Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Service, viktigt?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 176

    Service, viktigt?

    Hej!

    Jag funderar på det här med service. Jag har en bil som gått snart 17 000 mil og 9-3 Aero-02 som kostar 4 000 att serva nu. Det byts olja och filter och stift, ca kostnad 1500 kr.

    Jag funderar på att göra detta själv då motorgaratin ändå är förlorad tack vare en liten milsmiss på en service, är det värt att lämna in när bilen är så gammal?

    Hur gör ni med liknande bilar?

    Mvh
    Matte

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    735
    Medlem#
    7284
    Jag servar min själv. Byter olja o tändstift vart 700 - 800mil.

    Bilen är en 9-5 aero -01 18800mil
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  3. #3
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 537

    Re: Service, viktigt?

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej!
    Jag funderar på att göra detta själv då motorgaratin ändå är förlorad tack vare en liten milsmiss på en service, är det värt att lämna in när bilen är så gammal?
    Mvh
    Matte
    pga Garanti är den enda anledningen jag skulle lämna iväg en bil, är ju så lätt att göra det själv, så jag ser det som en självklarhet.
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  4. #4
    Förutom att bilen kanske blir mer lättsåld så småningom om den har servats på märkesverkstad som den ska, fast då kanske man ska ställa frågan om det är värt den extra kostnaden (2500kr i detta fall) för att en verkstad ska göra den.

    Man får ju ett kvitto på att arbetet är gjort men ja.. Min bil har gått 17900mil och vet faktiskt själv inte hur jag ska göra när det är dags, men tror att servicen görs av mig.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 069
    Medlem#
    4096
    Funderar oxå på o göra det själv på min Aero -04 nu....snart 23000mil
    Men den har ju vanlig motorgaranti. 2 år om jag fattat det rätt ???
    I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
    Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
    <<<Aero>>>

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 888
    Flyttad till

    Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Här diskuteras finansiering, verkstäder, servicefrågor, försäkringar, köpråd och värderingsfrågor.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 488
    Medlem#
    9481
    4000kr för att byta olja och stift?

    jag hade nog börjat med att kolla vad andra verkstäder tar.

    jag lämnade tex min ng900 på 21000 mila service, 1500kr kostade det, då byttes olja, stift, filter, allt gicks igenom, spolarvätsa fyllde dem på, kontrollerade alla oljenivåer, fettade in batteri, smörjde dörrar osv.
    Stämpel i boken med.

    för 1500kr känndes det ju knappt lönt att hålla på själv.
    men som sagt hade jag nog kollat med lite andra verstäder,för 4000kr för lite oljebyte låter väldigt konstigt.

    Fördelarna som jag ser är ju att man får någon annan som ser på bilen ur en annan synvinkel och påpekar ev brister(jag fick alla brister uppradade på protokollet)
    Lika så blir bilen mer lättsåld.
    Jag blir inte specielt imponerad när man ska kolla på en bil när folk står och berättar om sina "egna" servicear, som i många fall visar sig inte ens är gjorda.
    Folk ljuger tyvärr väldigt mycket om "service" så för min del föredrar jag en stämplad bok före någons historia om hur välservat något är.

    men det är ju upp till var och en hur man vill göra, jag har sålt en hel del bilar och den där boken frågas alltid efter när bilarna kostar mer än 10K, iaf har det alltid frågats om den på de jag sålt.

    tyvärr så kan man ju inte lita på folk längre...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 121
    1500 spänn lät väldigt billigt dock, vad tar denna verkstaden i timpeng?

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 488
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    1500 spänn lät väldigt billigt dock, vad tar denna verkstaden i timpeng?
    mekonomenverkstad var det, 400kr ink moms om jag inte minns fel.

    har nog tom kvitto någonstans, tror dock totalen landade på 1800kr då de fick fylla hela växellådan med olja, men det är en annan historia.

    Men 4000kr för en vanligt standard service tycker jag låter väldigt dyrt, kanske om generatoremmen osv är med i det bytet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 483
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    1500 spänn lät väldigt billigt dock, vad tar denna verkstaden i timpeng?
    mekonomenverkstad var det, 400kr ink moms om jag inte minns fel.

    har nog tom kvitto någonstans, tror dock totalen landade på 1800kr då de fick fylla hela växellådan med olja, men det är en annan historia.

    Men 4000kr för en vanligt standard service tycker jag låter väldigt dyrt, kanske om generatoremmen osv är med i det bytet.
    Ser att du inte bor i stockholm
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 609
    Jag servar och reparerar också mina bilar själv. Min 9-5:a sen jag köpte den, då var den ett år och nio månader, det var dags för service efter att garantin gått ut dessutom.
    Men det jag blir trött på är alla som påstår sig ha välservade bilar så har de bara bytt olja och filter i princip, stift vart femte år. Jag menar service är ju så mycket mer än det. Olja må vara det viktigaste, men inte det enda man skall göra.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 490
    Jag servar själv och det drar inte ned priset nämnvärt om man spar kvitton. En välvårdad bil exteriört är med 99% vårdad bra i motor och låda. Jag brukar snålserva. Byter stift, filter mm och låter en verkstad göra oljebytet och då får jag en stämpel i boken.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  13. #13
    Om jag har förstått det hela rätt, godkänner SAAB "hemmaservice" bara den är fullständigt dokumenterad.

    Motorgarantin är väl 8 år från första registreringsdatum?

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 488
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Om jag har förstått det hela rätt, godkänner SAAB "hemmaservice" bara den är fullständigt dokumenterad.

    Motorgarantin är väl 8 år från första registreringsdatum?
    gör dom väl verkligen inte?

    Dock så måste bilen ju inte servas på saab, men att de skulle släppa igenom hemmaservade bilar på garantin tror jag inte, har juu varit lite de som varit käpphästen hela tiden att boken måste va rätt.

    Sen är de ju inte bara för motorgarantin man servar en bil

    Mycket va poängen med en servicebok drog ju 9000CSE upp, folk som byter olja och kallar sin bil välservad.
    Jag har iaf lärt mig att i många fall vågar man inte lita på personen som säljer en bil så jag föredrar nog en välfylld bok mot någons historia om vad han gjort med bilen, har sett flertalet fall där det varit ren och skär lögn vad de gjort med bilen, har tex en polare som mer eller mindre ljuger ihop allt han gjort med bilen och massa saker som aldrig hänt..
    Lika så när jag letade efter min andra bil så fick man ju höra alla möjliga historier om folk som minnsann servat bilen själv de senaste 15K milen när de knappt visste var motorn satt i bilen.,..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 176
    Hej!

    Nu blev det Saab å service då jag har ont om tid bl a. Behöver jag nämna att den är steg1-trimmad eller rotar de ladrig i boxen?

    MvH
    Matte

  16. #16
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 148
    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej!

    Nu blev det Saab å service då jag har ont om tid bl a. Behöver jag nämna att den är steg1-trimmad eller rotar de ladrig i boxen?

    MvH
    Matte
    Ja du behöver nämna att bilen är trimmat för att du då skall ha BCPR7ES-11 stift i stället för PFRH10 då spar du säkert 100:-/stift oxå. De flesta trimfirmor rekomenderar det i a f.
    Annars hör med din leverantör. Maptun och Nordic använder dessa iaf.

    I 17 000mil service ingår utöver kontroller även:

    Motorolja, filter Mobil 1 0W-40
    Luftfilter byte
    Tändstift byte
    Kupéfilter byte
    Kylvätska byte

    För en sådan service tar vi 3843:- -400:- för billigare stift i ditt fall.

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 176
    hej!

    Nice, jag skull ebetala 3900, rätt ok då!

    Jag bytte stift innan jag visste den skulle servas nu till BCPRes 11 då gick bilen kass så kör gärna med de dyra stiften då det funka igen när jag slängde i platinastiften....

    MvH
    Matte

Liknande ämnen

  1. Viktigt med bränslepump..
    Av *VaLLe* i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 21:50
  2. Hur viktigt är luftfiltret ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 10:12
  3. Race Crew
    Av Sonesson i forum Klubbfrågor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •