Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Startproblem 9000 2,3T

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278

    Startproblem 9000 2,3T

    Hej! Bilen det gäller är en 9000 2,3T 200HK 1996 aut.

    I morse när jag skulle köra iväg från jobbet så vägrade bilen att starta, startmotorn drar runt hur fint som helst och "voltmätaren" i färddatorn visar på drygt 12 volt så några problem med den borde det inte vara.

    Bilen ger inte en enda indikation om att starta utan det är bara startmotorn som tuggar på. Vad tror ni kan va felet? Jag har själv funderat på bränslepumpen. Jag har kollat alla säkringar som finns men alla var hela. Jag får ingen check engine lampa eller nåt.

    Till saken hör den att bilen står på mitt jobb i Skövde som är ca. 5 Mil från där jag bor (Lidköping) så om någon vet vad felet kan vara så vore det bra då jag skulle vilja åka dit i eftermiddag för att fixa den så jag kan använda bilen idag igen... är ganska beroende av den :\

    Jag gjorde en liten service för ca. 50 mil sen och bytte följande:

    Tändstift BCPR7ES-11
    Olja och filter
    Bränslefilter
    Luftfilte.

    Kan tillägga att bilen alltid har startat på första försöket så länge jag har haft den (ca 6 månader), även när det är kallt ute.

    Tack på förhand!! /Martin
    9000 Aero -96

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Be någon lyssna i bagagen när du försöker starta. Om soppapumpen går så ska man kunna höra surret från den.
    Är pumpen tyst -byt den.

    Lukta under huven, känner du lukten av el-brand kring DI-kassetten så har den gett upp. Bägge felen har hänt mig de senaste 12 månaderna...

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71
    Be någon lyssna i bagagen när du försöker starta. Om soppapumpen går så ska man kunna höra surret från den.
    Är pumpen tyst -byt den.

    Lukta under huven, känner du lukten av el-brand kring DI-kassetten så har den gett upp. Bägge felen har hänt mig de senaste 12 månaderna...

    //Niklas
    jag kunde inte höra någon pump när jag försökte starta tidigare men är osäker på om jag någonsin har hört den.. brukar man göra det? Angående Di... tycker det verkar konstigt att den bara skulle ge upp sådär över en natt... gick ju bra på vägen till jobbet.
    9000 Aero -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    76
    Hej hade samma problem under våren med min bil! I mitt fall var det bränslepumpen som hade gett upp. Tydligen ett ganska vanligt fel!

    Men testa att mäta om du har ström bak till pumpen och om du nu har det så kan du kolla genom att skruva bort bränsleröret som går upp till Fuel railen och se så att soppa kommer fram dit när du kör på startmotorn.

    Att byta pumpen är ingen svår operation att göra däremot var försiktig med kopplingarna som går ifrån slangarna till tankarmaturen! Bröt av dem och det var ett h*lvete att få tillbaka!

    Lycka till! Hälsningar Mattias Andersson!!
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013
    Rör sig hastighetsmätaren när du försöker starta?

    Mvh
    9000 Turbo Sport 1992

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Hastighetsmätaren hoppas jag står still om du inte försöker rulla igång den.
    Varvräknaren bör däremot röra sig om vevaxelgivaren är hel.
    Ger inte varvräknaren utslag så försöker inte heller Trionic att köra pumpen!
    Så byt inte den baserat bara på det.
    Går den 2-3sek när du vrider på tändningen första gången?
    Att DI-kasetter dör bara sådär är inte ovanligt. Tex. när man precis bara stannat och sprungit in på pizzerian etc...
    Man lär så länge man lever.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Hastighetsmätaren hoppas jag står still om du inte försöker rulla igång den.
    Varvräknaren bör däremot röra sig om vevaxelgivaren är hel.
    Ger inte varvräknaren utslag så försöker inte heller Trionic att köra pumpen!
    Så byt inte den baserat bara på det.
    Går den 2-3sek när du vrider på tändningen första gången?
    Att DI-kasetter dör bara sådär är inte ovanligt. Tex. när man precis bara stannat och sprungit in på pizzerian etc...
    Haha nä hastighetsmätaren rör sig tack och lov inte Om varvräknaren går 2-3 sekunder? Ja det tror jag, har iaf inte märkt nån skillnad mot hur det brukar vara.. kan som sagt inte testa den nu då den står i Skövde :\
    9000 Aero -96

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278
    det får nog bli så att jag köper en ny pump när jag är i skövde imorn och provmonterar den... får hoppas att det är den som är felet då. Om ingen annan har tips på annat?

    Någon som vet vad jag behöver för verktyg för att byta den? Får ta med dom hemifrån nu ikväll när jag åker till jobbet. Det jag kan komma på är:

    Torxnycklar till bagagerums"golvet"
    Hammare och en träbit eller något för att knacka av locket till pumpen...

    men sen vet jag inte, har aldrig bytt förut.

    Mvh Martin
    9000 Aero -96

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278
    Det fick bli ett sånt här med bilen från skövde.. ett under att brorsans skruttiga 9000 klarade den färden, ganska tungt





    Har testat bränslepumpen, det verkar inte vara den. :\ Vad är ert tips..? DI:n eller?

    mvh Martin
    9000 Aero -96

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Har din brorsa DI i sin bil? I så fall rekommenderar jag ett provbyte med hans kassett.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Vad sägs om att kolla med dom felsökningstips som jag gav dig?
    Man lär så länge man lever.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Vad sägs om att kolla med dom felsökningstips som jag gav dig?
    yes jag testade det som du tipsade om utan resultat..

    men sen tänkte jag att jag skulle byta pump eftersom jag redan hade köpt en.. i förebyggande syfte så att säga. Och efter pumpbytet startade bilen och gick hur fint som helst!!

    Så jag antar att även fast den gamla pumpen gick så pumpade den inte tillräckligt, eller så var de delarna som utför själva pumpningen av bränslet trasiga men elmotorn hel.

    Hur som helst så går bilen nu

    Tack för alla svar! /Martin
    9000 Aero -96

  13. #13
    Så skönt att din går nu
    Värre med min, faktiskt exakt samma problem som du hade, men jag är mest inne på att byta DI-kassetten. Hör att pumpen surrar där bak.

    Mvh
    Medlemsnr: 7116
    SAAB = Se Allas Avundsjuka Blickar
    Garaget.org/JSkoglund

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278
    Citat Ursprungligen postat av JSkoglund
    Så skönt att din går nu
    Värre med min, faktiskt exakt samma problem som du hade, men jag är mest inne på att byta DI-kassetten. Hör att pumpen surrar där bak.

    Mvh
    ok, fast det gjorde ju min med. Men den lyckades inte pumpa fram bränslet, tror att "turbinen" eller vad man ska kalla det i pumpen var trasig.
    9000 Aero -96

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Citat Ursprungligen postat av JSkoglund
    Så skönt att din går nu
    Värre med min, faktiskt exakt samma problem som du hade, men jag är mest inne på att byta DI-kassetten. Hör att pumpen surrar där bak.

    Mvh
    ok, fast det gjorde ju min med. Men den lyckades inte pumpa fram bränslet, tror att "turbinen" eller vad man ska kalla det i pumpen var trasig.
    Jaha, okej... jo så kan det ju också vara. Men jag ska snart plocka ut min cab från vinterförvaringen, och då kan jag ju testa med den DI-Kassetten. (Cabben är en 900 ng -95)
    Medlemsnr: 7116
    SAAB = Se Allas Avundsjuka Blickar
    Garaget.org/JSkoglund

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278
    Citat Ursprungligen postat av JSkoglund
    Citat Ursprungligen postat av Wallborg
    Citat Ursprungligen postat av JSkoglund
    Så skönt att din går nu
    Värre med min, faktiskt exakt samma problem som du hade, men jag är mest inne på att byta DI-kassetten. Hör att pumpen surrar där bak.

    Mvh
    ok, fast det gjorde ju min med. Men den lyckades inte pumpa fram bränslet, tror att "turbinen" eller vad man ska kalla det i pumpen var trasig.
    Jaha, okej... jo så kan det ju också vara. Men jag ska snart plocka ut min cab från vinterförvaringen, och då kan jag ju testa med den DI-Kassetten. (Cabben är en 900 ng -95)
    jo kanske bäst att testa di först.. aningen lättare att byta den jämfört med pumpen
    9000 Aero -96

Liknande ämnen

  1. Startproblem 9000 2,3t -98
    Av GlennB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2021-03-24, 08:49
  2. [LÖST] Startproblem 9000 2.0t -98
    Av martinN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 16:30
  3. [LÖST] Startproblem 9000 -96
    Av ®YD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 02:38
  4. [LÖST] Startproblem 9000 -97
    Av LM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 11:13
  5. [LÖST] Startproblem 9000
    Av ronin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2004-11-11, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •