Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9-3SS -03 ingen kalluft ur ACC

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244

    9-3SS -03 ingen kalluft ur ACC

    Idag konstaterade jag att det inte kommer någon kalluft ur ACC:n. Jag har kollat säkringen (10A) som sitter framför batteriet men den var ok. Relät har jag inte kollat. Hur gör man enklast det?

    Finns det några andra saker man kan kolla själv innan man lämnar in skiten? Någon som har haft problem och har prisuppgifter på att laga ACC på 9-3SS? Det är säkert korrosion på kondensorn så gasen är borta.
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248
    Eftersom kondensorn sitter främst i fronten så får den ta emot mycket stenskott och liknande, brukar oftast vara den som läcker..

    Saker som du kan titta själv är ju, startar Kompressorn? slår magnetkopplingen till? gör den inte det så är Kompressorn sönder eller så är gasen slut eftersom det sitter en slags lågtryckspressostat som gör att kompressorn inte startar om kölmediet tar slut..

    Startar den? det är det första du kan titta.. startar den alltså snurrar den lilla plattan som remmen driver? isåfall känn på rören blir det kallt/varmt på något utav rören som går ut/in från kompressorn?

    skit svårt och förklara över internet men du kanske förstår.. Oftast så kan man inte göra så mycket själv utan manometerställ/köldmedium/spårmede.

    När vi läcksöker på företaget så börjar man alltid med kondensorn, och då kör vi med vanligt såpavatten som vi sprutar på kondensorn, har man en liten läcka så bubblar det, och är då konstaterat en ny kondensor eller om det sitter på så lämpligt ställe så kan vi löda igen det.. Vet inte hur trångt det är på 93ss men kommer du åt kondensorn så kan du spruta på lite såpvatten själv men det är förutsatt att kompressorn går..

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Tack för tipsen. Ska kika vad som är möjligt att kunna komma åt att kolla. Vet bara att när kondensorn var trasig på min 900 SET gick det lös på 10000 kr :-(

    Ev. fler tips mottages tacksamt!
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Kollade med AAA Air Condition Center i Uppsala och han jag pratade med trodde inte kondensorn var trasig eftersom det inte är ett vanligt fel på 9-3SS enligt honom. Han trodde isf mer på att kompressorn är trasig eftersom de tidiga modellerna har problem med bakre lagret som skär.

    Jag var igår ut och kikade på kompressorn. När jag satte tempen till LO på ACC:n (dvs maxkyla) och kikade på kompressorn kunde jag inte se att den rörde på sig. Inte heller kände jag några tempskillnader på rören till och från kompressorn.

    Visst är det väl så att det innanför remhjulet (mot centrum) ska snurra då magnetkopplingen är aktiverad och kompressorn jobbar? Det gjorde det inte på min iaf så det jag kan göra är väl att kolla att det kommer ström fram till kompressorn.
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248
    Det där när han pratade om att det inte är ett vanligt fel på 9-3an att kondensorn läcker låter lite konstigt, vad vet han om det har letat sig in stenskott och slagit läck på kondensorn? vet inte hur 9-3 SS;en ser ut i närbild i fronten men det kanske är omöjligt att få in stenskott till kondensorn? Är 9-3an så igenkorkad i fronten?

    Precis som du säger, Den ska snurra då magnetkopplingen får en impuls så ska den slå till och då ska den börja "snurra" eller vad man ska säga..

    Precis ta fram multimetern och mät!

    Jag tror fortfarande på en läcka någonstans i systemet..

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Eskilstuna.
    Inlägg
    659
    9-3ss är faktiskt ganska öppen till kondensorn..

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Om det är en läcka i systemet och köldmediet är slut, går inte kompressorn då? Finns det någon tryckvakt eller vad skulle hindra kompressorn från att gå isf när jag begär maxkyla på ACC-panelen?
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av stelu
    Om det är en läcka i systemet och köldmediet är slut, går inte kompressorn då? Finns det någon tryckvakt eller vad skulle hindra kompressorn från att gå isf när jag begär maxkyla på ACC-panelen?
    Precis, när köldmediumet försvinner ut i fria luften så löser Lågtryckspressostaten ut just för att skydda kompressorn, köldmediumet har en smörjande funktion också, och skulle kompressorn fortsätta att gå som vanligt när köldmediumet är slut så skulle kompressorn brännas ganska snart

    Men jag kan klistra in ett inlägg som jag skrivit till några andra här på stcs som du också kan göra.. Du behöver inte starta din bil eftersom din kompressorn startar ju inte i vilket fall, men det skall ändå vara lite tryck i systemet även om den inte går, så det ska spruta ut lite köldmedium i vilket fall, gör det inte det? kölmediumet är slut och du har en läcka


    "du kan kolla själv om det är tryck i systemet, öppna motorhuven och så på Högtrycks sidan på kompressorn (alltså det lite smalare och varma röret) så sitter det som på en cykelventil, sådana där svarta/blåa korkar över som du kan skruva loss gör det, sedan startar du motorn och ser till så att ac(c)n är igång och så trycker du ner något smalt i "ventilen" eller vad man ska kalla det, sprutar det då ut gas eller "ånga" så har du kölmedium så då är det inga fel med det.."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Jag ska kolla imorgon eller i helgen. Även om bilen är inbokad på verkstaden kollar jag gärna lite själv innan.

    Tack för råden hittills!
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Vetlanda/Småland
    Inlägg
    248
    Precis du kan ju titta lite själv sedan berätta vad du själv vet för verkstads nissen och därmed kanske få ned tiden på arbetet

    Det är bara till och fråga på

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    244
    Nu har jag äntligen kollat lite. Orkade inte gräva mig ner till strömkontakten på kompressorn så jag kollade ventilen på högtryckssidan (smalt rör). Ingenting hände när jag tryckte ner ventilen så det är, som du Joo gissade, en läcka i systemet. Får se vad de hittar imorgon på verkstaden.

    Verkar nästan som att man ska kolla säkring, relä och gas i den ordningen om man ska felsöka lite själv. Tack för tipsen!
    //Stefan
    900 T8 Special -89 | 9-3SE 2,0t -99 | Ford Galaxy 2,0 tdci -12 | 96F de Luxe 1960 (under renovering)
    9-3SS Vector 2,0t -03 (såld) 9-5SC Vector 2,3t BP -09 (såld)

Liknande ämnen

  1. Bara kalluft på vänster sida i kupé.
    Av jonasolin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-05, 00:17
  2. Ingen kalluft från acc.
    Av AYN177 i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-06-12, 01:20
  3. Bara kalluft förarsidan 9-5
    Av Palle 9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-03, 23:23
  4. Kalluft trots maxvärme
    Av djuppe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •