Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bränslepump på 9000CS,vilken är trycksida/retur?

Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003

Bränslepump på 9000CS,vilken är trycksida/retur?

Hej,

Håller på och försöker säkerställa tilräcklig bränsletillförsel till motorn med en begränsad budget. Tänkte låta originalpumpen sitta kvar inne i tanken och komplettera med lite biltemapumpar utanför.

Det tänkte jag skulle gå som en dans eftersom ju 9000 har vanlig M12x1,5 banjoanslutning till bränslepumpen....trodde jag! Men det gäller ju bara de äldre tydligen, CS-modeller är tydligen begåvade med något plasthelvete!

Vilken av dessa klena plastnipplar på locket under vilket pumpen sitter är det som är trycksida och vilken är retur? Har sökt lite och tydligen är de precis så bräckliga som de verkar. Inte roligt :S Är det anslutningen närmare kupen som är trycksidan?

Minns någon diameter på dem annars? För slanganslutningen, pumpen hade 12 mm med plastnipplarna är väl ~8mm?

Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003

Re: Bränslepump på 9000CS,vilken är trycksida/retur?

Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Hej,

Håller på och försöker säkerställa tilräcklig bränsletillförsel till motorn med en begränsad budget. Tänkte låta originalpumpen sitta kvar inne i tanken och komplettera med lite biltemapumpar utanför.

Det tänkte jag skulle gå som en dans eftersom ju 9000 har vanlig M12x1,5 banjoanslutning till bränslepumpen....trodde jag! Men det gäller ju bara de äldre tydligen, CS-modeller är tydligen begåvade med något plasthelvete!

Vilken av dessa klena plastnipplar på locket under vilket pumpen sitter är det som är trycksida och vilken är retur? Har sökt lite och tydligen är de precis så bräckliga som de verkar. Inte roligt :S Är det anslutningen närmare kupen som är trycksidan?

Minns någon diameter på dem annars? För slanganslutningen, pumpen hade 12 mm med plastnipplarna är väl ~8mm?

Mvh Kenneth
    Har för mig att det var från modellår -90 som den nyare pumpen kom.
    Polarens 9000CD -90 har samma som min CS -93 och CD -94.

Slangens innerdiameter är ca 6mm och ytterdiameter ca 8mm.

M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ok, så detdär plastskräpet har funnits sen 1990. Måste säga att jag blev grovt besviken när jag öppnade locket =(.

Var en sväng via Saab-handlaren imorse, dom sålde inte plastnipplarna löst utan man åket på heeela slangen ifall man har sönder något. Men slangen var ju inte så dyr, bara 124 €...

Några tips hur man skall få lös plastkrökarna utan att förstöra dem eller armaturen?

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    in front of me puter watching @ you in Örebro

Re: Bränslepump på 9000CS,vilken är trycksida/retur?

Hej,

Mvh Kenneth
    släng ett öga på pumpen så ser du vilken som är vad, det står på locket
    om jag inte minns fel så är utloppet till höger om elkontakten (den andra som retur) om man tittar rakt över pumpen och har anslutningarna som nedan.
    [] = EL
    O= anslutning
    Kod:
     []
    O  O
    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    in front of me puter watching @ you in Örebro
    Några tips hur man skall få lös plastkrökarna utan att förstöra dem eller armaturen?
    5-56 eller annan valfri smörja
    sen en polygrip och försöka "snurrar" på dom samtidigt som man lyfter försiktigt

//T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Jo plastnipplarna går att köpas löst. Backventil kallas dom. Jag köpte en idag nämligen. Men dom har bara den till trycksidan löst så vill du ha till returen får du köpa en sån och bända loss botten på den, och sen plocka ut kulan + fjädern och sen på med botten igen. då funkar den på retursidan med.

/Martin
    9000 Aero -96

Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Jo plastnipplarna går att köpas löst. Backventil kallas dom. Jag köpte en idag nämligen. Men dom har bara den till trycksidan löst så vill du ha till returen får du köpa en sån och bända loss botten på den, och sen plocka ut kulan + fjädern och sen på med botten igen. då funkar den på retursidan med.

/Martin
    Hmm, försökte säga åt dem vid disken att det skall gå att handla dem löst men icke blev svaret. Kollade i EPC och nån gång har de tydligen haft artnummer: 41 61 766.

Tror jag åker dit och berättar min åsikt imorn...

Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Jahapp, med hjälp av art. nummer så gick det bra att köpa en såndärn anslutning. Kostade dock endel men hellre det än att bilen inte funkar över helgen.

Killen i disken fick kanske skämmas lite, hoppas jag iallafall.

Liknande ämnen

1. Byte av anslutning till bränslepump trycksida
    Av LBviking i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-28, 12:20
  2. Trasig anslutning retur till bränslepump, byta ut till vad?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 08:57
  3. Byta bränslepump - 9000CS-92 ???
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-02, 15:08
  4. Retur bränslepump
    Av bobby9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-04-15, 17:53
  5. Vilken bränslepump i min bil?