är inkopplade så kan det fortsätta att cirkulera så länge turbon är varmare än vattnet pga turbon då värmer vattnet och att varmt vatten strävar uppåt...
    Den varianten var det på min gamla cross (honda cr125 -88 ), den hade ingen vattenpump och det funkade bra...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: Turboräddare....

    Citat Ursprungligen postat av davva
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Enligt min mening bortkastade pengar då dagens turboaggregat har vettenkylning som cirkulerar så länge turbon är varm nog, även med motorn avstängd.


    MVH Tony
    fortsätter vattnet cirkulera fast bilen är avstängd? även på äldre 9000 med vattenkylt agg?

    JA.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  19. #19
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 697
    Medlem#
    3346
    Finns en smidig variant på Audi urQattro/100/200 turbo.
    Kan nog plockas över till en Saab om man vill...
    Separat elektrisk vattenpump som går igång när tändningen är avslagen och kylvätskan i turbon är tillräckligt varm, kombinerades med en separat kylfläkt till bränslespridarna bl.a. för att förhindra ånglås m.m.
    Mycket effektivt system, väldigt användbart till en hyfsat trimmad 100 turbo...
    All makt åt Thengil!

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Finns en smidig variant på Audi urQattro/100/200 turbo.
    Kan nog plockas över till en Saab om man vill...
    Separat elektrisk vattenpump som går igång när tändningen är avslagen och kylvätskan i turbon är tillräckligt varm, kombinerades med en separat kylfläkt till bränslespridarna bl.a. för att förhindra ånglås m.m.
    Mycket effektivt system, väldigt användbart till en hyfsat trimmad 100 turbo...

    Å andra sidan kan man kanske ta sig en funderare på varför inga sådan grejor sitter på SAAB från fabrik, men på Audi'n??


    Kanske av den enkla anledningen att Audi hade ett påtagligt värmeproblem med just turbo och spridare, som krävde en lösning. Medans SAAB inte hade några sådana uttalade problem.

    Frågan är ju då om det är någon mening att anskaffa och mickla dit nåt som inte behövs?? Kan pengar och arbete användas till nåt viktigare? Nåt roligare?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •