Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9000, 2.0 LTT göra om till fulltryck? HUR???

  1. #1

    9000, 2.0 LTT göra om till fulltryck? HUR???

    har en gammal 93a med 2liters motor o lätt trycks turbo, den har 3" från turbo o öppet filter.

    Förra ägaren hävda att han skulle byggt om den till Fulltryck genom ett chip från en 185hk talladega, en IC, magnetventil och några slangar.

    Jag har kollat på speedparts och dom har ett steg 1 kit, som verkar lovande men där står inget om att sätta dit intercooler...

    Men, Kan jag göra något för att få den att gå lite fortare utan en ingengörs utbildning?

    Är mycket medveten om att "hemmatrim" inte är det bästa men har hört en massa snack om att man bara kan sätta dit magnetventilen o öka laddtrycket hit o dit... o att det finns nån slang att knipa åt? eller dra ut, nån gjorde det på min gamla T16 Aero o då gick dom som ett skott.

    skulle uppskatta lite hjälp i mina funderingar...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: 9000, 2.0 LTT göra om till fulltryck? HUR???

    Just 9000 2.0t -93 är lite speciell då den som sagt saknar IC. Om du tänker trimma så är just en IC det första du bör fixa. Magnetventil ska du redan ha en. Den sitter på kylfläkten. En svart liten burk med tre slangar och en kabel till sig.

    Speedparts hade tidigare trim till just din modell men det verkar som de tagit bort det nu.

    Det finns typ bara två ställen att vända sig till när de gäller trim till såpass gamla bilar och det är Speedparts och Chip-Mats. Kanske att SQR/Trollspeed eller Maptun har något gammalt liggande.

    Du kan somsagt även plocka en DI/APC-box från en annan 2.0 fulltryckare. Vet inte om även bränsleboxen behövs eller om det är samma.

    Citat Ursprungligen postat av captain8track
    Är mycket medveten om att "hemmatrim" inte är det bästa men har hört en massa snack om att man bara kan sätta dit magnetventilen o öka laddtrycket hit o dit... o att det finns nån slang att knipa åt? eller dra ut, nån gjorde det på min gamla T16 Aero o då gick dom som ett skott.
    Rycker du slangnen till magnetventilen så kommer laddtrycket skena. INTE bra. Det går att pystrimma och mickla men en box kan inte kosta många hundringar på skroten och då har du alla säkerhetsspärrar kvar.

    Men som sagt, IC först.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    ahh så det ær skillnad på 93an och 94an? ær det krångligt o sætta dit en IC?

    tack før svaret dock, men sæg att jag vill højja trycket bara lite ska jag bara byta magnetventilen då?

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Nej, du måste byta det som styr magnetventilen, d.v.s styrboxen (eller iallafall programmet i den). Magnetventilen styrs med två spolar som växelvis får ström i snabb takt och MV:n släpper då igenom "lagom" mycket laddtryck.

    Ja, det är stor skillnad på -93 och -94. 94 kom Trionic på samtliga modeller istället för Bochsystemet som satt tidigare.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Wastegate 9000 ltt vs. fulltryck
    Av Danne_K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-18, 11:21
  2. Ltt --> Fulltryck saab 9000
    Av Chrima i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 23:18
  3. 9000 -98 2,0ltt till fulltryck
    Av chrillemanno i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 21:47
  4. Ltt till fulltryck
    Av Patrik1959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 21:11
  5. Saab 9000 Ltt Vs Fulltryck??
    Av koffsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-13, 11:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •