Visa resultat för omröstning: Vad tyckte ni om det nya nr av klubbtidningen ?

Antal röster
85. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Dåligt.

    0 0%
  • Ok.

    18 21,18%
  • Mycket bra.

    39 45,88%
  • Bästa nr än så länge

    28 32,94%
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Nytt utförande på klubbtidningen.

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 329
    Citat Ursprungligen postat av olabola
    Tycker den va riktigt bra!

    Dock gillade ja den sista sidan med läsarnas(våra) bilar..

    Mycket bra jobbat!
    måste bara fråga.. var hittade du läsarnas bilar?
    senast jag såg det var nog förra TT.. :/

    mvh Johan

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 254
    Citat Ursprungligen postat av MrLila
    Får man fråga vad nästa nr ska innehålla?
    Mvh Jonas
    Hehe!
    Fråga får man. Svar får man inte!


    (Och nej, det är inte längre en dödsynd att skriva "man", allt enligt Svenska Språknämnden.)

    För egen del har jag upptäckt vissa missar som retar mig. Både större och mindre ...
    Dessutom är layouten rätt basic, men det beror enbart på att varesig jag eller Lillemor tidigare arbetat med det program som används.
    Förhoppningsvis blir layouten proffsigare framöver.

    Hur som helst, mycket roligt att tidningen ändå verkar vara till belåtenhet!
    Planering för kommande nummer sker just nu. Finns en hel del idéer än så länge, men utan läsarkontakt så är tidningen död.
    Så kom igen - fler synpunkter, tips och råd!
    Positiva som negativa.

    Mvh
    Fredrik
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 859
    Nu har jag läst TT och måste säga att den känns mer som en riktigt tidning! Den var inte dålig förut, det är inte det jag vill säga, men den har definitivt blivit bättre! Bra jobbat!

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 551
    Ett tydligt steg i rätt riktning, framförallt textmässigt en klar uppryckning!

    Att medverka vid träffar borde kunna ge bra med material till tidningen. Dels rena träffreportage, men kanske även ett bra sätt att nå bilar/folk som kan medverka i TT.
    Garagereportage hos "klubbkändisar" antar jag skulle vara populärt också? Om de nu vågar glänta på dörren...

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 551
    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    (Och nej, det är inte längre en dödsynd att skriva "man", allt enligt Svenska Språknämnden.)
    Fast man ska väl variera med "Kvinna" varannan gång...

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 318
    såg mkt bra ut, skönt att det blir lite positivt runt STCS!
    tyckte det var bra läsning (även om jag inte heller gillar teckensnittet men det är ju ointressant) känns som ett riktigt lyft, då jämför jag iofs med hösten 2002, då jag senast fick ett nummer.

    Nej, veckans turbo ros till lillemor o fredrik som lyckats bra med arbetet, hoppas båda orkar fortsätta också.

    //Fredrik #3868
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Tjenare.

    Helt klart ett uppsving! Är mkt lättläst och överskådligt. Bra jobbat!

    Har ett tips: Första sidan => Bilen är snygg, men bilden har för liten upplösning för att tryckas så stort. Samma sak med texten "Turbo trycket" längst upp. Blir grötigt.
    Finns en bra formel man kan använda (Kan leta upp den om så önskas.)

    Vilket program använder ni er av?

    Är "turbotrycket@saabturboclub.com" samma adress för de som har material till tidningen?

    Mvh Alexander Ohlsson. #5048
    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    4
    Vi använder oss av Page Maker, ett lite omständigt och krångligt program som verkar ha en alldeles egen vilja.

    Både tips och idéer samt material och artiklar skickas till turbotrycket@saabturboclub.com

    mvh Lillemor
    Lillemor Nottemark

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 199
    Har fortfarande inte fått någon men jag åter komemr när "sniglarna" (Posten) levererat.
    Fanatisk Sär Skrivare
    Kör: Fiesta ST 2006

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 254
    Citat Ursprungligen postat av alleman
    ... Bilen är snygg, men bilden har för liten upplösning för att tryckas så stort. Samma sak med texten "Turbo trycket" längst upp.
    Jo, det var en av sakerna som även jag noterade.
    Jag personligen tyckte det var roligare med en egen fotograferad bild på omslag/baksida än en pressbild (känns rätt opersonligt).
    Dock användes en helt vanlig digitalkamera. Så rätt normal brukskvalitét på digitalkameran kombinerat med en vissen fotograf (moi) gav detta resultat.
    När vi gjorde layouten så var det mycket svårt att på skärmen se hurpass oskarp bilden blev när man drog upp den på en sida.

    Jag var rädd för att det skulle bli oskärpa, men det syntes dessvärre inte tydligt nog direkt på skärmen när vi genomförde layouten.
    En lösning som fortfarande tillåter oss att ta egna omslagsbilder istället för pressbilder (som är av helt annan kvalitét) är eventuellt att vänta, redan tills kommande nummer av Turbotrycket.

    Observera "eventuellt". Således en målsättning, inget löfte!
    Men vi ska göra vårt bästa för att höja ribban ytterligare. Lita på det!
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    687
    Mycket bra nummer!
    STCS #4693
    Saab 9000 CSE 2.3 Turbo Classic
    Medlem i STCS RaceCrew

  12. #32
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 181
    Medlem#
    2555
    Undrar när det skall komma då
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    När vi gjorde layouten så var det mycket svårt att på skärmen se hurpass oskarp bilden blev när man drog upp den på en sida.
    Mkt vanligt problem kan jag avslöja

    (Önskat format/originalets mått) * 2 * x lip = y ppi

    Vill man veta hur stor bilden "kan" bli i tryck:
    (originalets mått(största värdet)/ 2 * x lpi (Rastertäthet)) * 24,4 = y mm

    Är ngt osäker på den sista formeln dock.. Var ett tag sedan

    Mvh Alexander Ohlsson #5048
    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  14. #34
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2 419
    Tidningen va jättebra!

    Men jag saknade några småsaker

    * Det är ju en stor träff nu till helgen och det hade varit trevligt om programmet hade varit med. Kanske en vägbeskrivning. Detta då det påtalats i flera inlägg att informationen skall främst komma till medlemmarna via TT. Dock har jag ju ADSL så för mig var detta inget problem. Men en liten karta över själva banan hade varit kul.

    * Styrelseprotokoll. Jag har ju läst om att det varit möten så några protokoll måste finnas tillgängliga. Jag tycker att det är självklart att dom publiceras i TT. Gärna att de läggs ut på medlemssidorna men det är en annan tråd.

    * Kommer nästa nummer innan årsmötet? Kommer det vara en kallelse i nästa nummer? När är nästa årsmöte? Jag har luskat reda på vem jag ska ringa för att nominera men var skickar jag ev motioner?
    Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 254
    Mrs Z:

    Mycket matnyttig kritik.
    Det tål att funderas på.

    Jag nämnde tidigare i tråden eventuella förändringar framöver. En av dem innefattar dessvärre nätet, då min personliga grundfilosofi är denna:

    Information av rent aktuell innebörd genom en nätbaserad upplaga.
    Information av mer tidlös innerbörd i klubbtidningen.

    Varför? Trots allt dröjer det idag 4 månader mellan de olika numren av Turbotrycket (förhoppningsvis ändring på det, genom fler nummer).
    Eftersom tidningen idag är relativt tunn var min personliga målsättning att fylla den med så mycket tidlöst material som möjligt, så att den skulle vara lika rolig att läsa om ett par månader, inte bara för stunden.

    Väl medveten om att inte alla sitter på ADSL-uppkoppling så tror jag ändå på en sådan framtida fördelning. Tidlöst material i klubbtidningen och mer aktuellt material genom STCS websida.
    Vinsten blir en roligare tidning, utan att för den sakens skull tumma på innehållets allvar och kvalitét.

    Då uppkommer genast en följdfråga: Vem ska sitta och uppdatera denna webbaserade sida?
    Svar: Jag är ingen fena på datorer. Långt därifrån. Men jag har erbjudit mig att skriva de texter som skulle kunna publiceras digitalt.
    Saabs samtliga pressrealeser får jag redan idag. Därtill brukar jag hamna på deras provkörningar, så även där finns mycket att hämta.

    Vad gäller information om klubbens verksamhet tror jag mig även kunna hålla denna uppdaterad, förutsatt att jag får igång en dialog med styrelsen (Du är saknad Johan! Men vi får väl hålla kontakten ändå?).
    Därtill är jag beroende av att webmaster lägger ut all info som jag erbjuder mig att författa, då jag själv är hopplös när det gäller datorer.

    Denna idé har jag presenterat tidigare för berörda parter och min personliga målsättning är givetvis att lyckas med den.
    För stunden är jag dock inte involderad i STCS websida, men hoppas att på sikt kunna verklighetsställa denna idé.

    För stunden kan idén diskuteras, då den nätbaserade informationen varit mindre bra.
    Men föreställ Dig/Er att den kommer igång i den form jag har tänkt mig, då kommer all aktuell information (både intern (STCS) och extern (Saab Automobile)) att finnas kontinuerligt uppdaterade direkt här på klubbsidan.

    Kanske även kortare webbaserade reportage från klubbträffar etc.
    Sådant kan ju också kännas lite tokigt att publicera, flera månader efter att de har inträffat. Således bättre att lägga dem i digital form på en särskild sida på STCS. Trots allt finns det redan en avdelning för Turbotrycket här som jag hoppas kunna utnyttja i framtiden.

    Det är min personliga tanke om tidningens utveckling.
    Givetvis är det viktigt med tankar och synpunkter på detta. Det kan mycket väl vara helt fel tänkt av mig.

    Mvh
    Fredrik
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 577
    Åh! Jag sitter nästan tårögd här! Fredrik, det sista inlägget om nät vs TurboTrycket är klockrent tycker jag!

    Och till Lillemor och Fredrik gemensamt: Det är en riktigt bra upplaga av TurboTrycket ni fått till! Bästa jag fått under min (iofs korta) medlemstid! *tumme upp igen!*

    Keep up the good work!

    Mvh
    Mangan
    ExMedlem 3351
    Från 9-3 TypeR till Porsche 924 till Alfa GTV 2000, hur ska det sluta...

  17. #37
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 057
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    Mrs Z:

    Mycket matnyttig kritik.
    Det tål att funderas på.

    Jag nämnde tidigare i tråden eventuella förändringar framöver. En av dem innefattar dessvärre nätet, då min personliga grundfilosofi är denna:

    Information av rent aktuell innebörd genom en nätbaserad upplaga.
    Information av mer tidlös innerbörd i klubbtidningen.

    Varför? Trots allt dröjer det idag 4 månader mellan de olika numren av Turbotrycket (förhoppningsvis ändring på det, genom fler nummer).
    Eftersom tidningen idag är relativt tunn var min personliga målsättning att fylla den med så mycket tidlöst material som möjligt, så att den skulle vara lika rolig att läsa om ett par månader, inte bara för stunden.

    Väl medveten om att inte alla sitter på ADSL-uppkoppling så tror jag ändå på en sådan framtida fördelning. Tidlöst material i klubbtidningen och mer aktuellt material genom STCS websida.
    Vinsten blir en roligare tidning, utan att för den sakens skull tumma på innehållets allvar och kvalitét.

    Då uppkommer genast en följdfråga: Vem ska sitta och uppdatera denna webbaserade sida?
    Svar: Jag är ingen fena på datorer. Långt därifrån. Men jag har erbjudit mig att skriva de texter som skulle kunna publiceras digitalt.
    Saabs samtliga pressrealeser får jag redan idag. Därtill brukar jag hamna på deras provkörningar, så även där finns mycket att hämta.

    Vad gäller information om klubbens verksamhet tror jag mig även kunna hålla denna uppdaterad, förutsatt att jag får igång en dialog med styrelsen (Du är saknad Johan! Men vi får väl hålla kontakten ändå?).
    Därtill är jag beroende av att webmaster lägger ut all info som jag erbjuder mig att författa, då jag själv är hopplös när det gäller datorer.

    Denna idé har jag presenterat tidigare för berörda parter och min personliga målsättning är givetvis att lyckas med den.
    För stunden är jag dock inte involderad i STCS websida, men hoppas att på sikt kunna verklighetsställa denna idé.

    För stunden kan idén diskuteras, då den nätbaserade informationen varit mindre bra.
    Men föreställ Dig/Er att den kommer igång i den form jag har tänkt mig, då kommer all aktuell information (både intern (STCS) och extern (Saab Automobile)) att finnas kontinuerligt uppdaterade direkt här på klubbsidan.

    Kanske även kortare webbaserade reportage från klubbträffar etc.
    Sådant kan ju också kännas lite tokigt att publicera, flera månader efter att de har inträffat. Således bättre att lägga dem i digital form på en särskild sida på STCS. Trots allt finns det redan en avdelning för Turbotrycket här som jag hoppas kunna utnyttja i framtiden.

    Det är min personliga tanke om tidningens utveckling.
    Givetvis är det viktigt med tankar och synpunkter på detta. Det kan mycket väl vara helt fel tänkt av mig.

    Mvh
    Fredrik
    Om hälften av dina planer blir realiserade så blir du hjälte, jag lovar...
    Starkt jobbat, hoppas ni orkar hålla på ett tag.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  18. #38
    Hej gott folk!
    Bra gjort Lillemor o Fredrik!
    Fint nummer men om jag ska säga min mening så tycker jag idag tidningen är för tunn. Och det ni redan kom på själva att första fotot inte är klart.
    Saknar ff. några firmor som vi har rabatt på o som jag skrivit till er om men får väl skriva igen då.
    Ja ni säger att förhoppningen är att man ska få dit sådan info som är tidlös o det är ju bra...men då krävs ju som sagt var hjälp från alla med tips o skriverier o foton.
    Jag skickade in saker tidigare.....de kastades troligen i sophinken...*L*
    Nåväl, testar o skicka igen då?
    Dessutom har jag många tips.
    Mvh Eva

  19. #39
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 254
    Indianturbo:

    Jupp, skicka både synpunkter och tips! Det gäller för all del alla andra också.
    Som jag nämnde tidigare: Utan en dialog med Er läsare är tidningen död.

    Vad gäller att tidningen är tunn så delar jag den åsikten. Enda anledningen till varför den varit det hittills har ju varit bristen på material.
    Att detta nummer inte blev tjockare beror enbart på tidsbrist, då jag och Lillemor hade ca 2 veckor på oss att rodda ihop ett helt nummer.
    Med tre eller dagens fyra-månadersintervaller bör det finnas rätt goda förutsättningar att få ihop material till minst ytterligare ett ark per nummer (alltså minst ytterligare fyra sidors läsning).
    Förhoppningsvis blir det ändring på det nu, då jag själv har en hel del idéer i bagaget.
    Som jag redan nämnt tidigare är vår målsättning att både gå upp i sidantal och med ytterligare ett nummer per år. Inget löfte, men en målsättning.

    Eva? Du har dessutom ett pm.

    Vänliga hälsningar
    Fredrik
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  20. #40
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Mycket trevlig tidning. Jag har en bunt med tidningar av äldre årgångar och de står sig inget vidare i jämnförelse. Riktigt nice.

    Håller med om att närmare info om var banträffarna är, karta/ vägbeskrivning etc skulle vara nice för dem som ej häckar på forumet. Men styrelseprotokoll låter som lite onödigt iofs...

    Jag besöker så många banträffar det finns möjlighet till och tar där en del bilder, tyvärr suger jag på att skriva längre grejer (enligt mig själv) annars hade det funkat att ha "träffrepotage" i tidningen, om någon mer som närvarar mycket kan skriva står jag gärna för några bilder.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-03, 06:43
  2. 9-3 i rally utförande ?
    Av Folke_ i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 21:37
  3. Nästa nr av klubbtidningen.
    Av Sonesson i forum TurboTrycket
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 23:00
  4. Nya nr av Klubbtidningen !
    Av Sonesson i forum Allmänt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2004-10-26, 12:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •