Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Syntomatic växellådsolja, har jag blivit lurad av SAAB?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234

    Syntomatic växellådsolja, har jag blivit lurad av SAAB?

    Hej!

    Jag har en 9000 A50 -98 som det är dags att byta växellådsoljan på. Enligt instruktionsboken ska det vara syntomatic olja i den som nog aldrig är bytt så jag tänkte fortsätta med den och åkte därför till saab för att handla. Gubben i kassan hade inte riktig koll och hade aldrig hört talas om syntomatic men trodde att det skulle finnas en ny och en äldre syntetolja (och det är ju den äldre jag ska ha) och försvann iväg i en evighet. När han sedan kom tillbaka hade han med sig en flaska som jag inte sett förut, han sa att den gamla flaskan blivit ersatt men att innehållet och artikelnumret skulle vara detsamma. Det konstiga var att det stod automatic transmission på etiketten men gubben hävdade att den skulle passa till bådeoch så jag köpte ett par flaskor men nu undrar jag om det verkligen är rätt olja jag fått med mig. Så här ser flaskan ut:

    Törs jag hälla i denna olja i min manuella låda som gått 26000mil?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Nej!

    Läs den klistrade tråden om växellådsoljor för att hitta rätt olja till din låda.

    Mitt tips är nån av följande, men det är min egen preferens:

    Citat Ursprungligen postat av Dennis EBB
    Special 2105 Quaker State. Påverkar ej gulmetaller. Mineral 75W/90. API GL 4.EP
    Super Qudralube Quaker State. Påverkar ej gulmetaller.Mineral 75W. Ger lättväxlad låda.API GL 5. EP
    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234
    Jo men har man haft syntomatic i lådan sen den var ny så kan man ju vad jag förstått gott fortsätta med den.

    Min fråga är ju om denna olja som jag köpt är syntomatic-oljan eller om jag fått fel?

    Det fanns ju en annan likadan men lite ljusare grå flaska som det stod manual transmission på men det var den nya sorten sa gubben.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Det är en jättebra olja, körde själv med den i min ng900, den oljan var "factory fill" från omkring M97-> tills dess att MTF0063 kom och avlöste.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Det är en jättebra olja, körde själv med den i min ng900, den oljan var "factory fill" från omkring M97-> tills dess att MTF0063 kom och avlöste.
    Menar du att syntomatic är en bra olja rent allmänt eller ska jag tolka det som att det även är den som jag fått med mig hem?

    Jag är fortfarande osäker på om jag fått syntomatic-oljan.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346
    Har du en automatlåda eller en manuell låda?
    Har du automatlåda kan du använda oljan du köpt, men om det är en manuell låda skall du använda MTF-olja (Manual Transmission Fluid).
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    987
    Du skall ha syntomaticoljan, men det där är inte den.(om du har en manuell låda dvs)
    Syntomaticoljan har artikelnummer: 400 108 247 och den kommer i en vit flaska med orange etikett.

    H/David

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Du skall ha syntomaticoljan, men det där är inte den.(om du har en manuell låda dvs)
    Syntomaticoljan har artikelnummer: 400 108 247 och den kommer i en vit flaska med orange etikett.

    H/David
    Ja jag har en manuell låda och det fanns en flaska kvar av den sorten du nämner men gubben sa att den var ersatt av denna och att innehållet skulle vara detsamma. Om man läser här: http://www.thesaabsite.com/900new/471_1742.pdf så står det ju att syntomaticoljan är en helsyntetisk dexron III ATF olja så jag tänkte att det kanske är rätt även fast det står automatic transmission på flaskan.

    Någon som jobbar på saab som vet hur det ligger till?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    ATF = Automatic Transmission Fluid så det är samma.
    Men, i en manuell växellåda ska man INTE hälla i automatolja. Då skär den ganska omgående skulle jag tro. Åk tillbaka och tryck ner flaskan i halsen på gubben. Han kan ju fan inte ha koll på sin egen skostorlek ens
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 268
    Så du vet inte att saab förr har haft ATF olja i manuella lådor?
    Trodde jag var lika känt som att man sitter lite snett i en V4:a

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    ATF = Automatic Transmission Fluid så det är samma.
    Men, i en manuell växellåda ska man INTE hälla i automatolja. Då skär den ganska omgående skulle jag tro. Åk tillbaka och tryck ner flaskan i halsen på gubben. Han kan ju fan inte ha koll på sin egen skostorlek ens
    Skära? För att i en automat finns inte rull/kullager eller? Hrms, den oljan var standard i MANUELLA lådor. Det var för övrigt inte därför de skar. Samma oljetyp använder man i vissa Volvo manuella med, de dör inte de heller.
    Och i många automater kör man hederlig motorolja av syntetmodell. Hemska tanke
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 318
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    ATF = Automatic Transmission Fluid så det är samma.
    Men, i en manuell växellåda ska man INTE hälla i automatolja. Då skär den ganska omgående skulle jag tro. Åk tillbaka och tryck ner flaskan i halsen på gubben. Han kan ju fan inte ha koll på sin egen skostorlek ens
    Mer Volvo OT; Gamla Volvo tvåförtisar å hunnförtisar med MANUELLA lådor som rullat hela livet med "vanlig regular transolja" blir jätteglada om man häller i ATF olja. Inte helt ovanligt med ATF olja i manuelle lådor oavsett märke (slut OT)
    Vidare angående Saab...
    I 9-5´an med manuell häller man en röd typ ATF olja som luktar skumt men i övrigt inte har någon liknelse med vanlig "manuell transmissionsolja"
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234
    Frågan kvarstår ju dock, är den oljan jag köpte samma som tidigare kallades syntomatic?

    Får jag inte svar under dagen måste jag fara dit och lämna tillbaka den eftersom jag reser bort imorn.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234
    Eftersom jag inte hann få svar från någon som VET om det var syntomaticoljan eller inte som jag köpt så for jag och lämnade tillbaka den idag. Jag reser bort imorn och ska byta oljan i helgen så jag köpte Quaker State Super Qudralube Mineral 75W istället vilket verkar vara ett säkert kort. Jag köpte bara så att det räcker till en sköljning (fattig student) men hoppas att det räcker.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Eftersom jag inte hann få svar från någon som VET om det var syntomaticoljan eller inte som jag köpt så for jag och lämnade tillbaka den idag. Jag reser bort imorn och ska byta oljan i helgen så jag köpte Quaker State Super Qudralube Mineral 75W istället vilket verkar vara ett säkert kort. Jag köpte bara så att det räcker till en sköljning (fattig student) men hoppas att det räcker.
    Har själv tänkt köra med denna olja i min og900, har bara hört positiva kommentarer om den i tråden om växellådsolja. Får man fråga vad den kostade per liter?

    MVH

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 491
    Du skall ha MTF-olja. Jag fick rätt olja på Holmgrens i Vimmerby när jag köpte och det stod ingenting om någon syntomatic. Oljan kostar ca 45kr/l till skillnad från ATF som ligger på dryga 100-ingen/liter.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 636
    Se min signatur. Ibland gäller den även mig.
    Jo, jag vet att det används ATF-olja både här och där. Jag vet inte vad denna tankevurpa kom ifrån...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Eftersom jag inte hann få svar från någon som VET om det var syntomaticoljan eller inte som jag köpt så for jag och lämnade tillbaka den idag. Jag reser bort imorn och ska byta oljan i helgen så jag köpte Quaker State Super Qudralube Mineral 75W istället vilket verkar vara ett säkert kort. Jag köpte bara så att det räcker till en sköljning (fattig student) men hoppas att det räcker.
    Har själv tänkt köra med denna olja i min og900, har bara hört positiva kommentarer om den i tråden om växellådsolja. Får man fråga vad den kostade per liter?

    MVH
    Tror den gick på 109kr/liter på autoparts i umeå.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

Liknande ämnen

  1. Blev jag lurad? Känner mig lurad av verkstaden, vad göra?
    Av saabrookie i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-12, 22:13
  2. Ngn som blivit lurad av bilförsäljare, men lurat dem?
    Av Tomtefar i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-03, 09:01
  3. Ta fram en borttagen annons jag blivit lurad på?
    Av läppglans i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 13:41
  4. [LÖST] Har jag blivit lurad av min handlare? NG9-3 B284
    Av Printscreen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 09:54
  5. Tror visst jag blivit lurad.. =(
    Av Manne_74 i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •