Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: 9-5 eller BMW 523

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    42

    9-5 eller BMW 523

    Ska köpa ny bil och har länge kollat på Saab. Nu har dock BMW kommit in från sidan.......hur hade ni gjort, kanske fel forum....., kommer max att lägga max 100 000:-. Ska ha en kombi.

    - BMW 523 årsm ca -00, 10 000 mil eller
    - Saab 9-5 årsm ca -02, 03 10 000 mil

    ett annat alternativ är en långmilare (max 70 000:-):

    - BMW 523 årsm ca -98/99, 16 000+ mil eller
    - 9-5 årsm ca -01, 16 000+ mil

    Tacksam för input!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    hade tagit BMW alla dagar... mycket tack vare motorproblemen på de årsmodeller av 9-5an du anger.

    Om du istället kollar på en 9-5a från 2004 så blir det ju en annan sak då motorproblem inte finns där, prisskillnaden är inte direkt stor heller mot en 02-03a.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    42
    ok tack för input, forsätt gärna att svara på frågan ovan, jag behöver verkligen bestämma mig för bil nu.

    Bygger på lite:

    - Vad tror ni om BMW 523 långmilare för max 60-70K ?

    eller

    - 95 04 långmilare 17000+ för ca 90-100K? (hellre än äldre BMW?)

    - Generellt oavsett bilmärke, nyare årsmodell eller färre mil ?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Jag tycker det generellt verkar som att nyare bilar krånglar mer än äldre... jag hade prioriterat mil framför årsmodell. Och jag hade tagit BMW e39 framför 9-5, på grund av skottsäker motor och låda och få andra fel. Dessutom ganska billiga reservdelar (faktiskt), ryktet om BMWs höga driftskostnader är oerhört överdrivet.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  5. #5
    BMW 523i E39 räcker gott. Fin byggkvalité.

    Dock hade jag hellre valt en nyare SAAB för samma pengar.

    Tips: www.autopower.se

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    E39 känns som en otroligt mycket mer gedigen bil än en 9-5 och med en helt annan körkänsla. Dock är väl 523 (även 52 gränsfall till undermotoriserad för min smak, men det är ju individuellt.

    Och delarna är inte direkt dyrare än till Saab, är väl i såna fall tändspolarna för varje cylinder som kostar ca 800 st. En svaghet är hjullager som verkar slitas snabbt samt lacksläpp.

    Obs kolla att det är fällbart baksäte för det blir ganska opraktiskt annars. Jag vet inte när det blev standard men jag har det inte på min 96:a, för jävla dåligt.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Har allt för lite erfarenhet av BMW:n i fråga.. så jag ska nog inte ge nån input på det.

    Men däremot så förvånas jag över att väldigt många människor kan rada upp fel på alla bilar och bilmärken, men så fort det kommer till BMW så höjs allt till skyarna "och de är skottsäkra"
    Min erfarenhet är att alla bilar går sönder. Sen är det skitsamma om det är en Trabant eller en Rolls.

    Man kan också fundera på om det inte är bra att veta vad som är de svaga punkterna. De flesta vet om just Saab's motorproblem på dessa årsmodeller. Många tror att Saab's växellådor är kassa, vilket knappast ger en riktig bild utav hur det är i verkligheten.
    Men fine... då vet man vad man ska se upp med....

    Hur är det med BMW. Vem vet vilka "typfel" de har?
    När man ställer denna fråga så är det många som börjar skruva på sig och inse att även dessa bilar går sönder... men ingen vet vad och när.
    Började prata om sånna ämnen med bland annat en BMW-mekaniker.
    Hans åsikt var ungefär "BMW går sönder precis lika mycket som alla andra bilar. Men vi har förbannat konstiga fel. Man kan aldrig säga innan vad det är, utav vi måste alltid söka då varje individ verkar ha olika fel"
    Sen började vi tala om hur det kommer sig att det inte talas om detta och om att alla höjjer BMW till skyarna..... men det är en annan historia som inte är relevant.

    Jag vill inte smutskasta BMW och jag vet inte vad jag skulle köpa för bil om jag kunde spendera de pengarna. I den frågan och prisklassen är jag väldigt opartisk.
    Men för mig känns det fasen som en trygghet att veta vad som är "svaga punkter"

    Over and out//
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Jag skulle nog blanda in Audi A6 oxå i denna diskussion.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Jag håller med, kvaliteten på BMW är klart överdriven, de har sina svagheter så klart men mörkas tyvärr ofta. Samma gäller förövrigt många andra märken t.ex volvo, audi.
    BMW har stora vxl problem vid t. ex husvagnsdragning, de håller inte för detta.
    Vad gäller AUDI kommer ofta problemen vid c:a 10000 mil.
    Jag har ägt ett 10-tal saabar och har aldrig haft haveri på någon vxl, så det problemet är nog klart överdrivet. Om man däremot trimmar till 400-500 hk med originalvxlåda är det inte konstigt att det blir problem, lådorna är ju anpassade till motorns originaleffekt och inte till hårdtrim.
    Saabs turbomotorer är lätta att trimma men att trimma en bil utan turbo görs inte lätt.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    37
    Valde också mellan BMW 523, 525, 528 och saab 9-5. Var och kollade på en 523:a men den skakade och hade sig...tror den haft ett hårt liv. Sen kollade jag på en 528 med grå dassig inredning och trivdes tyvärr inte med inredningen. Kändes som den gått längre än vad mätarn sa också. Sist testade jag den 9-5:a-01 jag har nu. Och den kändes helt rätt. Känns som man får mer för pengarna. Tänker byta olja med 1000mils intervaller då det känns säkrare.

    Angående audi så känner jag flera som sålt då det ständigt är problem som kostar dyra pengar. Två kompisar har köpt volvo v40. Båda fick stora problem i motor rummet som hade kostat väldigt mycket om dom inte haft blocket försäkringen. Bmw har jag inte hört så mycket om. Polarn fick iof byta växellåda på sin 540 för några år sen.
    Vill jag ha komfort åker jag saaben, vill jag leka åker jag KTM:en!

  11. #11
    Om du har blivit påkörd bakifrån någon gång så är valet enkelt. För att det gör så jä**a ont. BMW oavsett modell fick ju riktigt usla betyg i whiplash skydd och säkerhet överlag. 9-5 fick mycket bra.

    /Elpapo
    Renare Kraft!
    9-5 SC-06 2,0t Vector Biopower. http://www.garaget.org/elpapo

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    447
    Håller också på att kolla efter BMW av E39 karossen. Provat ett flertal med många mil på och som jag har fattat det och även fått det berättat av olika verkstäder så är det inga problem med milen om bara servicarna är gjorda.
    vanliga fel verkar vara ett viskolager till kupefläkt(drygt 650:- + jobb) och att man kollar så att ABS-styrdonet är bytt(fram till -01 var detta vanligt ett vanligt fel tydligen).

    Sen kollar jag efter en med m-paket, både yttre och inre, då jag tycker dom är snyggare och sen förmodligen lättare att sälja den dag man ångrar sig och vill byta tillbaka till SAAB.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463
    Jag ska försöka hålla med någorlunda neutral men det kan nog bli svårt när jag faktiskt har gjort mitt bilval. Men ska man se på de faktiska egenskaperna så är det mycket svårt att hitta något som talar för saaben.

    Jag valde bort Saab av ett par anledningar

    * Inredningen håller väldigt låg kvalitet, det skallrar, skramlar om inredningen.
    * Väghållningen är dålig, stabiliteten i hög fart, känslan i styrningen, är långt bakom tyska konkurrenter
    * Oilsludge problemet dödade alla årsmodeller innan 2004
    * Saab har ett skrämmande dåligt andrahandsvärde. En Saab 9-5 Aero som kostade 370.000kr + idag får du utan problem för 140 tusen idag. Detta ger en värdeminskning på 6400kr i månaden. Totalekonomin blir för dålig.

    Saker som Saaben är bättre på
    * Billigare att försäkra
    * Sticker inte i ögonen på Svensson
    * Ofta välutrustade (PDC, Skinn osv)

    Mitt val var enkelt.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    42
    Det lutar åt BMW. Provkörde en -03 idag och den var riktigt fin.
    Bubblare som åter kommit upp är Avensisen. Rätt trist men ryktet talar ju sitt tydliga språk. Kostar "liiite" mer än 110k som jag satt som övre gräns men det gör å andra sidan BMWn oxå

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    I första posten pratar du om BMW E39 -99 och -00. Det kom en facelift -01. Det är väl bilar därefter som ska jämföras med 9-5 -02 och framåt. Som -03:an du kört t.e.x....
    Fredrik J

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    230
    Tja
    Jag funderade på att köpa en 320bmw eller en 9-5 Saab

    BMW: Väldigt ful inredning känns för billig.. Kebab-bil. för "vanlig". ful!
    mycket styling tillgängligt..

    Saab: ( Sälj aset annars byt) säger väl de flesta, jag säger : SAAB ANNARS BYT. snygg inredning, inget skramlar om du inte skruvar med stereo, in med grannens stereo i en vecka sedan ut och in med kusinens sedan ut ... ni fattar.. Sticker inte ut som någon ovan skrivit. Inge vidare bra chassi känns som en jävla birka färja (båt). Svenska bil i akalla är skit ( närmast mig ). Ser faktiskt ut som att vara dyrare än vad de kostar idag. .
    Många polare har den bilen. vi bor i sverige där saab finns mest av.

    Valet blev saab 9-5 98års manuel 17800mil svart skinn, träpanel, bytt avgasrör från katten och bakåt, service bok fullstämplad, sparade kvitton på alla service:sar gjorda lite överallt.Silver metallic.

    Landade på 41K!

    Det jag gjort på den, lagt ljud värde 32000kr, fälgar 22000kr, chassi minst 12000kr, ny mörk träpanel, skinn dörr sidor. och massa bil tvätt
    Bilen är 7 mån gammal sedan jag köpte den, hunnit byta olja 5 gånger, bytt vxll olja och rensat luftfiltret.

    Fälgar: Dotz Hanzo 19" med friktionsdäck
    Ljud: alla steg från Planet audio och basar MDS, stereo pioneer 8000BT
    Chassi: Polyreuthan bussningar runt om, sänkt 30/40mm. Måste säga att bilen känns nu som om den vore en gokart

    I call it ICE PARADISE!

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Jag är nyfiken på hur du kan kalla inredningen i BMW:n billig och sen tycka att den är bra i 9-5:an? 9-5:an känns ju klart mycket billigare i materialval, knappar, ljud när man stänger dörrar osv?

    Jag bryr mig inte så mycket om inredningskvalitet egentligen men Saab ligger efter på den punkten en bra bit. Dock inte dåliga jämfört med vissa japanska bilar.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572
    Jag är en av dem som inte gillar den taktila känslan i materialen hos BMW

    Ok.... Det är allt annat är "på topp". Men då BMW enligt många ska ligga minst ett steg över Saab på "premium"-stegen. Men när det gäller inredning så tycker jag inte att det stämmer.......

    När man jämför högfartsstabilitet så går ju tyskar vs Saab olika vägar. Saab har alltid satsat på lite kvickare styrrespons på bekostnad av högfartsstabilitet. Tyskara är byggda för högre hastigheter på Autobahn, och man förvånas inte över deras avvägning.... men tyvärr brukar det innebära att bilarna blir lite sävligare att hantera.... speciellt i tätbebyggt område.


    Så.... att jämföra för att hitt avad man själv tycker om är helt ok. Men döm inte ena eller andra "bara för det"
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Jag är nyfiken på hur du kan kalla inredningen i BMW:n billig och sen tycka att den är bra i 9-5:an? 9-5:an känns ju klart mycket billigare i materialval, knappar, ljud när man stänger dörrar osv?

    Jag bryr mig inte så mycket om inredningskvalitet egentligen men Saab ligger efter på den punkten en bra bit. Dock inte dåliga jämfört med vissa japanska bilar.
    Saab 9-5 är sannerligen inget lysande exempel på hög inredningskvalitet i allafall inte på de tidigare årsmodellerna där det fanns ett tvåsiffrigt antal nyanser av grått bara på intrumentpanelen och en 9-5 känns ju ganska fort rätt så sliten inuti, speciellt med beige inredning. Men BMW E60 är då verkligen inte en bra förebild i det avseendet.
    Jag tycker det är solklart att man sparat in på just inredning när den där bilen utvecklades. Ta i en av klimatanläggningens rattar och bryt lite försiktigt så får du höra hur det knakar. Eller tryck lite med fingret strax intill. E39 var bättre. Den kändes solid.
    Fredrik J

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463
    Det finns inte en knapp i inredningen på 9-5 som håller samma klass som BMW 5 serie, varken E60 eller E39. Sedan att BMWs inredningar kan vara lite tråkiga, det är en annan sak. Men skramlar, det gör de inte. Har åkt en hel del taxi sista dagarna och har ovanligt ofta då fått 9-5or, både Biopower och 1,9 TiD. Trots att dessa har varit i stort sett nya (10000 mil i en taxi) så har det skramlat i alla tre! En gnisslade stolen i, och två skramlade inredningen i.

    Man måste dock ta hänsyn till att en BMW med motsvarande effekt + utrustning som en Saab är närmare 100-200 tusen dyrare.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 22:33
  2. [LÖST] Ska man ha slitsade eller borrade skivor eller helst bägge?
    Av ScottaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •