Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: lucas styrsystem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    28

    lucas styrsystem

    tjenare!

    har läst en hel del inlägg om negativ kritik om lucas styrsystem. jag skulle gärna vilja höra grunderna till kritiken från er som anser det som mindre bra jag har själv en og 900s-90 som går hur bra som helst, dock inte original
    lite prylar:
    speedparts bränslechip.
    speedparts batteriböj.
    3" avgas från turbo utan kat eller ljuddämpare
    öppet luftfilter.
    t-16 original IC.
    laddtryck på 1,2 bar.
    justerbar linjär BTR 4bars grundtryck
    givetvis en härlig dumpventil för skoning av turbon
    har kört så i 3 månader snart utan det minsta tecken av krångel. bör tilläggas att bilen gått 28500mil . givetvis finns det väl även måndagsexemplar även av saab det är väl dessa som gör att man drar alla bilar med lucas över en kam....
    MVH Jonny

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    887
    En bättre rubrik till att börja med vore bra..

    // Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 128
    Medlem#
    7182
    Problemet med Lucas är att det inte verkar finnas någon som kan ordna bränslechip anpassat för större spridare, uppflyttat varvstopp etc. Därav blir bränslet en begränsning när man börjar närma sig en viss effekt. Sålänge man inte har planer på att gå över denna gräns (om det kan ha varit runt ca 240-250hk? osäker) så är det inga som helst "fel" på Lucas.

    Man kan trösta sig med att det i alla fall inte är ett mekaniskt sprut i stil med det T8 är utrustad med (K-Jetronic).

    MVH

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    28
    så sant som du skriver, har märkt att utrustning kring spridare, chip mm är svårt att få tag på, och få det att funka med styrdon. givetvis är bosch lättare å trimma, man kan plocka ihop lite av varje från olika märken å modeller tror 240-260hk är nog rättså max. skulle gärna vilja veta vem som kör med högst effekt på lucas här? man får väl vara lite rebel å köra me lucas när de flesta bygger om till bosch och APC haha! hade förresten en gammal t-8 förut, å k-jet är väl i princip så nära förgasare man kan komma, haha där var man glad om man fick en 200hk...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 098
    Lucas CU14 är i själva verket bättre än Bosch LH som satt i andra turbobilar innan Trionic kom.


    Varför? Jo:

    1. Lågohmsspridare som öppnar snabbare än högohm.
    2. Luftmassemätare av annan konstruktion som inte "bottnar" vid 170hk och inte bränner av tråden.

    Själv har jag aldrig någonsin haft problem med Lucas.
    Jag tycker dock att orginal soppamap duger alldelles utmärkt och har dom senaste två åren kört på E85 med röda spridare som enda förändring. Mätningar med bredbandslambda understryker att orginal soppatabeller är helt OK.

    Så inget ont om Lucas....överlägsen LH på alla sätt!
    Signatur...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    28
    härligt att läsa något positivt om lucas, bra med egna erfarenheter

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 785
    Jag tycker Lucas funkar bra förutom att tomgången kan knasa lite ibland. MEN som sagt, det är helt värdelöst om man vill trimma längre än originalspridarna räcker. Finns ingen som verkar klara av att göra ett chip för större spridare, eller ens höja varvtalsstoppet! Jag vill ju kunna dra motorn till 6500 iaf.

    Har i min cabbe satt i 16T, 2.3 topp med 2.1 insug, Kinaic, 3" med batteriböj och Speedparts bränslechip. Verkar gå okej på 0,7 bar iaf men jag ska skaffa bredbandslambda och kolla hur högt man kan pysa upp trycket. APC orkar jag inte montera då det lockar mer med ett nyare mer mappningsbart sprut.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    28
    jag kör med en ställbar BTR kör på ca 4kg grundtryck... har ca 1,2 bar i ladd. så har jag kört i typ 4mån varje dag och har inte haft några som helst problem, mätte bara upp avgasvärdet för att se hur värdena blev...hällre feta än tunna avgaser resonerar jag iaf bli inte sura nu men jag kör med den "fruktade" pysventilen funkar bra, men kanske bara en tidsfråga innan nåt händer?hehe

  9. #9
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    349

    Re: lucas styrsystem

    Lite trådlyftning här då. :P

    Är det nån som vet hur det funkar med Lucas och sugmotor? Ska renovera och bygga lite på en gammal 99a, och funderar på att konvertera till sprut. Bosch vet jag ju att det går att använda, men jag bara funderar på Lucas eftersom det systemet inte har kallstartsventilen som bosch. Det öppnar isf upp till möjlighet till ett riktigt cleant lustgasbygge.

    Inget bestämt dock utan bara spånar lite. Bilen är ett långtidsprojekt då den står på annan ort 50 mil hemifrån. Ingen som har ett garage till förfogande i Uppsalatrakten?
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

Liknande ämnen

  1. Speedparts bränslechip till Lucas styrsystem (OG900)
    Av Schwartz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-12, 01:41
  2. styrsystem!
    Av Tim_9-3 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 02:05
  3. Lucas styrsystem på og900!
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 00:13
  4. vad har min bil för styrsystem?
    Av davvep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-25, 00:10
  5. Vad har jag för styrsystem?
    Av TomLag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 00:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •