Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Trasig dump? Tappar lite laddtryck efter gassläpp. 9-5 -04

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    248

    Trasig dump? Tappar lite laddtryck efter gassläpp. 9-5 -04

    Hej.

    Har haft lite knas med laddtrycket på bilen(se signatur).

    Började med att jag tyckte den klippte lite laddtryck precis när man hade lagt i en ny växel och skulle ge på, den tvekade lite först och sen kom den som den skulle.
    kollade slangar lite här och var, de kända ventilerna har jag provblåst i och det verkar tätt. Har även testat med en annan DI kasett utan resultat.

    För ett par tag sedan när jag drog ut den lite på 3:an och skickade 4:an så laddade den bara till slutet på det gula, normalt brukar den gå in till mitten på det röda ungefär. Jag har ingen annan mätare och har inte provat med någon heller. Men det kändes klart att den inte gick som den skulle, släppte då av, sedan gav jag på igen och då gick den som den skulle.
    Sen gick den normalt ett tag, för att helt plötsligt bete sig så igen. Men så fort jag släppte och gick på igen så var de ok.

    Idag testade jag igen, och då lät det lite konstigt när jag släppte gasen och skulle lägga i 4:an, och sen laddade den bara till slutet på det gula men nu hjälpte det inte att släppa av och gå på igen. Den gick inte längre även fast jag testade flera gånger, vid olika varvtal och på olika växlar.
    Stängde av bilen när jag var frammevid målet. När jag skulle åka igen så gick den som den skulle igen, ända tills jag drog ut den på 3:an och skulle lägga i 4:an igen, då lät det likadant och sedan laddade den inte som den skulle igen.

    Körde med Tach II för ca 2 veckor sedan och letade efter något som var onormalt, men kunde inte finna något, inga felkoder ingenting.
    Kollade antalet spikningar/misständningar innan vi började och sedan körde vi runt i en halvtimma ungefär med ganska mycket och hård belastning och när vi var klara så hade den inte registrerat några nya.

    Kör 98 oktan och rekomenderade stift från Maptun, inga andra modifikationer.

    Hur mycket laddar ett steg 1 från Maptun??
    Vad klarar orginal dumpventil??

    Min gissning är att dumpen är trasig, vad tror ni??
    2010 BMW 320D Touring
    2010 Opel Meriva 1,4T

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    169
    En original bosch-AV brukar palla rätt mycket. Min bil laddar ca 1.4 bar och den höll nästan ett år. Tjuter det något när du gasar på? När min bosch gick sönder så lät det "piuuuuuu piuuu", svårt att beskriva med ord.

    Har du kontrollerat alla vakumslangar?

    //MVH
    - Saab 900 2.0T Maptun Stage 5
    http://www.garaget.org/?car=43109

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    217
    När jag gasar med min utan laddtryck kan den börja låta som du beskriver. Betyder det att dumpventilen är trasig?

    För bilen laddar nämligen över 1 bar utan problem.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    248
    Jag tycker att det tjuter lite mer när man laddar nu än det gjort tidigare.

    Men det verkar ju som att den liksom hakar upp sig när man laddat lite mycket ett tag.

    Åker jag lungt och laddar på lite kort så går mätaren in på det röda som den ska, men pressar jag så den ligger där från kanske 3000rpm till max och sen släpper så verkar den haka upp sig.

    Vakumslangarna har jag kikat lite på, de verkar sitta som de ska, men är det något litet hål någonstans är ju svårt att se.

    Ska försöka hitta en dump som jag kan testa med för att se om det blir någon skillnad.
    2010 BMW 320D Touring
    2010 Opel Meriva 1,4T

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    248
    Pratade med min Saab kontakt lite, och han trodde inte på dumpen, utan snarare magnetventilen.

    Jag provade att lossa på slangen som går till magnetventilen från dumpen, och i slangen är det sug när jag står på tomgången, ska det vara det??

    Hur kan man kolla magnetventilen annars??
    2010 BMW 320D Touring
    2010 Opel Meriva 1,4T

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278
    åk till saab och fråga snällt om du kan låna en magnetventil för att testa. Det fick i alla fall jag göra
    9000 Aero -96

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298
    Jag "sprängde" min orginaldump på min gamla 9-3 aero 02a orginal vid tillfället


    Låg delar lite här å var och dumpen fanns ej längre..helt stört

    Bilen gick som en påse skit va tvungen att köra under 2000 varv för att kunna åka annars hoppade den och frustade för tat till slut lägga av...

Liknande ämnen

  1. Bil tappar laddtryck efter växling
    Av Jonas-L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-17, 11:27
  2. Varvtalet fortsätter upp efter gassläpp
    Av Dwarfe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 00:34
  3. Rycker efter gassläpp
    Av janne54 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •