Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Spänning till radion i första läget på startnyckeln?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    26

    Spänning till radion i första läget på startnyckeln?

    Jag har en 9-5 aero som ej är utrustad med saab orginal sterio. Första ägaren har alltså istallerat en själv. Vlket har reulterat i ett råttbo utan dess like i konsollen. Nu ska jag byta sterio och i samma veva åtgärda en irriterande detalj. Sterion slår inte av sig när man stänger av bilen. Jag har mätt på alla stiften i bilens multikontakt och jag hittar där två stift med spännig på, ett med konstant spänning och ett med spänning när tändningsnyckeln vrids till läge 2 dvs fläkt, lysen, osv. är också på.
    Det jag vill ha är spänning till radion i första läget på startnyckeln så att man kan lysna på radio med bilen avstängd utan att dra ur batteriet. Samt att radion slår av när man vrider nyckeln till noll alternativt tar ur nyckeln.
    Är min bil "förstörd" av förra ägaren eller är saabarna sådana?
    Bil: 9-5 Aero -99
    9-5 Aero -00 sedan

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318

    Re: Spänning till radion i första läget på startnyckeln?

    Citat Ursprungligen postat av Linus
    Jag har en 9-5 aero som ej är utrustad med saab orginal stereo. Första ägaren har alltså istallerat en själv. Vlket har reulterat i ett råttbo utan dess like i konsollen. Nu ska jag byta stereo och i samma veva åtgärda en irriterande detalj. Sterion slår inte av sig när man stänger av bilen. Jag har mätt på alla stiften i bilens multikontakt och jag hittar där två stift med spännig på, ett med konstant spänning och ett med spänning när tändningsnyckeln vrids till läge 2 dvs fläkt, lysen, osv. är också på.
    Det jag vill ha är spänning till radion i första läget på startnyckeln så att man kan lysna på radio med bilen avstängd utan att dra ur batteriet. Samt att radion slår av när man vrider nyckeln till noll alternativt tar ur nyckeln.
    Är min bil "förstörd" av förra ägaren eller är saabarna sådana?
    Bil: 9-5 Aero -99
    Orginal i 9-5 spelar radion tills du tar ur nyckeln, alternativt, låter nyckel sitta i och väntar i ca 20 minuter då den fimpar sej själv.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Nu vet jag inte vad det är för skillnad direkt mellan din bil och min og9-3..

    Men, jag har icke original stereo i min bil och jag ville ha det så att när jag hade nyckeln i off läget, så skulle stereon spela. Så att man slapp ha en massa lampor och annat skräp igång när man ska hämta farmor från bussen.

    När ja kollade på el schemat över off-läget i bilen så såg ja att det fanns 12v upp till ljusställaren i instrumentpanelen, och då kopplade ja på min stereo där på den röd-gröna kabeln och vips så funkade de kanon

    //johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457
    Ljusställaren är ett bra tips även för 9-5
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=139990

    EDIT:
    Jag kör numera också enligt tipset om i posten här nedanför. Står i instruktionsboken vilken säkring det gäller. Kopplade in mig på en av de två ledningarna som går ut från ena anslutningen.

    Resultat:
    Händer inget när nyckeln sätts i.
    Stereon startar när nyckeln vrids till radioläget.
    Om nyckeln därefter vrids av direkt stängs stereon av.
    Om nyckeln först vrids till tändning på och därefter av (eller om man kör runt som vanligt) så fortsätter stereon att gå till nyckeln tas ur. (Kanske 20 min gräns. Har inte testat)

    Tack Linus!

    VARNING. Det finns rapporter ang. att inkoppling till Twice/Dice I kombination med elstolar kan orsaka överbelastning. Jag har inte elstolar och kör fortfarande med den kopplingen. Jag har dock lagt till ett relä (med spärrdioder) för att eliminera risken för problem.
    Senast redigerat av GubbNicke den 2017-05-28 klockan 11:17.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    26

    tack!

    Tack för svaren
    Jag löste problemet genom att dra en kabel från säkringslådan till vänster om ratten. Använde säkring 7 (Dize/Twise eller nått sånt hette den) då har jag alltid spänning ända till jag tar ur nyckeln.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero -00 sedan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    14

    Re: Spänning till radion i första läget på startnyckeln?

    Bumpar gammal tråd, men hur drar jag en kabel från den säkringen? Måste hela instrumentpanelen plockas ur eller vad? Den säkringen borde leda någonvart där det finns mer tillgängliga kablar.

    Säkring 11 är det för övrigt, den är på 7A.

    Men säkring no. 13, radio diagnostering. Borde inte den ge perfekt resultat? Har ingen multimeter så kan ej testa.

    Hittat flera kandidater. Vilken är bäst tror ni?


    Säkring 11
    Stift 16, kan någon beskriva exakt hur det är? Bara när ljusvredet är vridet till det högra läget och tändningen på 1. Fast då är ju strålkastarna på.
    Dra tjuvström från stolsvärmarlampknappen? Fast då är det exakt som jag antog att stift 16 var. Dock mycket lätt kabeldragning.
    Eller den okända säkring 13. Diagnostics; Radio

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    157
    Skulle också vilja veta detta! Kopplar man in sig där med ett relä då?

    Sent from my One using Tapatalk
    9-5 Aero SC 2004

Liknande ämnen

  1. SID 93 ss 04 återgår till temperatur-läget
    Av andre.m i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-28, 16:56
  2. Vilken spänning till styrboxen T5 och T7?
    Av torake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-17, 11:08
  3. Separat spänning till bränslepump, vad behöver man?
    Av Manick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 14:51
  4. Spänning till TPS på LH2,4
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 08:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •